کد خبر 12383
۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳

گزارش اختصاصی؛

نظارت بر بازار شب عید امسال چگونه بود / گزارشات میدانی بازار شب عید چه می‌گویند؟

نظارت بر بازار شب عید امسال چگونه بود / گزارشات میدانی بازار شب عید چه می‌گویند؟

هرچند میوه، خوراکی و تنقلات نوروزی به قدرکافی در بازار موجود است اما بسیاری از اقشار توان تهیه این محصولات را به واسطه گرانی، ندارند، یکی از دلایلی که باعث می‌شود اوضاع بازار به هم بخورد و قیمت‌ها سرسام‌آور شود، ضعف نظارتی است و ضعف افرادی است که برای نظارت بر بازار به کار گرفته می‌شوند.

به گزارش نمایندگان ما، هرچند میوه، خوراکی و تنقلات نوروزی به قدرکافی در بازار موجود است اما بسیاری از اقشار توان تهیه این محصولات را به واسطه گرانی، ندارند، یکی از دلایلی که باعث می‌شود اوضاع بازار به هم بخورد و قیمت‌ها سرسام‌آور شود، ضعف نظارتی است و ضعف افرادی است که برای نظارت بر بازار به کار گرفته می‌شوند.

درست است که گشتهای مشترک تعزیرات و واحدهای سازمانهای نظارتی دیگر، از ۱۴ اسفندماه امسال در بازار حضور یافته و ضمن بازرسی، به تخلفات در همان محل رسیدگی کردند اما گزارشات میدانی، حاکی از این است که به این نظارت ها نمی توان نمره عالی و قابل توجهی داد.

در این باره حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی، می گوید: مشکل عمده ما آن است که در توزیع و نظارت بر توزیع اشکال داریم و واسطه‌ها بسیار زیاد است. متأسفانه برخی از وزرا هم غالباً شعار می‌دهند و در مقام شعار و گفتار زرنگ هستند اما در عمل کاری نمی‌کنند، برای مثال، الان گوشت وارد کشور می‌شود و سوال این است که آیا این گوشت واقعاً به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد یا آنکه به رستوران‌ها و مهمانپذیرهای آن‌چنانی که غالباً هم ارتباطاتی با مبادی توزیع دارند، می‌رسد؟ توصیه بنده آن است که رئیس جمهور شخصاً ورود کند و مهار بازار را در دست بگیرد.

همچنین یکی از مشکلات این است که سازمان تعزیرات حکومتی از نظر تعداد نیرو، کادر عملیاتی و تجهیزات ضعف جدی دارد و در برخی از شهرستان‌ها گستره کار بسیار زیاد و نیرو کم است. البته قرار بر این شد که بسیج هم به آنان کمک کند که اگر سازمان تعزیرات از بسیج برای نظارت بر بازار به ویژه بازار شب عید امداد بگیرد و آن‌ها را هم به کار بگیرد، در نظارت بهتر می‌توان عمل کرد.

محمدمهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی، می گوید: دولت طی ماه‌های گذشته ساز و کارها و ساختار و نیروی انسانی موثری را به کار گرفته و در اختیار دارد و لذا دولت ساز و کار مشخص برای نظارت بر کنترل بازار را دارد ما نیز از دولت انتظار داریم تا یک نظارت منطقی بر بازار شب عید داشته باشد.

همچنین وزیر دادگستری می گوید: رییس جمهور بر تامین و تنظیم بازار شب عید نوروز تاکید زیادی دارند و بر این اساس سازمانهای متولی باید در این زمینه همه توان خود را به کار گیرند، تصویب سازمان بازرگانی، دستگاه های اجرایی مختلف در حوزه تنظیم بازار را ادغام کرده و یک انسجام عملی از تولید تا توزیع و نظارت بر بازار بوجود می آورد.

نظارت وظیفه بسیار مهم دولت است که در حوزه‌های مختلف این وظیفه را باید انجام دهد، یکی از این حوزه‌ها در کشور، بازار شب عید است، شرایط اقتصادی حاکم در کشور لزوم نظارت ویژه دولت بر کنترل قیمت‌ها را تشدید می‌کند.

انتهای پیام

کد خبر 12383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =