کد خبر 12238
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹

انتقاد عجیب ویسکرمی از توقف بررسی طرح صیانت/ وقتی دروغ می‌گوییم تا به مذاق مردم خوش بیاید!

انتقاد عجیب ویسکرمی از توقف بررسی طرح صیانت/ وقتی دروغ می‌گوییم تا به مذاق مردم خوش بیاید!

نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر و انتقاد نماینده خرم آباد در مورد از دستورکار خارج شدن طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی، گفت: کار متوقف نشده اما طرح را در جلسه علنی مطرح خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، مهرداد ویس کرمی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۳ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری به طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی اشاره کرد و گفت: مجلس به بررسی این طرح براساس اصل ۸۵ قانون اساسی (تفویض اختیار وضع قانون به کمیسیون های داخلی) رأی داد اما بعضی از دوستان تقاضای برگشت طرح به صحن را مطرح کردند که رأی نیاورد لذا کمیسیون مشترک تشکیل شد و کلیات طرح نیز به تصویب رسید.

نماینده مردم خرم آباد و چگینی در مجلس افزود: متاسفانه براساس جریانات منفی که عمدتا از خارج کشور هدایت می شد ادامه کار کمیسیون مشترک توسط رئیس مجلس به صورت غیرقانونی متوقف شد. در جلسه غیرعلنی رأی استمزاجی غیرمتعارف گرفته شد و با وجود اینکه تعداد موافق و مخالف تفاوت چندانی نداشتند اما باز رئیس مجلس به تشخیص خودش هیچ اقدامی در جهت حل قانونی مسئله انجام نداد.

وی در ادامه اظهار کرد: هیات رئیسه باید موضوع برگشت این طرح به صحن یا ادامه بررسی طرح در کمیسیون را در جلسه علنی مجلس طبق قانون مطرح کند و اجازه دهد که مجلس تصمیم بگیرد، ۳ سال از عمر مجلس یازدهم می گذرد و ما هنوز قانون مناسب برای فضای مجازی نداریم و این مطالبه رهبری در نشست با نمایندگان مجلس بود.

ویس کرمی یادآور شد: جنگ ترکیبی اخیر و فیلترهایی که شورای امنیت ملی تصویب کرد نشان داد که نه طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی، فیلترینگ بود و نه فیلترینگ منتظر قانونگذاری مجلس می ماند، این عیب بزرگ برای مجلس انقلابی است که میدان قانونگذاری را رها کند و شهامت تصمیم گیری در مورد فضای مجازی را نداشته باشد، هیات رئیسه و رئیس مجلس برای پایبندی به آئین نامه ای که سوگند خوردند و برای اینکه از عدالت ساقط نشوند باید به طرح این موضوع در صحن علنی بپردازند.

این نماینده مردم در مجلس در پاسخ به اظهارنظر عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس که اداره جلسه را برعهده داشت در مورد اینکه این تذکر خارج از دستور موضوع بررسی صحن مطرح شده است، گفت: مگر طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی، قانونی متوقف شده که ما قانونی صحبت کنیم، شما یک جایی به نماینده می گویید از طرح موضوع عبور کند و یک جایی اجازه بیان آن را می دهید. ما این یک بام و دو هوا را نمی توانیم بپذیریم. تا چه زمانی باید در مقابل سلیقه ای اداره کردن مجلس سکوت کنیم، مجلس هویت جمعی دارد و در هیچ جای قانون اساسی رئیس مجلس جایگاه خاصی ندارد و مجلس است که تصمیم می گیرد.

ویس کرمی همچنین تصریح کرد: اگر رئیس یا هرکس دیگری تشخیص اش این باشد که طرح مذکور باید در صحن مطرح شود یا طبق اصل ۸۵ در کمیسیون مشترک بررسی شود، باید صحن علنی تصمیم بگیرد، رئیس به جای مجلس نمی تواند تصمیم بگیرد. حدود یک سال است که دوستانه با آقای قالیباف در این موضوع صحبت می کنم، وی از خردادماه وعده پیگیری دادند اما خرداد سال آینده پیش رو است و قرار است خدمت مقام معظم رهبری برسیم لذا چگونه خدمت ایشان بگوییم که ما قانونی برای فضای مجازی نداریم.

وی افزود: آمریکا، چین و اروپا قانون فضای مجازی دارند اما جمهوری اسلامی ایران به عنوان ام القرای جهان اسلامی حق ندارد قانون برای فضای مجازی داشته باشد این حکم ناروا را چه کسی بر ما تحمیل کرده است؟ ما شهامت انقلابی بودنمان را از دست داده ایم و ۴ تا بچه برای ما تصمیم می گیرند، مجلس انقلابی باید به خودش بیاید، اگر ما با هشدار ولی امر مسلمین بیدار نشویم با لگد دشمن بیدار خواهیم شد.

ویس کرمی ادامه داد: اغتشاشات اخیر نشان داد که اگر کشور قانون نداشته باشد دشمن ما را از بی قانونی نابود خواهد کرد، این طرح باید در جلسه علنی مطرح شود و افراد علنی و مردانه مخالفت کنند تا مردم، مرد و نامرد را بشناسند.

عبدالرضا مصری در پاسخ به تذکر این نماینده به پیگیری و بررسی این طرح در بیش از ۱۰ جلسه اشاره کرد و گفت: شما پیش از نشست علنی امروز خواستار بررسی این طرح به صورت غیرعلنی بودید اما الان نظرتان به بررسی علنی است! در جلسات متعدد این طرح به لحاظ محتوایی بررسی شده و کار متوقف نشده است، بسیاری از وظایف در اختیار شورای عالی فضای مجازی و شورای امنیت ملی است که انجام شده لذا کشور معطل نمانده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه دستگاه نامبرده خوب عمل کردند و امروز ثمرات آن را می بینیم، طرح مذکور را هم در جلسه علنی مطرح خواهیم کرد.

انتهای پیام

کد خبر 12238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =