کد خبر 10325
۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۹

پورابراهیمی:

پنج هزار نفر از کارگران زغال سنگ به علت مشکلات بیمه‌ای امکان بازنشستگی ندارند

پنج هزار نفر از کارگران زغال سنگ به علت مشکلات بیمه‌ای امکان بازنشستگی ندارند

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: حدود پنج هزار نفر از کارگران زغال سنگ به علت مشکلات بیمه‌ای امکان بازنشستگی ندارند لذا در بخشی از ظرفیت مصوبات شورای معادن به این صنعت نحیف کمک شود که این امر نیاز به دستور وزیر صمت دارد.

به گزارش نمایندگان ما، محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه در نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت با فعالان اقتصادی استان کرمان افزود: اگر این اتفاق بیفتد می توان پنج هزار نفر را بازنشسته و معادل آن نیروی جدید استخدام کرد.

وی اضافه کرد: ۱۷ هزار نفر در صنعت زغال کشور اشتغال دارند و این آمار با سیاست گذاری صحیح تا سه برابر قابل افزایش است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس اظهارداشت: زغال سنگ صنعتی سخت و زیان بار است لذا اصلاح قانون برای تغییر ضریب کاری، مطالبه کارگران این معادن ضرورت دارد.

پورابراهیمی گفت: ۱.۲ میلیارد تن ذخایر زغال سنگ داریم اما با کمترین میزان بهره برداری روبه رو هستیم لذا انتظار می رود متولی صنعت زغال در وزارت صمت تعیین تکلیف شود تا ماموریت های این حوزه را برای تولیدات زغال هشت استان کشور مشخص کند.

انحصار خرید زغال باید پایان یابد

وی یادآور شد: مشکلات صنعت زغال سنگ را با قیمت گذاری صحیح می توان رفع کرد و انحصار در خرید این محصولات توسط شرکت های اصفهانی باعث قیمت پایین و تاخیر در پرداخت شده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس افزود: قیمت این محصول در شرکت های زغال سنگ کشور معادل یک سوم قیمت های جهانی آن محصول است.

با مافیای زغال برخورد شود

پورابراهیمی تاکید کرد: طی هفت ماه امسال ۷۲۰ هزار تن زغال و کک وارد کشور شده که معادل ۵۰۰ میلیون دلار ارزبری دارد و این آمار در سال گذشته ۹۲۰ هزار تن بوده است؛ در شرایطی که زغال سنگ داخلی یک سوم قیمت جهانی آن است مافیا اجازه توسعه و افزایش قیمت زغال سنگ کشور را نمی دهد.

این نماینده مجلس گفت: تعرفه واردات زغال‌سنگ باید حتما برای احیای شرکت‌های داخلی اجرایی شود زیرا متخصصان زغال ترکیب واردات زغال سنگ و ضرورت واردات آن را کاملا رد می کنند.

وی با اشاره به سیاست‌ها و مشوق‌های صادراتی عنوان کرد: صادرات نیازمند پشتیبانی است لذا اجازه صادرات زغال سنگ را بدهید.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: کک سازی ما در زرند با ظرفیت بیشتر از ۲۵ درصد فعالیت نمی کند و ۷۵ درصد ظرفیت کک سازی های ما نیز در کشور خالی است؛ درحالی که حمایت از این صنعت بشدت اشتغالزاست.

حقوق دولتی را از معادن کوچک دریافت نکنید

در بخش دیگر این نشست رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز گفت: سردرگمی عجیبی در حقوق و عوارض دولتی وجود دارد لذا وضعیت (محاسبه و دریافت) معادن کوچک و متوسط باید از معادن بزرگ جدا شود.

بابک اسماعیلی افزود: معادن بزرگ قبلا با حداقل تولید چهار میلیون تن محتوای فلز، مس و سرب و روی مشخص می شدند که امروز قانون یک میلیون تن مواد خام را معدن بزرگ می داند و از ۹ درصد عوارض ارزش افزوده ۱۰ درصد حقوق دولتی دریافت می کنید.

وی اظهار داشت: معتقدم دولت به حق خود در عوارض حقوق دولتی نرسیده اما باید بدانیم آن را از کجا دریافت کنیم.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه وزارت صمت همانطور که در سود شریک است باید ۵۰ درصد هم در ضرر معادن خصوصی شریک باشد گفت: هشت درصد حقوق عوارض دولتی را معادن کوچک پرداخت می کنند و خواهشمندیم این هزینه را دریافت نکنید؛ بیش از ۲۰۰ معدن بزرگ کشور ۹۲ درصد عوارض حقوق دولتی می پردازند.

وی با بیان اینکه ماشین آلات معدنی استان کرمان بسیار فرسوده شده اظهارداشت: واردات آنها را برای معادن کوچک و متوسط بدون محدودیت آزاد کنید تا با توجه به قیمت ماشین آلات هزینه بالایی برای این دسته از معادن نداشته باشد.

اسماعیلی افزود: معادن مناطق دورافتاده و محروم از مالیات معاف شده‌اند اما اگر مالک حقیقی باشد مالیات را باید پرداخت کند.

در ادامه جلسه نمایندگان اتاق بازرگانی نیز در این نشست مشکلات تامین اجتماعی، بانکی و مالیات را از مشکلات بخش خصوصی برشمردند.

نماینده شرکت معادن زغال سنگ استان کرمان نیز تصریح کرد: قیمت زغال سنگ کاملا دستوری است و باوجود افزایش قیمت جهانی، در کشور تغییر نداشته است.

وی ادامه داد: رییس جمهور دستور ضریب شغلی را در بازدید از طبس صادر کرد که باید هرچه زودتر اجرایی شود.

مشکل صنایع فولادی و درخواست تنفس

ایمان عتیقی مدیرعامل مجموعه صنایع معدنی گل‌گهر سیرجان نیز با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی قیمت سنگ آهن در کشور و کاهش ۴۰ تا ۶۰ درصدی سود واحدهای فولادی گفت: وزارت صمت مدت ۲ ماه تنفس برای پرداخت حقوق دولتی اعلام کند زیرا با توجه به طرح‌های توسعه با کمبود نقدینگی مواجه شدیم.

انتهای پیام

کد خبر 10325

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =