کد خبر 11408
۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۰

عسکری:

تولید واکسن ORT برای اولین بار مایه مباهات جمهوری اسلامی‌ است

تولید واکسن ORT برای اولین بار مایه مباهات جمهوری اسلامی‌ است

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه تولید واکسن ORT برای اولین بار به مرکزیت شیراز مایه مباهات جمهوری اسلامی‌ است، ابن مهم را مصداق توجه به ظرفیت‌های داخلی عنوان کرد.

به گزارش نمایندگان ما، محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی پنج‌شنبه ۲۰ بهمن رونمایی از واکسن اورنیتوباکتریوم رینوتراکیال موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شعبه جنوب کشور در شیراز بیان کرد: اگر به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های داخلی توجه کردیم حتما نمونه‌اش این چنین خواهد شد که عزیزان ما در موسسه‌ سرمسازی رازی جنوب کشور به مرکزیت شیراز توانستند واکسن ORT تولید کنند و حتما از این امر حمایت می‌کنیم.

او افزود: به زودی در مجلس شورای اسلامی با حضور محققینی که این حرکت عظیم و بزرگ و بی‌نظیر را انجام دادند جلسه خواهیم گرفت و در راستای حل مشکلات مالی پشتیبانی خواهیم کرد که به نتایج مطلوبی برسد.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر در بحث رسیدن به اهداف حوزه دانش بنیان کردن بخش کشاورزی دستگاهی یا مجموعه‌ای فضا را به سمت بروکراسی اداری ببرد، مصداق ترک فعل است، اظهار کرد: حتما در نگاه تقنینی و در راستای نظارتی باید پاسخگو باشد و ما حتما مطالبه می‌کنیم و اگر لازم شد کسانی که کم کاری و سهل انگاری کنند به مراجع قضایی معرفی می شوند.

عسکری با بیان اینکه تولید واکسن ORT برای اولین بار در کشور و به عنوان سومین تولید کننده واکسن در دنیا در موسسه‌ سرم سازی رازی در جنوب کشور به مرکزیت شیراز مایه مباهات و افتخار جمهوری اسلامی‌ است، افزود: بنا به توصیه مقام معظم رهبری در بودجه ۱۴۰۲تخصیص تقریبا ۱.۸میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی را پیگیری کرده‌ایم.

او با اشاره به اینکه بر اساس آخرین گزارش کمیسیون تلفیق تا کنون در بودجه ۱۴۰۲ از بحث درآمدی ۱۱۲ هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی اختصاص داده شده است، اضافه کرد: برای عملیاتی شدن حوزه‌ دانش‌بنیان بخش کشاورزی باید با برنامه حرکت کنیم، دستگاه‌های متولی و به طور خاص دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی را مکلف خواهیم کرد در این راستا بسترسازی کنند.  

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: قطع به یقین ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ما یک ظرفیت‌های بسیار خوبی است که حتما باید در کنار آن بودجه تزریق کنیم بالاخره اگر بنا است ما ۴درصد رشد دانش بنیان را به ۴۰ درصد برسانیم.

عسکری با بیان اینکه امنیت غذایی یکی از مباحث جدی جوامع بشری است، یادآور شد: ما باید فضای دانش بنیان بخش کشاورزی را فعال کنیم که مورد تاکید معظم رهبری است زیرا که علی‌رغم وجود ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود رشد ۴ درصدی پاسخگو نیست.


تجاری سازی واکسن ORT یک فرصت بی نظیر است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی نیز فارس در ادامه این همایش گفت: تجاری سازی واکسن ORT یک فرصت بی نظیر است، امیدوار هستیم این فناوری و توسعه بیشتر آن مطلع نظر باشد که حتما اتفاق خواهد افتاد، هر آنچه که بتوانیم از این موضوع حمایت خواهیم کرد.

مجتبی دهقان تصریح کرد: کار ارزشمندی انجام شده است که علاوه بر ارزش اقتصادی این واکسن نقش قابل توجهی در ارزآوری برای کشور  دارد.

او با بیان اینکه در شرایط تحریمی که دشمن به انواع و اقسام حربه‌های غیر اخلاقی متوسل می‌شود، تولید واکسن ORT یک گزینه بسیار مناسب برای خلق ارزش افزوده در بخش صنعت طیور است، تاکید کرد: باید پذیرش این نوآوری و آهنگ پذیرش آن در بین فعالین این بخش مورد توجه و برنامه ریزی قرار گیرد.

دهقان‌پور با تاکید بر اینکه در بخش اجرا از جمله مدیریت ترویج جهاد کشاورزی به صورت مجدانه ترویج پذیریش این نوآوری را دنبال خواهیم کرد، اظهار کرد: برای استفاده مطلوب تر از این واکسن و تسریع در پذیرش آن برنامه ریزی خواهیم کرد.

موسسه رازی یک موفقیت بین المللی کسب کرده است

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هم گفت: موسسه رازی با تجاری سازی واکسن ORT یک موفقیت بین المللی را در سالی که مزین است به شعار دانش بنیان و تکیه بر دانش کسب کرده است.  

سید محسن قائمی با اشاره به اینکه این اولین موفقیت این موسسه نبوده است، اظهار کرد: این که فقط دو کشور پیش از این در ساخت واکسن ORT موفق بوده‌اند و ساخت این واکسن برای پیشگیری از بیماری‌های تنفسی ضروری بوده، حائز اهمیت و قابل تقدیر است.

او با اظهار به اینکه امیدواریم در آینده نیز خبرهای موفقیت‌های بیشتری از موسسه رازی منتشر شود، عنوان کرد: امید است در آینده نزدیک شاهد تولید واکسن‌های دیگری در زمینه‌هایی که مورد نیاز کشور است از طریق این موسسه باشیم.

انتهای پیام

کد خبر 11408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =