کد خبر 5622
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰

مرکز پژوهش ها پیش نویس اصلاح قانون توزیع عادلانه آب را به مجلس ارسال کرد

مرکز پژوهش ها پیش نویس اصلاح قانون توزیع عادلانه آب را به مجلس ارسال کرد

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی پس از طی ۱۵ جلسه و ۳۵۰ ساعت کار کارشناسی پیش نویس اصلاح قانون توزیع عادلانه آب را تدوین و به مجلس ارسال کرد.

به گزارش نمایندگان ما، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی پس از طی ۱۵ جلسه و ۳۵۰ ساعت کار کارشناسی پیش نویس اصلاح قانون توزیع عادلانه آب را تدوین و به مجلس ارسال کرد.

با گذشت زمان و تغییر شرایط و ایجاد توسعه در بخش‌های مختلف، کمیت و کیفیت منابع آب با تنش‌های قابل‌توجهی مواجه شده که رفع آن‌ها نیازمند اتخاذ رویکردی جامع و به‌روز است که به دور از بخشی‌نگری، نسبت به ارائه مسیری کارآمد اقدام شود.

در حال حاضر قانون جاری و حاکم بر مدیریت آب کشور "قانون توزیع عادلانه آب" مصوب سال ۱۳۶۱ بوده که اصلاحیه‌ای بر قانون ملی آب (مصوب ۱۳۴۷) است. با توجه به تغییر شرایط منابع و مصارف بخش آب، اهداف مدنظر در توسعه پایدار کشور، تغییر شرایط بین‌المللی نسبت به چهاردهه قبل و تغییرات اقلیمی و هیدرولوژیکی، به تبع مناسبات محیط زیستی، اقتصادی و اجتماعی حول موضوع آب دستخوش تغییرات فراوانی شده است.  به گونه‌ای که قانون مذکور علیرغم مبانی قابل‌اتکا، از توانایی پشتیبانی کامل جهت رفع چالش‌های مهم و فزاینده بخش آب برخوردار نیست. لذا به‌روزرسانی قانون توزیع عادلانه آب برای پوشش مسائل روز این بخش و ایجاد زمینه لازم برای تحقق اهداف کلان توسعه پایدار کشور مورد نیاز است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در همین راستا با بهره‌گیری از دانش کارشناسان و متخصصان امر و جلب مشارکت ذی‌نفعان،  آسیب‌شناسی و اصلاح قانون توزیع عادلانه آب در دستور کار قرار داد.  با توجه به آسیب‌شناسی صورت گرفته از قانون توزیع عادلانه آب و توجه به پیش‌نیازهای آتی برای قوانین بخش آب، محورهای اصلاح قانون مذکور عمدتاً شامل مباحث حکمرانی مطلوب و مشارکت مردمی، توجه به دیپلماسی آب، آب‌های مرزی و مناقشات داخلی، بازنگری مواد مربوط به تخلفات و مجازات‌ها، هماهنگی بین‌سازمانی در دستگاه‌های متولی بهره‌وری در بخش آب و لزوم توجه ویژه به موضوع پایش و یکسان‌سازی آمار منابع و مصارف (بیلان) بخش آب است.

شایان ذکر است موارد اصلاحی پس از طی ۱۵ جلسه و ۳۵۰ ساعت کار کارشناسی در مرکز پژوهش های مجلس، در قالب پیش‌نویس اصلاح قانون توزیع عادلانه آب مشتمل بر موارد اصلاحی و چندین ماده الحاقی تهیه شده که در اختیار کمیسیون کشاورزی مجلس قرار گرفت.

انتهای پیام

کد خبر 5622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =