کد خبر 3798
۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵

گزارش اختصاصی؛

زنجیر امنیت و اقتصاد؛ آن روی سکه دیپلماسی

زنجیر امنیت و اقتصاد؛ آن روی سکه دیپلماسی

دولت سیزدهم در حالی دیپلماسی اقتصادی را معنایی تازه بخشیده که پیرو حضور رئیس جمهور  و در حاشیه نشست سران سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) قرارداد سه جانبه سوآپ گازی بین ایران، ترکمنستان و همچنین آذربایجان به امضا درآمد.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم آرام آرام و به واسطه همکاری با همسایگان ایران به گردش درآمده و دولت انقلابی و کم ادعا که حتی وعده ۱۰۰ روزه نداد، پس از عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای، توفقیاتی را پیرو سفر رئیس جمهور به ترکمنستان و حضور در اجلاس اکو کسب کرده است.

دولت سیزدهم در حالی دیپلماسی اقتصادی را معنایی تازه بخشیده که پیرو حضور رئیس جمهور و در حاشیه نشست سران سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) قرارداد سه جانبه سوآپ گازی بین ایران، ترکمنستان و همچنین آذربایجان به امضا درآمد.

این قرارداد مهم در حالی منتشر شد که مدت‌ها بود واردات گاز از ترکمنستان به دلیل اختلافات مالی و ارتباط با آذربایجان به دلیل اختلافات سیاسی کم‌رنگ شده بود.

جواد اوجی وزیر نفت در همین زمینه طی مصاحبه ای گفت: از دی‌ماه ۱۳۹۵ تعاملات گازی ایران با ترکمنستان قطع شده بود ولی با انعقاد این قرارداد گام رو به جلویی در مناسبات انرژی دو کشور برداشته شد.

بهروز محبی نجم آبادی عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکمنستان در مجلس در همین زمینه به خبرنگار نمایندگان ما گفت: قرارداد سوآپ گازی می‌تواند مشکل گاز پنج استان ما را به طور کل برطرف کند و این مسئله بسیار مسئله مهمی است و باید به واقع از دولت سیزدهم و دولت مردمی آقای رئیسی تشکر کنیم.

وی همچنین یادآور شد این قبیل قراردادها پیروزی‌های مهمی است  لذا هر چقدر امنیت همسایگانمان ما به امنیت ما گره بخورد، در واقع ما فضای بهتری را به عنوان یک کشور قدرتمند تجربه خواهیم کرد.

طی سال‌های اخیر هم قراردادهای کوتاه‌مدتی به منظور سوآپ گاز ترکمنستان و آذربایجان بسته شد، ولی برتری این قرارداد نسبت به گذشته اولاً بلندمدت بودن آن و ثانیاً بسته شدن آن در عالی‌ترین سطح میان کشورها است.

انتهای پیام

کد خبر 3798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =