کد خبر 5372
۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰

گزارش اختصاصی؛

خط قرمز رهبر انقلاب برای مذاکرات مختص دولت سابق نیست/ مذاکره کنندگان نمی‌توانند درباره سپاه در وین معامله کنند

خط قرمز رهبر انقلاب برای مذاکرات مختص دولت سابق نیست/ مذاکره کنندگان نمی‌توانند درباره سپاه در وین معامله کنند

عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مذاکرات و خطوط قرمز ترسیم شده از سوی ایشان و قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مختص یک دولت تدوین نشده و همگان بایستی به آن پایبند باشند و مو به مو آن را اجرا کنند.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: از جمله معایب برنامه قبلی یا همان برجام افزون بر نادیده گرفتن مواردی چون لغو تحریم‌های «کاتسا»، «آیسا» و «یوترن (U-Turn یا چرخه دلاری)»، عدم توجه به اهمیت تضمین و راستی‌آزمایی بود که تیم مذاکره کننده ایران نسبت به آن حساس باشد.  

دو اصل «عملگرایی» و «نتیجه‌محوری» باید سرلوحه دولتمردان دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی و به ویژه در مذاکرات جاری باشد و از همین رو، آنها چارچوب و اصول رفتاری متفاوتی از دولت قبل برای خود تعریف کرده‌اند.

دولتمردان و دیپلمات‌ها باید با درک تبعات گره زدن مشکلات داخلی به مذاکرات، نگهداشتن کشور در وضعیت تک‌گزینه‌ای (فقط  توافق و احیای برجام) و گذاشتن تمامی تخم مرغ‌ها در این سبد، به استراتژی تنوع‌بخشی و توازن‌بخشی در حوزه سیاست خارجی و ترمیم مناسبات با کشورهای همسایه و منطقه گرفته تا آمریکای لاتین اقدام کنند و رعایت خطوط قرمز را همواره مدنظر داشته و بر اجرای مو به موی آن اصرار کنند و ذره‌ای از حساسیت نسبت به آن کوتاه نیایند.  

برای بررسی میزان تقید تیم مذاکره کننده کشورمان به خطوط قرمز ترسیم شده رهبر معظم انقلاب برای مذاکرات با غربی‌ها در قالب موضوع هسته‌ای با حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار  پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، اظهار داشت: ما در خصوص مذاکرات وین بایستی به چند نکته مهم توجه کنیم که کوتاهی در مورد آنها می‌تواند خسارت‌بار باشد که خطوط ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری یکی از آن موارد است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب به صراحت چندین مورد در خصوص مذاکرات را اعلام و آن را ابلاغ کردند که در حقیقت حکم محسوب می‌شود که بایستی از سوی تیم مذاکره کنندگان کشورمان، وزارت خارجه و دولت به خوبی مورد توجه قرار گرفته و کاملاً به آن پایبند باشند.

مذاکرات باید مو به مو بر اساس خطوط قرمز رهبر انقلاب باشد 

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ نکات مدنظر مقام معظم رهبری و خطوط ترسیم شده ایشان برای مذاکرات همچنان مصداق داشته و مربوط به این دولت و آن دولت و این تیم مذاکره کننده و آن تیم مذاکره کنند نیست و تمامی موضوعات مختص مذاکرات و توافق احتمالی است که بایستی شروط مدنظر رهبر انقلاب مورد توجه قرار گیرد.

سلمیی گفت: رهبر انقلاب بارها در اواخر دولت سابق گلایه کردند که چرا به شروط‌شان در مذاکرات هسته‌ای توجه نشده است و مشکلات به وجود آمده به دلیل همین بی‌توجهی‌ها است.

وی با بیان اینکه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران بایستی حتماً مورد توجه بخش‌های مختلف دولت قرار گیرد، عنوان کرد: هیچکسی نمی‌تواند این قانون را کنار بگذارد. این در حالی است که اخیراً شنیده‌ایم که موضوع مرتبط با رفع تحریم سپاه پاسداران در دستور کار تیم مذاکره کننده نیست که امر کاملاً عجیبی است. این در حالی است که بنیانگذار جمهوری اسلامی بارها به صراحت اعلام کرده‌اند که اگر سپاه نبود کشور هم نبود و نمی‌توانیم درباره سپاه پاسداران با کسی معامله کنیم چرا که این معامله در مورد کل کشور است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه راستی‌آزمایی و ضمانت از آمریکایی‌ها در مذاکرات وین امری بسیار حیاتی است، اظهار داشت: نمی‌توانیم نقد تحویل دهیم و نسیه بگیریم که به هیچ وجه این موضوع با منطق و عقل سازگاری ندارد که در آن صورت بایستی کاسه گدایی در دست بگیریم.

تفاوتی بین بایدن، ترامپ، اوباما و بوش وجود ندارد

وی افزود: رهبر معظم انقلاب بارها در خصوص چگونگی اجرای تعهدات ما و تعهدات طرف مقابل نکاتی را گوشزد کرده‌اند، نمی‌توانیم بپذیریم که ما تمامی کارهای‌مان را انجام دهیم اما اجرای تعهدات طرف مقابل در هاله‌ای از ابهام باشد و تصمیم بگیریم که آیا آن را انجام دهد یا انجام ندهد؛ مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: بارها آمریکایی‌ها بارها نشان داده‌اند که غیرقابل اعتماد هستند و هیچ تفاوتی هم بین بایدن، ترامپ، اوباما و بوش وجود ندارد؛ نقض عهد در ذات آمریکایی‌ها است و قاعده غربی‌ها زیر میز زدن است.

سلیمی عنوان کرد: راستی‌آزمایی، تضمین و لغو همه تحریم‌ها از موضوعاتی است که بایستی تکلیف آن به صورت قطعی در مذاکرات وین مشخص شود؛ باید حواس‌مان باشد که آمریکای جنایتکار همواره جنایتکار است.  

وی خاطرنشان کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مذاکرات و خطوط قرمز ترسیم شده از سوی ایشان و همچنین قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مختص یک دولت تدوین نشده است و همگان بایستی به آن پایبند باشند و مو به مو آن را اجرا کنند.

انتهای پیام

کد خبر 5372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =