کد خبر 10257
۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳

عین اللهی مطرح کرد

حذف سقف کارانه دریافتی نیروهای انسانی متخصص به منظور ماندگاری پزشکان در مناطق محروم

حذف سقف کارانه دریافتی نیروهای انسانی متخصص به منظور ماندگاری پزشکان در مناطق محروم

وزیر بهداشت و درمان در پاسخ به سوال توسلی از کنترل کرونا، حذف سقف کارانه دریافتی نیروهای انسانی متخصص به منظور ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت خانواده با عنوان اقدامات اثرگذار این دوره از مدیریت وزارت بهداشت و درمان یاد کرد.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، بهرام عین‌اللهی در جلسه علنی امروز (سه شنبه، ۱۵ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال فتح‌الله توسلی پیرامون عدم توجه وزارت بهداشت به وضعیت بهداشتی شهرستان‌ها گفت: قدردان زحمات همه نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان و هیأت رئیسه مجلس هستیم که واقعا حمایت و همکاری‌های مستمری با اینجانب در وزارت بهداشت و درمان داشته که باعث شد به نحو بهتری به مردم خدمتگزاری کنیم. همچنین در خصوص مناطق کمتر برخوردار بنده و همه مدیران با مجلس همکاری کرده‌ایم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: ما در شروع کار در وزارت بهداشت و درمان طرح عدالت و تعالی نظام سلامت را با شاخصه‌ها و زمان‌بندی‌های مشخصی نوشتیم و برای همه معاونان و مسئولان اجرایی قرار دادیم، بنابراین یک برنامه مشخصی داشتیم.

وی تصریح کرد: در برنامه‌ای در ابتدا کار ارائه کردم مهمترین مسئله این بود که کرونا را بتوانیم تا بهمن ماه کنترل کنیم و این در حالی است که برخی در زمانی که تعداد مرگ و میرها بالای ۷۰۰ نفر بود، به این موضوع باور نداشتند اما با واکسیناسیون وسیع محقق شد که مهمترین پیشگیری مقابل کرونا بود که رهبر معظم انقلاب نیز در فرمایشات اخیر به عنوان یک فعالیت چشمگیر در حوزه سلامت از آن یاد کردند.

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس به سلامت توجه دارند و باعث افتخار است چرا که مهمترین خواسته مردم است و وظیفه داریم در این رابطه کار کنیم، بیان کرد: طرح دارویار را به عنوان اینکه بتوانیم تعارض منافع را برداریم و عرض ترجیحی به هدف اصلی که مردم هستند برسیم را اجرا کردیم که طرح بسیار موفقی بود ولی منافع برخی دچار خدشه شد و مقاومت‌هایی در این رابطه انجام شد اما همچنان در حال اجرا هستیم، همچنین کمبودهایی که در حوزه دارو وجود داشت، تسهیلاتی از بانک مرکزی گرفته شد و در رابطه با عوارض از ۹ درصد به یک درصد تقلیل پیدا کند امروزه به شدت در کاهش است و امیدواریم محقق شود.

عین‌اللهی خاطر نشان کرد: در مورد افزایش نیروی انسانی در مناطق محروم، ما در درجه اول باید ماندگاری نیروهای متخصص در مناطق محروم را افزایش دهیم که این صرفا مربوط به وزارت بهداشت و درمان نیست اما در مورد بخشی که به این وزارتخانه مرتبط است سقف کارانه دریافتی نیروهای انسانی متخصص را در مناطق محروم برداشتیم که در پی آن هر چه کار کنند به آنها تعلق می‌گیرد که یک قدمی در جهت تأمین نیروی انسانی متخصص در مناطق محروم است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در رابطه با نیروهای تخصصی که امروزه به استان‌های مختلف می‌روند ما هر رشته تخصصی را با توجه به نیروهای مقیم در استان با اولویت مناطق محروم انجام دادیم کما اینکه در سال جاری ۱۰ هزار پزشک و دندانپزشک، ۲۲۰۰ متخصص به مناطق محروم رفتند. مسئله مهم این است ما بتوانیم ظرفیت‌ها را برای سال‌های آینده افزایش دهیم که در این راستا افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی به میزان ده هزار و ۸۰۰ دانشجو را امسال انجام دادیم و این در حالی است که سال گذشته تنها ۷ هزار دانشجوی پزشکی گرفته شده بود بنابراین ۳ هزار و ۸۰۰ نفر اضافه گرفتیم که عمدتاً برای مناطق محروم بوده است؛ همچنین سهمیه جذب دستیاران را بالا بردیم و امسال برای اولین بار ۴ هزار نیروی تخصصی در تمام رشته‌ها پذیرفتیم و به صورت بومی ویژه نیز در حال گزینش  ۵۰۰ نیروی اضافه هستیم تا بتوانیم در سال‌های آینده از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی بیان کرد: امکاناتی که به استان‌ها داده می‌شود بر اساس قوانین سطح‌بندی خدمات و منابع درمانی کشور بوده و بر این اساس امکانات توزیع شده است. ما تمامی تجهیزات پزشکی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد در سامانه‌ای به طور دقیق ثبت می‌شود و بر اساس اطلاعات و شناسنامه در مورد تجهیزات پزشکی وجود دارد و میزان فعال بودن مراکز درمان این توزیع انجام می گیرد و یک داشبورد اطلاعاتی بسیار دقیق است.

عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: در همین مدت ۱۳۲ دستگاه تجهیزات پزشکی سرمایه ای گرانقیمت توزیع شده که یک رکورد بی‌سابقه در وزارت بهداشت بوده که با تلاش نمایندگان محقق شده است و ا ز این تعداد دستگاه‌ها ۷۲ دستگاه سرمایه‌ای گرانقیمت عمدتا برای مناطق کمتر برخوردار داده شده و بر اساس طرح عدالت و تعالی نظام سلامت انجام شده است و هدف اصلی از این طرح رفع نابرابری‌ها، ارتقاء خدمات سلامت و افزایش دسترسی عادلانه مردم به خدمات درمانی بوده است.

عین‌اللهی با اشاره به اهمیت مدیریت میدانی در وزارت بهداشت و درمان افزود: بنده تاکنون ۷۶ سفر استانی به تمام مناطق محروم کشور داشته و به صورت حضوری نیازها و مناطق را مشاهده کردم ضمن اینکه هدف اصلی ما تقویت شبکه‌های بهداشت و درمان کشور است و قطعاً بهداشت برای ما بسیار اهمیت دارد، به همین دلیل در این مدت ۸۵۰ طرح پروژه بهداشتی با زیربنای ۱۰۸ هزار مترمربع به بهره‌برداری رسیده که عمدتا برای مناطق محروم و کمتر برخوردار بوده است و در تقویت و بازسازی نظام بهداشت و درمان با اولویت مناطق کمتر برخوردار انجام شده است که انتظار داریم نمایندگان مجلس در بودجه امسال نیز به ما کمک کنند تا بتوانیم در زمینه اجرای این پروژه‌ها موفق عمل کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: ۱۰ هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی، تجهیز ۷۹ مرکز درمانی، تکمیل و افتتاح ۳۳ پروژه بیمارستانی به گونه‌ای که از امروز تا پایان سال می‌توانیم هر هفته یک پروژه بیمارستانی نیمه کاره را افتتاح کنیم، همچنین ۱۶ پروژه اورژانس بیمارستانی، ۱۶ پروژه کلینیک ویژه، ۴ پروژه بلوک زایمانی، ۳ پروژه مرکز تشخیص و غربالگری سرطان، ۱۵ پروژه مسکن متخصصین و اقامتگاه پزشک و ۴۷ پروژه پایگاه اورژانس انجام شده است و تا پایان امسال نیز ۷۵۰۰ تخت بیمارستانی در مراکز دیگر افتتاح خواهیم کرد.

وی افزود: ما پیگیر استخدام ۲۹ هزار پرستار و ۶۰ هزار نیروی سلامت از طریق سازمان اداری و استخدامی هستیم؛ همچنین در مورد اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که امروز برنامه‌اش تشکیل نشده است، چون در وزارت بهداشت جمعیت نقش اساسی دارد، تعهد دادیم در افزایش و جوانی جمعیت کار کنیم و در این راستا جلسات متعددی برگزار شد به گونه‌ای که می‌توان گفت این وزارتخانه در افزایش و جوانی جمعیت به صورت پیشرو عمل کرده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم اظهار کرد: پوشش بیمه همگانی سلامت مهمترین اقدامی بود که با مساعدت نمایندگان مجلس انجام شد کما اینکه مجلس با مبلغ ۶ هزار میلیارد تومانی که تعیین کرد، توانستیم ۶ میلیون نفر از ۳ دهک پایین جامعه را با اعلام وزارت دفاع به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار دهیم که بعد از ۴۳ سال از انقلاب برای اولین بار محقق شد و افراد می‌توانند با ارائه کد ملی از خدمات این بخش استفاده کنند.

عین‌اللهی گفت: در مورد بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج که متأسفانه در سال‌های گذشته متضرر شده بودند با کمک مجلس مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان گذاشته شد و توانستیم صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج در شورای عالی بیمه سلامت را به تصوب رسانده و در هیأت دولت نیز به تصویب رسید کما اینکه در دو هفته اخیر با حضور آقای حاجی بابایی افتتاح شد که اقدام کاملا موثری بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در زمینه پژوهش در وزارت بهداشت و درمان بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب ایجاد شهرک‌های علمی و فناوری و اقدامات دانش بنیان را داشتیم به گونه‌ای که امسال فعالیت‌های دانش بنیان ۴۳ درصد افزایش پیدا کرد که باعث شد رتبه علمی ما در جهان از ۱۶ به ۱۵ ارتقاء یابد.

وی افزود: امروزه نزدیک به ۳ هزار نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های کشور به عنوان بوردهای مختلف با ما همکاری دارند و با همکاری اساتید برجسته‌ای از دانشگاه‌ها بسیاری از کمیته‌های متعدد در حوزه‌های مختلف بهداشتی و درمان فعالیت می‌کنند بنابراین یکی از وزارتخانه پیشتاز در بکارگیری نیروهای متخصص و برجسته استاد دانشگاه هستیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم در پایان ضمن قدردانی از تلاش‌ها و حساسیت ویژه مجلس در حوزه سلامت افزود: آماده دریافت هرگونه  پیشنهاد و نظرات از سوی شما در جهت همیاری برای تأمین نیازهای بهداشتی و درمان کشور و نیل به دستیابی به سلامت همگانی هستیم.

انتهای پیام

کد خبر 10257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =