کد خبر 5305
۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱

گزارش اختصاصی؛

معطلی ۵۰ روزه طرح فضای مجازی در مرکز پژوهش‌های مجلس/ اظهار تأسف یک نماینده برای قالیباف!

معطلی ۵۰ روزه طرح فضای مجازی در مرکز پژوهش‌های مجلس/ اظهار تأسف یک نماینده برای قالیباف!

اخیرا رئیس مجلس در اظهارات خود اقدامات کمیسیون مشترک بررسی طرح ساماندهی فضای مجازی را خروج از ریل دانست اما عضو این کمیسیون در واکنش به این حرف گفت: متاسفم برای آقای قالیباف! کجای اقدامات خروج از ریل بود؟ خروج از ریل یعنی معطلی ۵۰ روزه مرکز پژوهش‌های مجلس برای اعلام نظر درباره این طرح.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: در روزهای گذشته محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی درباره طرح ساماندهی فضای مجازی موسوم به طرح صیانت اعلام کرده بود کمیسیون مشترک در یک مقطعی بر روی این ریل حرکت نکرد و مجلس نیز نسبت به آن واکنش نشان داد و آن را متوقف کرد.

رئیس مجلس همچنین اعلام کرد که برخی می گویند که با قانونگذاری در حوزه فضای مجازی به دنبال انسداد پلتفورم ها هستیم، در صورتی که این بحث تنها از سوی دشمنان ملت و در یک جنگ رسانه ای مطرح می شود و زمانی که زندگی مردم در این فضا وجود دارد مسدود کردن آن چه مفهومی می تواند داشته باشد.

برای بررسی این موضوع با حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح ساماندهی فضای مجازی گفت‌وگو کردیم.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، ‌درباره آخرین وضعیت طرح ساماندهی فضای مجازی اظهار داشت: قانون‌گذاری کار مجلس  است و شورای عالی فضای مجازی در طول چند اخیر که فعالیت داشته خروجی خاصی نداشته است و نتوانسته درباره وظایفی که بر عهده دارد کارهای اساسی انجام داده و موضوعاتی تدوین کند.

وی افزود: شورای عالی فضای مجازی صرفا به تصویب دستورالعمل‌های کلی بسنده کرده است این در حالی است که شورای عالی فضای مجازی هم عضو کمیسیون مشترک ساماندهی فضای مجازی است و در ۵۰ جلسه اخیر این کمیسیون بارها نظرات خود را بیان کرده است.

** ۵۰ جلسه کمیسیون مشترک برای ساماندهی فضای مجازی

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصیرح کرد: ‌اخیرا شورای عالی فضای مجازی به ریاست آیت‌الله رئیسی تشکیل جلسه داد و از مجلس شورای اسلامی خواست که در زمینه تصویب قانون ساماندهی فضای مجازی اقدامات لازم را انجام دهد. البته این موضوع به منتقدین ثابت کرد که قانون‌گذاری کار مجلس است زیرا قانون ضمانت اجرایی دارد و اگر هم شاهد هستیم که اتفاق خاصی در فضای مجازی رخ نداده است و بارها رهبر معظم انقلاب نسبت به رها بودن این فضا گلایه کرده‌اند، به دلیل عدم وجود قانون دارای ضمانت بوده است.

فلاحی گفت: ‌از روزی که کمیسیون مشترک ساماندهی فضای مجازی تشکیل شده است بیش از ۵۰ جلسه داشته‌ایم این در حالی است که اظهارنظری که اخیرا رئیس‌مجلس درباره خروج از ریل تصمیم‌گیری‌های کمیسیون مشترک را باعث تأسف می‌دانم چرا که عنوان نکرده‌اند کجای کار کمیسیون خروج از ریل بوده است؟‌مرکز پژوهش‌های مجلس ۵۰ روز از وقت کمیسیون مشترک بررسی طرح ساماندهی فضای مجازی گرفت که در ابتدا ۲۰ روز از این کمیسیون فرصت گرفت تا طرح را بررسی کند و ۱۰ روز بعد از آن به تعطیلی مجلس و سرکشی نمایندگان از حوزه‌های انتخابیه گذشت ضمن آنکه مرکز پژوهش‌های مجلس در درخواست جدیدی ۲۰ روز دیگر فرصت خواست تا این طرح را بررسی کند و عملا ۵۰ روز بررسی طرح فضای مجازی را معطل کرد.

وی گفت:‌ بعد از گذشت ۵۰ روز از معطلی مرکز پژوهش‌های مجلس برای بررسی طرح ساماندهی فضای مجازی در نهایت با انتشار یک نامه در فضای مجازی به طرحی که خودشان بایستی نقطه نظرات‌شان را اعلام می‌کردند ایراد گرفتند.

** ورود مجلس به طرح ساماندهی فضای مجازی بعد از تعطیلات نوروز

عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: قطعا ساماندهی فضای مجازی بایستی صورت گیرد و مجلس یازدهم در این زمینه مصمم است و بعد از تعطیلات عید نوروز روند رسیدگی به آن را دنبال خواهیم کرد.

وی گفت: ‌فضای مجازی در کشورمان بایستی قانون داشته باشد و نمی‌توانیم آن را رها شده بدانیم این در حالی است که از فضای مجازی و کسب و کارها و حقوق کاربران حمایت کرده و خواستار ضابطه‌مند شدن آن هستیم.

فلاحی تأکید کرد: ‌نمایندگان مجلس به هیچ وجه به دنبال مسدودسازی و فیلترینگ فضای مجازی نیستند بلکه می‌خواهیم مثل سایر کشورها قانونی برای فضای مجازی داشته باشیم. این در حالی است که اخیراً تلگرام به دلیل عدم رعایت قوانین در برزیل با مسدودسازی مواجه شده و در نهایت مدیرعامل تلگرام از مسؤولین این کشور عذرخواهی کرد که این موضوع ثابت می‌کند  اگر پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌های خارجی قوانین کشورمان را رعایت نکنند حتماً با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت:‌ پیام‌رسان‌های خارجی درآمدهای زیادی دارند و سعی می‌کنند خود را با فضای ایران و قوانین مندرج در آن تطبیق دهند و بر همین اساس آنها در طول سال‌های اخیر میلیاردها دلار از کسب و کارهای ایرانی درآمد داشته و دارند این در حالی است که به هیچکس پاسخگو نیستند.

** باید پیام رسان‌های خارجی خود را با قانون کشورمان منطبق کنند

وی گفت: پیام‌رسان‌های خارجی هیچ سروری در کشورمان ندارند و دفتر حقوقی ندارند که پاسخگوی مردم و مسؤولان کشورمان باشند و هر زمانی که بخواهند دسترسی کاربران را به این پیام‌رسان‌ها مسدود می‌کنند و اخیراً بر همین اساس بیش از ۱۰ نماینده مجلس با مسدودسازی واتساپ مواجه شدند اما مشخص نیست که مطالبه حقوقی خودمان را از کدام دفتر داشته باشیم و باید مشخص شود این مسدودسازی به چه علتی بوده است و ضمانت اجرا کجاست که یک پیام‌رسان خارجی بعد از ارائه خدمات به یکباره با مسدودسازی دسترسی برخی مردم اقدامات خود را دنبال کند.

فلاحی گفت:‌ به جزء تصویب قانون ساماندهی فضای مجازی امکان دیگری برای رعایت حقوق کاربران ایرانی در این فضا وجود ندارد و مجلس در این زمینه مصر و مصمم است.

انتهای پیام

کد خبر 5305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اکبر IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 0
    نو چی حالی نه عجله نکن