کد خبر 12368
۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰

گزارش اختصاصی؛

قیمت میوه شب عید اعلام شد/ توزیع میوه شب عید یا تنظیم بازار چه زمانی است؟

قیمت میوه شب عید اعلام شد/ توزیع میوه شب عید یا تنظیم بازار چه زمانی است؟

زمان توزیع میوه شب عید یا تنظیم بازار شب عید، از ۲۰ اسفندماه تا ۱۳ فروردین است و انتخاب زمان توزیع به عهده خود استان هاست و قرار شده است که اتحادیه‌ها میوه را تامین کنند و قیمت میوه را ۱۰ درصد پایین‌تر از قیمت روز به فروش برسانند.

به گزارش نمایندگان ما، نزدیک به عید نوروز است و بازار میوه و تره بار شلوغ است، طبق گزارشات، امسال قیمت میوه عید، 10 درصد پایین‌تر است.

در این باره معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، می گوید: کمیته ملی راهبری تنظیم بازار میوه، قیمت میوه شب عید را اعلام کرد که برای تهران پرتقال تامسون کیلویی 17 هزار تومان، سیب قرمز 27 هزار و 500 و سیب زرد 29 هزار تومان تعیین شده است، در حال حاضر در سطح شهر تهران میانگین قیمت هر کیلو سیب زرد 43 هزار و 500، سیب قرمز 39 هزار و پرتقال تامسون 28 هزار تومان است، ‌قیمت‌هایی که برای فروش به تصویب رسیده حدود 30 درصد پایین‌تر از این قیمت‌ها در بازار است.

همچنین کارشناسان، قیمت میوه در سطح استان را معدل‌گیری می‌کنند و 10 درصد پایین‌تر از آن عرضه خواهند کرد، اما در برخی موارد مانند استان تهران حدود 30 درصد زیر قیمت میانگین سطح بازار به فروش می‌رسد.

طبق گزارشات، 850 هزار تن سیب و پرتقال در سردخانه‌های کشور ذخیره‌سازی شده و هیچ مشکلی از نظر تأمین وجود ندارد، در حال حاضر 70 درصد از میوه‌های ذخیره‌شده توزیع شده و مابقی تا 13 نوروز به تدریج به بازار عرضه می‌شود، میوه‌ها از نوع درجه یک هستند و کیفیت بسیار بالاتری از محصولاتی که در سطح بازار و یا میادین میوه و تره‌بار به فروش می‌رود، دارند.

همچنین امسال روش تنظیم بازار میوه شب عید متفاوت از سال‌های قبل است، ‌کمیته ملی راهبری تنظیم بازار میوه تعیین شده و تنظیم بازار به بخش خصوصی محول شده اما نظارت‌های آن با سازمان تعاون روستایی و تحت نظارت کمیته ملی راهبری تنظیم بازار میوه انجام می‌شود، بر این اساس طرح نهایی تنظیم بازار با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران مصوب و به استان‌ها ابلاغ شده است، به موجب این تصمیم در هر استان کمیته‌ راهبری تشکیل شده که ریاست آن را روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها برعهده دارند و استانداری‌ها، ‌بخش صنعت و معدن، سازمان حمایت و سازمان بازرسی و تمام دستگاه‌های متولی و مجری تنظیم بازار در این کمیته عضو هستند.

قیمت میوه شب عید اعلام شد/ توزیع میوه شب عید یا تنظیم بازار چه زمانی است؟

زمان توزیع میوه شب عید یا تنظیم بازار شب عید از ۲۰ اسفندماه تا ۱۳ فروردین است و انتخاب زمان توزیع به عهده خود استان هاست و قرار شده است که اتحادیه‌ها میوه را تامین کنند.

در این باره محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: سازمان تعاون روستایی باید به صورت روزانه گزارش خود از توزیع میوه شب عید در استان‌ها را به کمیسیون ارائه نماید، نظارت بر بازار به صورت دقیق باید انجام شود تا شاهد افزایش قیمت نباشیم.

همچنین در بازار تنقلات هم، میوه خشک قیمت های متفاوتی دارد، بررسی ها نشان می دهد که قیمت هر کیلوگرم کیوی خشک بین ۲۵۰ تا ۲۹۰ هزارتومان، نارگیل خشک بین ۳۰۰ تا ۳۶۵ هزارتومان، چیپس موز بین ۵۰۰ تا ۵۴۰ هزارتومان، میوه خشک اناناس بین ۶۰۰ تا ۶۴۰ هزارتومان، توت فرنگی خشک بین ۶۰۰ تا ۶۸۵ و...است. 

انتهای پیام

کد خبر 12368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =