کد خبر 10450
۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹

مرکز پژوهش های مجلس:

تحقق ۵۰ درصدی احکام قوانین برنامه توسعه ششم و احکام دائمی برنامه های توسعه کشور

تحلیل کلان روندهای جهانی و روندهای آینده ایران برای برنامه هفتم توسعه
تحقق ۵۰ درصدی احکام قوانین برنامه توسعه ششم و احکام دائمی برنامه های توسعه کشور

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی پژوهشی به تحلیل کلان روندهای جهانی و روندهای آینده ایران برای برنامه هفتم توسعه پرداخت.

به گزارش نمایندگان ما، دفتر مطالعات حکمرانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی گزارشی پژوهشی به تحلیل کلان روندهای جهانی و روندهای آینده ایران برای برنامه هفتم توسعه پرداخت.

در این گزارش با اشاره به آغاز فرایند تدوین برنامه هفتم توسعه آمده است که با آغاز فرایند تدوین برنامه هفتم توسعه سؤالات و چالش های مختلفی پیش روی طراحان برنامه قرار گرفته است. «سؤالاتی از قبیل آنکه رویکرد تدوین برنامه هفتم چه باشد؟» و «نقاط تمرکز و راهبردهای کلانِ برنامه برمبنای چه مدلی تنظیم شود؟». از طرفی تجارب برنامه ریزی توسعه در ایران حاکی از توفیق نسبتاً پایین این برنامه ها در اهداف خود هستند. همچنین ارزیابی های انجام شده نشانگر تحقق تقریباً ۵۰ درصدی احکام قوانین برنامه توسعه ششم و احکام دائمی برنامه های توسعه کشور است.

این گزارش با اشاره به اهمیت و ویژگی برنامه هفتم توسعه عنوان می کند که با توجه به آنکه برنامه هفتم توسعه، اولین برنامه توسعه جمهوری اسلامی ایران در گام دوم انقلاب و در قرن پانزدهم هجری شمسی است، اهمیت برنامه هفتم در نظام حکمرانی کشور را بیش از پیش خواهد کرد. با توجه به تغییرات و تحولات شتابان جهانی و ایران در آینده، برنامه هفتم توسعه باید آینده نگرانه و مبتنی بر فرصت های جهانی و ظرفیت های ملی باشد. بر این اساس در این گزارش با بررسی کلان روندهای جهانی و روندهای آینده ایران، مأموریت های برنامه هفتم توسعه پیشنهاد گردید و به دلالت های آینده پژوهانه تدوین برنامه توسعه اشاره شد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

کد خبر 10450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =