کد خبر 4830
۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹

گزارش اختصاصی؛

سربازان چشم به راه تصمیم مجلس؛ حقوق سربازان ۳ برابر می‌شود؟

سربازان چشم به راه تصمیم مجلس؛ حقوق سربازان ۳ برابر می‌شود؟

مقایسه بین میزان افزایش حقوق سربازان در سال جاری با مصوبه کمیسیون تلفیق ۱۴۰۱ حکایت از افزایش ۳ برابری حقوق سربازان در سال آینده دارد که تنها یک ایستگاه تا اجرایی شدن آن فاصله است.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما- محمدرضا اخوان نیلچی: طبق ماده ۴۹ قانون خدمت وظیفه عمومی حقوق سربازان وظیفه حداقل ۶۰ درصد و حداکثر ۹۰ درصد حداقل حقوق کارکنان نیروهای مسلح مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری است که با توجه به تحصیلات و درجات آنان توسط ستاد کل تهیه می شود و به تصویب فرماندهی کل می رسد.

همچنین به کارکنان وظیفه متاهل یا سرپرست خانواده معادل صددرصد حق عائله مندی کارکنان پایور نیروهای مسلح پرداخت می شود و حقوق کارکنان وظیفه در دوران آموزش و قبل از دریافت درجه یا سردوشی به میزان پنجاه درصد حقوق اولین ماه دوران خدمت آنان است.

علاوه بر این به کارکنان وظیفه در خاتمه خدمت دوره ضرورت معادل یک ماه حقوق به عنوان پاداش پرداخت شده و حق بازنشستگی و حقوق اولین ماه خدمت از حقوق ماهانه کارکنان وظیفه کسر نمی شود.

تا سال ۱۳۹۹، میزان پرداختی حقوق سربازان وظیفه میانگین ۴۴۰ هزار تومان بود چون به دلیل کمبود منابع معتبر، نیروهای مسلح امکان پرداخت چنین مبلغی را نداشتند. این وضعیت در بودجه ۱۴۰۰ تغییر پیدا کرد.

میانگین حقوق سربازان در سال ۱۴۰۰، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

سال گذشته در جریان بررسی جدول مصارف تبصره ۱۴ بودجه ۱۴۰۰، کمیسیون تلفیق با اضافه کردن یک ردیف، حقوق سربازان را از محل درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها تا ۴ برابر افزایش داد.

بدین ترتیب که میانگین حقوق سربازان از ۴۴۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۶ به یک میلیون و پانصد هزار تومان در سال جاری افزایش یافت. در حال حاضر حداقل حقوق پرداختی به کارکنان موصوف در مناطق عادی ۱.۰۵۰.۰۰۰ تومان و حداکثر آن چهار میلیون تومان در مناطق عملیاتی است.

همچنین  به کارکنان وظیفه متاهل و کارکنان وظیفه نخبه حقوق معادل صد درصد مبنای قانون خدمت وظیفه عمومی پرداخت می‌شود که حداقل آن در مناطق عادی ۲ میلیون تومان و در سایر مناطق نیز علاوه بر حقوق، فوق‌العاده‌ها نیز به آن اضافه می‌شود. کلیه کارکنان وظیفه شاغل در مناطق عملیاتی و کمتر توسعه یافته به تناسب، فوق‌العاده عملیاتی و فوق‌العاده بدی آب و هوا پرداخت شده که در سال جاری مبلغ آن نیز افزایش داشته است.

 هزینه سفر کارکنان وظیفه بر مبنای بعد مسافت محل سکونت تا محل خدمت به صورت ماهانه و بر مبنای قانون محاسبه و پرداخت می‌شود. هم اکنون حقوق پرداختی به کارکنان وظیفه با توجه به اعتبار پیش بینی شده معادل ۷۲ درصد حقوق تعیین شده در قانون خدمت وظیفه عمومی بوده که انتظار می‌رود کسری اعتبار با حمایت مجلس شورای اسلامی و دولت در سال آینده جبران شود.

امسال نیز کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ میزان حقوق سربازان را افزایش داد. نمایندگان عضو تلفیق تصویب کردند که «در اجرای ماده(۴۹) قانون خدمت وظیفه عمومی، حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیر عملیاتی حداقل ۶۰ درصد، حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق عملیاتی حداقل ۷۵ درصد و حقوق سربازان متاهل نود درصد است و حداقل دریافتی کارکنان نیروهای مسلح مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین می شود و دستورالعمل آن باتوجه به تحصیلات و درجات آنان توسط ستاد کل نیروهای مسلح تهیه می شود.

حداقل حقوق سربازان در سال ۱۴۰۰، ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان 

در توضیح این مصوبه، سید محسن دهنوی نایب رییس کمیسیون تلفیق گفت: حداقل حقوق سربازان در سال آتی به ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان خواهد رسید. حقوق ماهیانه سربازان متاهل نیز ۵ میلیون تومان خواهد شد. به طور میانگین، حقوق سربازان نسبت به امسال ۳ برابر می‌شود لذا حقوق سربازان مجرد غیرعملیاتی معادل ۶۰ درصد یک پایور، سربازان مجرد عملیاتی معادل ۷۵ درصد یک پایور و سربازان متاهل معادل ۹۰ درصد یک پایور خواهد شد.

همه چیز درباره خدمت سربازی | خبرگزاری صدا و سیما

او ادامه داد: پارسال، متوسط حقوق سربازان ۳۰۰ هزار تومان بود؛ این رقم امسال به ۱.۵ میلیون تومان رسید و سال بعد بالای ۳.۵ میلیون تومان خواهد شد لذا در سال ۱۴۰۱، هیچ سربازی کم‌تر از ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان دریافتی نخواهد داشت.

البته در نهایت میزان دقیق افزایش حقوق سربازان در سال ۱۴۰۱ بعد از تصویب در صحن علنی و تایید شورای نگهبان و سپس دستورالعمل ستاد کل نیروهای مسلح مشخص می شود اما تا این جای کار کمیسیون تلفیق با برداشتن گام بلندی، افزایش سه برابری حقوق سربازان را کلید زده است که اجرایی شدن آن برای سربازان نویدبخش و امید آفرین خواهد بود.

انتهای پیام

کد خبر 4830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =