کد خبر 11222
۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۱

خضریان:

باید یاران واقعی انقلاب را شناخت

باید یاران واقعی انقلاب را شناخت

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با بیان اینکه باید یاران واقعی انقلاب را شناخت گفت: عده‌ای موقع خطر و فداکاری و جان و مال و آبرو صف اول هستند و موقع تقسیم غنایم پیدایشان نیست. اینها در عین اینکه اقلیت هستند، بزرگترین سرمایه انقلاب به شمار می‌آیند. عده‌ای هم برعکس هستند و موقع بهره بردن از مزایا مسابقه می‌گذارند.

به گزارش نمایندگان ما، علی خضریان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در اردوی اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی در مشهد گفت: امروز در شرایطی در آستانه چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی قرار گرفته‌ایم که پس از به ثمر نشستن ساختار سخت افزاری انقلاب، تلاش‌هایی در جهت تحقق نرم افزاری انقلاب اسلامی صورت گرفته و امروز در مواردی با کامیابی و در مواردی نیز ناکام بوده، لازم است ضمن پاسداشت موفقیت‌ها و دستاوردها، برای رفع نقص‌ها، ضعف‌ها و مشکلات در آینده کار شود.

وی افزود: زمانی نگاه به انقلاب اسلامی، یک نگاه تاریخی و مرور مبارزات مردم در جهت سرنگونی رژیمی دیکتاتور، وابسته به معنای کامل کلمه در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشد می توان به تصاویر و فیلم‌ها و نوشته‌های قدیمی در جهت بازخوانی تاریخی رجوع کرد در جای خود خوب و لازم است اما برای درک ارزش‌های مفاهیم انقلاب اسلامی کافی نیست.

خضریان بیان کرد: در بعد ایجابی ظرف مدت سال‌هایی که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد، خصوصا در محیط‌های حوزوی و دانشگاهی طی چند دهه شاهد حلقه‌های کوچک و بعضا به هم متصل هستیم که توسط بچه مسلمان‌ها و جدای از جریان‌های مارکسیستی و ناسیونالیستی، مشغول گفتگوهایی فکری و نظری پیرامون اینکه از درون این مبارزات به دنبال چه چیزی و چه سیستمی هستند و می‌خواستند برای خودشان روشن شود که قرار است به دنبال شکل‌گیری چه جامعه‌ای بروند و مشخصا چه اشکالاتی به سیستم و وضع موجود وارد است و چه راه‌حل‌ها و نسخه‌هایی برای تغییرات اجتماعی در اختیار دارند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی با بیان اینکه انقلاب اسلامی معادلات مختلفی در دنیا را تغییر داد گفت: در شرایطی که کمتر کسی به موفقیت در پیروزی انقلاب اسلامی فکر می‌کرد و حتی عموم مبارزان هم تصور نمی‌کردند که اساساً رژیم تغییر کند و شاه سقوط کند، برای نظام سیاسی آینده فکر می‌شد و گفتگوهای فشرده‌ای در جریان بود و این موضوع اهمیت صد چندانی برای اهالی فکر در حوزه و دانشگاه در شرایطی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسیده است و پس از گذشت بیش از چهل سال توانسته کارآمدی خود را در استقرار و ماندگاری ساختار سخت افزاری خود به اثبات رسانده است.

وی خاطرنشان کرد: باید بدانیم که این سبک تغییر رژیم تا قبل از انقلاب اسلامی نمونه دیگری نداشته است. انقلاب‌های بزرگی همچون انقلاب روسیه و انقلاب فرانسه هیچ کدام از اینها تا این حد مردمی نبودند. در انقلاب اسلامی ایران میلیون‌ها مردم به صورت مداوم و در سراسر کشور با یک آرمان و یک رهبری واحد به خیابان‌ها آمدند. به طوری که تقریباً از دی ماه سال ۵۶ و اهانت به مرجعیت امام خمینی(ره) هر روز درگیری‌های خیابانی بود تا عاشورای سال ۵۷ که رژیم پهلوی و حامیان خارجی آن فهمیدند که دیگر کشور از کنترل‌شان خارج شده است. ضمن اینکه جمعیتی با این گستردگی نه تنها به سمت خشونت سوق پیدا نکرد، بلکه تعداد شهدای آن حکایت‌گر عدم اعتقادش به پیروزی با سلاح یا چیزی شبیه به کودتا داشت.

خضریان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه انقلاب ایران الگویی برای انقلاب‌های آزادی بخش و ضد استکباری دنیا است گفت: انقلاب اسلامی هم در سبک براندازی یک الگوی منحصربه فرد بود و در طول تاریخ برای اولین بار تجربه‌ می‌شد و هم در تشکیل نظام برآمده از آن به سبک جمهوری اسلامی بدون تجربه و مدل دیگری در طول تاریخ بوده است.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: بعضی از نقص‌ها و اشکالات که می‌بینیم، به نوعی ثمره آزمون و خطایی است که به دلیل عدم وجود الگوی تجربه شده رخ می‌دهد. اما نقاط مثبت و موفقیت‌های بزرگی نیز وجود دارد که تا شرایط قبل از انقلاب را درک و بازخوانی نکرده باشیم، اصلاً متوجه آن نخواهیم شد.

وی ادامه داد: دشمن در جنگ شناختی که به دلیل مخالفت بنیادینی که با استقلال ملی و حاکمیتی دینی دارد، تلاش می‌کند، مانع دیده شدن موفقیت‌های بزرگ ملت ایران در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی شود. این موفقیت‌ها بعضاً جنس‌شان به گونه‌ای است که با عدد و رقم قابل محاسبه نیست همچون شعور سیاسی اجتماعی مردم، آگاهی اجتماعی، احساس مسئولیت عمومی و یا سطح علم جامعه و کشور، حتی سطح امکانات و رفاه اجتماعی که واقعاً شاید کسی باور نکند ظرف مدت این چهل و اندی سال این همه تغییر انجام شده است.

خضریان تاکید کرد: در کنار این موفقیت‌ها، ضعف‌ها و مشکلات هست و باید اصلاح شود اما باید توجه داشت که انقلاب اسلامی یک امر جاری است و مثل دوی ماراتن است که یک عده‌ای می‌دوند و به نفر بعدی می‌دهند تا ادامه مسیر را بدود. شما دانشجویان کسانی هستید که باید آماده شوید تا امانت مهمی را تحویل بگیرید لذا باید به سیستم نگاه کنید و اشکالات آن را شناسایی و در رفع آن اقدام کنید. بالاخره این وضع موجود که حتماً قابل مقایسه با پیش از پیروزی انقلاب نیست توسط نسل اول و دوم انقلاب و همین طور تا حدودی نسل سوم انقلاب حاصل شده است. چند صد هزار کودک یتیم شدند، هزاران نفر جانباز داریم که برخی از ایشان قریب به ۳۰ تا بعضاً ۴۰ سال است روی تخت خوابیده‌اند.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی در مسیر پیروزی و پس از آن با مسیر دشواری مواجه بوده است. تصور اینکه رژیم شاهنشاهی با آن حمایت‌های خارجی سقوط کند برای عده‌ای باورنکردنی بود. بعد از آن ترورها و جدایی طلبان کشور را به چالش جدی مواجه کرد بعد توأمان جنگ شروع شد و محاصره اقتصادی به آن افزوده شد.

خضریان در خصوص دشمنی ها و بدخواهی‌ها در مسیر انقلاب اسلامی گفت: از یک سو منافقین در جبهه جنگ به دشمن کمک اطلاعاتی می‌کردند و از سوی دیگر در داخل کشور مردم عادی را به جرم مذهبی بودن و علاقه به انقلاب ترور می‌کردند. از مغازه‌دار تا کارگر و محجبه و چهره مذهبی را رحم نمی‌کردند. در مدت چند سال ابتدایی حدود ۱۵ هزار نفر را ترور کردند. دقیقاً عین همین چند ماه اخیر که تلاش کردند جامعه را ناامن کنند، چندین برابر بیشتر کشور را با چالش امنیت مواجه کردند.

وی ادامه داد: امروز اگر دستگاه‌های امنیتی در میدان بودند و با کمترین تلفات، بر تروریست‌ها فائق آمدند، آن سال‌ها به شکل امروز نیروهای آموزش دیده امنیتی نبود و امام(ره) با یک فراخوان از همه مردم خواستند تا اطلاعاتی شوند و خود مردم آمدند و ریشه تروریست‌ها را در داخل خشکاندند. عظیم‌ترین ماشین ترور در کنار جنگ‌ها با همه قدرت‌های بزرگ دنیا به مدت ۸ سال فعال بود. در حالی که هر کدام از اینها یک کشور را که تازه انقلاب کرده بود؛ می‌توانست سرنگون کند. اما جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه رهبری الهی و مردمی بی‌نظیر توانست ایستادگی کند.

وی افزود: دشمن برای سرنگونی انقلاب پس از شکست در میدان مبارزه جنگ سخت که با همه امکانات غربی و دلارهای عربی به راه انداخته بود، دست به تحریم اقتصادی و همین طور علمی زد.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: البته در تمام این سال‌ها همچون حال حاضر اینطور نبوده که همه اهل مجاهدت باشند. خیلی‌ها هم تماشاچی بودند و یا همیشه و در هر خطری آیه یأس می‌خواندند و صحبت از تسلیم می‌زدند. عده‌ای هم در طول این‌ سال‌ها آرام آرام کم آوردند. بنابراین این تصور که در ابتدای پیروزی انقلاب و یا در دوران جنگ همه یک دست بودند و همه مثل هم پای انقلاب بودند به لحاظ تاریخی درست نیست. و این انقلاب بارش روی دوش عده‌ای و نان و نامش هم برای عده کثیرتری بوده است. تا آخر هم همین طور است. وی اضافه کرد: این را خدا در قرآن می‌فرماید» «منکم من یرید الدنیا و منکم یرید الاخره» این تقسیم برای همه تاریخ است یک عده‌ای اهل دنیا و یک عده‌ای اهل آخرت هستند. یک عده‌ای برای حق و عدالت و ارزش‌های اسلامی هزینه می‌دهند و یک عده‌ای به دلایل مختلف اهل هزینه دادن نیستند و یا به مرور تغییر می‌کنند.

این نماینده مجلس با ذکر این تذکر که باید یاران واقعی انقلاب را شناخت گفت: عده‌ای موقع خطر و فداکاری و جان و مال و آبرو صف اول هستند و موقع تقسیم غنایم پیدایشان نیست. اینها در عین اینکه اقلیت هستند، بزرگترین سرمایه انقلاب به شمار می‌آیند. عده‌ای هم برعکس هستند و موقع بهره بردن از مزایا مسابقه می‌گذارند. البته اکثریت جامعه در طول این چهل و چهار سال پس ازانقلاب اسلامی اقبال به حق داشته و در کنار آن اقلیت فداکار ایستادگی کرده است و از این منظر هم به لحاظ جامعه شناسی سیاسی امر کم نظیری است.

خضریان در پایان تاکید کرد: مردم ایران به واقع و به تمام معنا مردم مقاومی هستند. این مهم ارتباط مستقیمی با اجتماعی‌سازی دین در طول این سال‌ها دارد. هیچ مکتبی جز اسلام سیاسی که امام خمینی در انقلاب اسلامی به جامعه شناساند امکان چنین ایستادگی‌ای ندارد.

انتهای پیام

کد خبر 11222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =