کد خبر 10102
۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳

موسوی مطرح کرد

جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس با قوه قضائیه/ ورود قوه قضائیه به صورت جدی به همه ابعاد حوادث و اغتشاشات اخیر

جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس با قوه قضائیه/ ورود قوه قضائیه به صورت جدی به همه ابعاد حوادث و اغتشاشات اخیر

سخنگوی هیات رئیسه مجلس با اشاره به جلسه مشترک امروز قوای مقننه و قضائیه گفت: در این جلسه رئیس قوه قضاییه تاکید کرد که قوه قضائیه به صورت جدی به همه ابعاد حوادث و اغتشاشات اخیر ورود کرده و ملاک برایش قانون است.

به گزارش نمایندگان ما،سید نظام موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس در جمع خبرنگاران به ارائه توضیحاتی درباره جلسه غیرعلنی امروز صبح مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه و مباحث مطرح شده در آن پرداخت.

وی با تبریک هفته بسیج و هفته مجلس شورای اسلامی گفت: امروز جلسه مشترک بین مجلس و قوه قضاییه و مسئولان دستگاه قضا در امتداد جلسات مشترک فی‌مابین قوا تشکیل شد، با توجه به این‌که در هفته مجلس شورای اسلامی قرار داریم، مجلس میزبان این جلسه بود و محل برگزاری نیز در صحن مجلس بود.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مباحث خیلی خوبی در این نشست مطرح شد، گفت: از طرف مجلس شورای اسلامی روسای کمیسیون‌های حقوقی و شوراها و پنج نماینده مجلس به قید قرعه مطالبی را بیان کردند. موارد متعددی مطرح شد از جمله این‌که مردم مسائل زیادی در حوزه‌های ارتباط و تعامل با دستگاه قضایی دارند و مسائل و مشکلات را به نمایندگان منتقل می‌کنند.

موسوی اطاله دادرسی، مبارزه با مفاسد اقتصادی، جرم انگاری، مسائل حقوقی فی‌مابین دو قوه، ارتباط و تعامل نمایندگان با مسئولان قضایی در سطح عالی و استان‌ها، اغتشاشات اخیر و پیگیری موضوعات مرتبط با آن را از جمله مواردی مطرح کرد که نمایندگان به آن اشاره داشتند.

وی با اشاره به موارد مطرح شده از سوی مسئولان قضایی در این نشست اظهار کرد: از مسئولان قضایی، دادستان کل کشور، وزیر دادگستری، معاون اداری و پشتیبانی و توسعه قوه قضاییه و رئیس مرکز کمیسیون‌های شوراهای حل اختلاف صحبت کردند، آنها علاوه بر توضیح درباره سوالات و دغدغه‌های نمایندگان بر ضرورت تعامل بیشتر با مجلس شورای اسلامی تاکید داشتند. همچنین درباره بودجه قوه قضاییه و مشکلات ساختاری و اداری و قانونی نیز مواردی را مطرح کردند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مقرر شد نمایندگان مجلس شورای اسلامی علاوه بر تعامل در سطوح قضایی از طریق ۳۱ مسئول قضایی استان‌ها معرفی شده به مجامع استانی موارد را پیگیری کنند، این گام بلند می‌تواند در انتقال هرچه بیشتر دغدغه‌ها و مطالبات مردم موثر باشد.

موسوی همچنین توضیح داد: برای مبارزه با فساد اقتصادی و اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی نکاتی بیان شد، مسئولان قوه قضاییه تاکید داشتند ضمن رعایت قوانین، مبارزه با مفاسد را دنبال می‌کنند آنها نمونه‌هایی را هم بیان کردند. درباره پرداختن به مفاسد اقتصادی هم تبادل نظری بین مسئولان قوه قضاییه و نمایندگان صورت گرفت.

تاکید نمایندگان بر تسریع در روند رسیدگی به پرونده مجرمان در اغتشاشات اخیر

وی در خصوص موضوع اغتشاشات گفت: مباحثی درباره اغتشاشات و نحوه ورود قوه قضاییه مطرح شد و نمایندگان دغدغه‌ها و نکاتی را بیان کردند آنچه دغدغه نمایندگان بود این‌ بود که اولا بین کسانی که جرمی مرتکب شدند با کسانی که جرمی نکرده‌اند تفکیک قائل شود. سرعت رسیدگی به پرونده مجرمان و آنهایی که به اموال عمومی خسارت وارد کرده‌اند، افزایش پیدا کند، مسئولان قوه قضاییه هم در صحبت‌های خود به ارائه توضیحاتی درباره روند قضایی این موارد پرداختند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های روسای قوای مقننه و قضاییه گفت:‌ آقای اژه‌ای بر ضرورت تعامل بین دو قوه تاکید داشت، به این موضوع هم اشاره کرد که در این دوره روابط و تعامل خوبی بین دو قوه وجود داشته است سطح تعامل نسبت به گذشته افزایش یافته و رضایت نسبی حاکم است.

موسوی اضافه کرد: آقای اژه‌ای درباره پیگیری مسائل قوه قضاییه به موضوع اصلاح برخی قوانین مجلس شورای اسلامی و یا تصویب قوانین جدیدی برای حل مشکلات اشاره داشت و این را هم تاکید کرد که اگر مشکلی وجود دارد یا اشکال در اجرای قانون است یا این‌که زمان در قانون رعایت نشده و باید تجدید نظر صورت گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: آقای اژه‌ای درباره حوادث و اغتشاشات اخیر این موضوع را تاکید کرد که قوه قضاییه به صورت جدی ورود کرده است، یعنی همه مسائلی که به نوعی در دوماه و نیم گذشته درباره اغتشاشات بوده قوه قضاییه به آن ورود داشته و به آن اشراف دارد. همچنین ملاک قانون است و نمایندگان هم باید از قوه قضاییه رعایت عدالت و انصاف را مطالبه کند. دادرسی آیین خاص خود را دارد و دستگاه قضایی باید بین کسانی که بازداشت شده و یا اتهامی متوجه آنهاست روال قضایی و دادرسی را طی کند تا خدایی نکرده با فرد بی‌گناهی برخورد نشود، در عین حال به موضوع سرعت دستگاه قضایی درباره بررسی این موارد اشاره شد.

وی با اشاره به صحبت‌های رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: رئیس مجلس ضمن تبیین شرایط موجود کشور و تحرکات و برنامه‌ دشمنان در طول سال‌ها و ماه‌های اخیر بیان کرد که دشمن به دنبال تضعیف نظام است، برای مقابله و خنثی سازی تحرکات دشمن باید به سمت ارتقاء کارآمدی نظام حرکت کرد. اگر نظام بتواند خود را در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کارآمد کند دشمن نمی‌تواند به پیاده سازی اهداف خود دست پیدا کند.

موسوی ادامه داد: رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد مسائل فی‌مابین دو قوه اعلام آمادگی کرد که هرجا قوه قضاییه احساس کند نیاز به مصوبه جدیدی در مجلس است آن را در قالب لایحه یا پیشنهادی در قالب طرح به مجلس ارائه کند و مجلس شورای اسلامی در این باره همکاری خواهد کرد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی درباره اطاله دادرسی هم نکاتی را بیان کرد یا این‌که دغدغه و مطالبه مردم مقابله و مبارزه با فساد و مردمی سازی مبارزه با فساد است، در این باره طرحی در دستور کار مجلس است.

انتهای پیام

کد خبر 10102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =