کد خبر 12263
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰

در دیدار جلال‌زاده با وزیر امور خارجه عراق مطرح شد؛

تأکید بر اجرای شدن موافقتنامه امنیتی بین ایران و عراق

تأکید بر اجرای شدن موافقتنامه امنیتی بین ایران و عراق

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با فواد حسین وزیر امور خارجه عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش نمایندگان ما، وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با فواد حسین وزیر امور خارجه عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

جلال‌زاده در این دیدار ضمن یاد آوری پیشینه و قرابت مذهبی و فرهنگی مردم دو کشور، روابط فی مابین را علیرغم فراز و فرودهای سال های گذشته، خوب و مناسب عنوان کرد و ضمن ابراز خوشحالی از استقرار دولتی مقتدر در عراق اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره از یک عراق پیشرفته و با ثبات حمایت می کند.

نماینده مردم ارومیه درمجلس ضمن ابراز تشکر از میزبانی بغداد در پنج دوره مذاکرات میان  ایران و عربستان و نقش دولت عراق در احیا روابط این دو کشور گفت: ایران از نقش آفرینی عراق در منطقه خوشحال است و از آن استقبال می کند.

وی با اشاره به روابط خوب و رو به گسترش دو کشور خواستار حمایت بیشتر دولت عراق از موافقت نامه امنیتی فی مابین مبنی بر حضور موثرتر دولت مرکزی عراق در اقلیم کردستان شد و افزود: جمهوری اسلامی ایران نمی خواهد تا اتفاقات اقلیم کردستان این روابط را تحت الشعاع قرار دهد و هر گونه حضور گروهک های معاند با ایران، در جدار مرزی خود با عراق را نمی پذیرد.

این نماینده مجلس همچنین از تصویب قانون خروج نیروهای آمریکایی از عراق، پس از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را اقدامی مترقی نامید و ضمن تشکر از تصویب این قانون ابراز امیدواری کرد تا دولت عراق نیز با جدیت بیشتری پیگیر اجرای این مصوبه باشد.

در ادامه این دیدار جلال زاده با اشاره به مناسبات و مراودات بانکی میان دو کشور خواستار روانتر شدن مراودات بانکی به منظور افزایش بیشتر مناسبات اقتصادی شد و بیان کرد: امیدوارم با تسهیل مراودات بانکی سطح مناسبات اقتصادی نیز افزایش بیشتری یابد و اجازه ندهیم تا آمریکایی ها با در دست گرفتن منابع مالی باعث تخریب این مناسبات شوند.

فواد حسین نیز ضمن خوش آمدگویی و  ابراز خرسندی از حضور هیئت ایرانی در عراق و برگزاری پنجمین نشست مشترک اقتصادی دو کشور، به پیشینه مشترک تاریخی و مذهبی دو کشور اشاره کرد و سطح روابط را ناکافی دانست و افزود تمام تلاش خود را برای ارتقا روابط فی مابین انجام خواهم داد. سطح و نوع روابط ایران و عراق به عنوان دو کشور همسایه و برادر می تواند الگویی برای سایر کشورهای اسلامی و همسایه در منطقه باشد.

وزیر امور خارجه عراق ضمن ابراز خرسندی از احیای روابط ایران و عربستان افزود: عراق آمادگی دارد تا به عنوان میانجی میان ایران و سایر کشورهای دیگر نیز ایفای نقش کند.

وی با تایید نقش منفی آمریکا در مسائل و مناسبات بانکی این کشور افزود: آمریکایی ها سالها بر منابع حاصل از فروش نفت عراق در ذیل فصل هفت شورای امنیت  تسلط داشتند و عراق بدون مجوز آمریکا به منابع خود دسترسی نداشت.

فواد حسین ضمن اشاره به گفت و گوهای خود با نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان، افزود: دولت اقلیم کردستان نیز مایل نیست تا روابطش با ایران آسیب ببیند و ابراز امیدواری کرد تا موافقتنامه امنیتی بین ایران و عراق هر چه زودتر به سرانجام برسد و شاهد نتایج عملی آن در ارتقای روابط میان دو کشور باشیم.

انتهای پیام

کد خبر 12263

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =