کد خبر 11821
۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۳

در صحن مجلس؛

۳ درصد از درآمدهای نفتی و گازی به مناطق نفت خیز و توسعه نیافته اختصاص یافت

 ۳ درصد از درآمدهای نفتی و گازی به مناطق نفت خیز و توسعه نیافته اختصاص یافت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با اختصاص ۳ درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت، گاز و فرآورده های نفتی به مناطق نفت خیز و توسعه نیافته موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در نشست علنی نوبت دوم امروز (چهارشنبه 10 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با بند الف و ب تبصره یک ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در جریان بررسی بند الف تبصره یک ماده واحده لایحه مذکور ابراهیم عزیزی نماینده شیراز با ارائه پیشنهادی بخش هزینه ای این بند را اصلاح کرد که با 141 رأی موافق، 46 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر در جلسه تصویب شد.

در بند الف تبصره یک ماده واحده لایحه مذکور آمده است؛ ‌سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز چهل درصد(40%) تعیین می‌شود. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است درطول سال و متناسب با وصول منابع، بلافاصله نسبت به واریز این وجوه و سهم چهارده و نیم درصد (14/5%) شرکت ملی نفت ایران از کل صادرات نفت خام و میعانات گازی (معاف از تقسیم سود سهام دولت) و نیز سهم چهارده و نیم درصد (14/5%) شرکت دولتی ذی‌ربط وزارت نفت از محل خالص صادرات گاز (معاف از تقسیم سود سهام دولت و مالیات با نرخ صفر) و همچنین سهم سه‌درصد (3%) مناطق نفت‌خیز، گازخیز و توسعه‌نیافته موضوع ردیف درآمدی 210109 جدول شماره (5) این قانون اقدام کند. مبالغ مذکور ‌به‌صورت ماهانه واریز و از ماه یازدهم سال، محاسبه و تسویه می‌شود.

کل سهم سه درصد (3%) مناطق نفت‌خیز، گازخیز و توسعه‌نیافته، باید به ردیف مذکور واریز شده و صددرصد (%100) آن به ‌استان‌ها بر اساس جدول شماره (10) این قانون اختصاص یابد. مبلغ ردیف درآمدی 210109 جدول شماره 5 لایحه باید براساس محاسبات منابع این قانون اصلاح و افزایش یابد و جدول مصارف شماره 10 استانی لایحه نیز باید به همان میزان 100 درصد سهم 3 درصد براساس قانون افزایش یابد و این جدول نیز اصلاح شود و سهم هر استان براساس حکم جز 3 بند الف ماده 26 قانون برنامه ششم به مبلغ مندرج در جدول یاد شده لایحه اضافه شود و به استان ها 100 درصد پرداخت شود.

وزارت نفت و صندوق توسعه ملی مکلفند هر ماه گزارش عملکرد این بند و مقدار صادرات نفت، میعانات گازی و گاز طبیعی و ‌فراورده‌های اصلی و فرعی نفتی و گازی و ارز حاصل و همچنین وصولی آن و میزان واردات گاز طبیعی و ارز پرداختی بابت آن را به سازمان ‌برنامه ‌و ‌بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور)، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون‌های ‌برنامه ‌و ‌بودجه و محاسبات و انرژی مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور ارائه کند.

همچنین نمایندگان با بند ب تبصره یک ماده واحده لایحه بودجه 1402 به شرح زیر موافقت کردند:

سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت خام و میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی و خوراک تحویلی به پتروشیمی‌ها شش میلیون و سی و هشت هزار و هفتاد و پنج میلیارد (6,038,075,000,000,000) ریال، که سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت خام مندرج در ردیف شماره 210101، میعانات گازی مندرج در ردیف 210105، خالص صادرات گاز طبیعی مندرج در ردیف 210102 ، منابع مربوط به سه‌درصد (3%) سهم مناطق نفت‌خیز، گازخیز و توسعه‌نیافته مندرج در ردیف 210109 و خوراک تحویلی به پتروشیمی‌ها مندرج در ردیف 210106 جدول شماره (5) این قانون تعیین می‌شود. صادرات ‌فراورده‌های نفتی مشمول این حکم نمی‌باشد.

دستگاههای اجرائی، مجاز به استفاده هزینه‌ای از منابع سه‌درصد(%3) مناطق نفت‌خیز، گازخیز و توسعه ‌نیافته نمی‌باشند.

انتهای پیام

کد خبر 11821

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =