کد خبر 5549
۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸

مرکز پژوهش های مجلس:

فناوری و نوآوری منجر به تولید و تجاری سازی جایگزین امتیازهای پژوهشی و فناوری می شود

پیشنهاد مرکز پژوهش ها برای اصلاح آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی
فناوری و نوآوری منجر به تولید و تجاری سازی جایگزین امتیازهای پژوهشی و فناوری می شود

مرکز پژوهش های مجلس پیش نویس طرح اصلاح آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی را نهایی کرده و به مجلس ارائه داد.

به گزارش نمایندگان ما، مرکز پژوهش های مجلس پیش نویس طرح اصلاح آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی را نهایی کرده و به مجلس ارائه داد. ارتقاء اعضای هیات علمی به عنوان یک مسئله گلوگاهی از دو دهه پیش مورد توجه سیاستگذاران قرارگرفته است؛ به طوری که از ابتدای دهه ۱۳۸۰ تاکنون چهار مرتبه منجر به بازنگری و اصلاح آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی شده است. به نحوی که رشد تولیدات علمی و قرار گرفتن در جایگاه پانزدهم در تولید اسناد علمی در دنیا را می توان از نتایج این سیاست ورزی به شمار آورد. این بدین معنی است که سیاستگذاری در این زمینه منجر به نتایج ملموس و مورد انتظار گردد.

اما هر سیاستی علاوه بر نتایج مورد انتظار برخی آثار و پیامدهای ناخواسته هم بر جای می گذارد. که درباره آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی از بین رفتن توازن در ارزش گذاری فعالیت های چهارگانه(فرهنگی، تربیتی و اجتماعی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و علمی و اجرایی) چیرگی معیارهای کمی بر معیارهای کیفی و تسلط رویکرد مقاله محوری در فعالیت های پژوهشی از جمله مهم ترین آن ها می باشد.

پیامد چنین وضعیتی انتشار چند باره مستندات علمی از سوی برخی از اعضای هیات علمی، به حاشیه رانده شدن توجه به نیازها و مسائل کشور، تحت تاثیر قرار گرفتن فرایندهای مربوط به جذب اعضای هیات علمی، ترفیع سالانه و حتی پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی، شکل گیری پدیده فروش پایان نامه/رساله، افزایش میزان تقلب علمی و... شده است.
در این خصوص مرکز پژوهش های مجلس اقدام به برگزاری۱۴ جلسه و مصاحبه با خبرگان علمی و اجرایی و همچنین بررسی های کارشناسی جمعا به میزان۴۵۰ نفر ساعت کرده است که حاصل این جلسات در قالب گزارش هایی با عنوان  «الزامات کارآمد سازی نظام ارتقاء اعضای هیات علمی و «بسته سیاستی اصلاح و بازنگری آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی» تهیه و تدوین شده است.

با عنایت به ورود مجلس محترم به آیین نامه ارتقاء از طریق بند «ج» ماده ۱۲ قانون «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی» و ظرفیت این بند در خصوص ایجاد انگیزه بیشتر برای اعضای هیات علمی به منظور انجام فعالیت های مسئله محور و کاربردی پیش نویس اصلاح بند فوق در این مرکز آماده شده است.

براین اساس مرکز پژوهش ها پیشنهاد می کند که این بند مورد اشاره اینگونه اصلاح شود: «در صورتی که تولید دانش فنی، اختراع یا اکتشاف و نیز هر فناوری و نوآوری منجر به تولید و تجاری سازی محصول یا فرایند دارای اولویت مورد نیاز کشور شده یا به حل یکی از مسائل اساسی کشورم منتهی شود. جایگزین امتیازهای پژوهشی و فناوری مندرج در جداول شماره(۶ ) آیین نامه جاری ارتقاء مرتبه اعضای هیات علمی و جداول مشابه در آیین نامه های بعدی تا سقف امتیازات مکتسبه خواهد شد. شیوه اجرای این بند توسط وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شورای عالی حوزه های علمیه ظرف مدت یک ماه از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می رسد.»

انتهای پیام

کد خبر 5549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =