کد خبر 5751
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱

قالیباف:

مساله گرانی را در جلسات نظارتی مجلس با اولویت پیگیری خواهیم کرد

مساله گرانی را در جلسات نظارتی مجلس با اولویت پیگیری خواهیم کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما با هرگونه اقدام درباره ارز ترجیحی قبل از اجرا شدن کالابرگ الکترونیکی مخالفیم.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز (یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود گفت: امروز یکی از مباحث مهم و نکته مهمی که مورد توجه نمایندگان محترم مردم است و حسب تکلیف نمایندگی خود وظیفه دارند به آن بپردازند، بحث گرانی ها و مشخصا گرانی آرد صنعتی و ماکارونی است. مسئله اصلی که باعث نگرانی بیشتر مردم شده این است که گرانی اخیر شروع گرانی های کالاهای اساسی باشد که معیشت مردم به آنها گره خورده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ریشه این نگرانی های مردم به این بر می گردد که اگر قرار است ارز ترجیحی مربوط به کالاهای اساسی هدفمند شود، گرانی های شدیدی در دیگر کالاها که مرتبط با آن هستند نیز ایجاد خواهد شد و دولت محترم در موضوع ماکارونی و آرد صنعتی به گونه ای عمل کرد که باعث نگرانی بیشتر مردم شد.

وی افزود: من در ادامه توضیح خواهم داد که برنامه مجلس برای حفظ قدرت خرید مردم چیست و روشن خواهم کرد که اگر دولت این برنامه را اجرایی کند، مردم با آرامش خیال می توانند به حداقل زندگی معیشتی خود اطمینان داشته باشند. در گرانی های اخیر موضوع افزایش قیمت ماکارونی هم بی توجهی به قانون مجلس باعث شد، چنین فضایی ایجاد شود و مردم را به شدت ناراحت کند.

در شورای هماهنگی اقتصادی مقرر شد که قانون مجلس به طور کامل اجرایی شود

قالیباف تصریح کرد: من به مردم عزیز حق می دهم که نسبت به آینده نگران شده باشند، اما با توجه به پیگیری های انجام شده و جلساتی که برگزار شد به ویژه در شورای هماهنگی اقتصادی صورت گرفت، مقرر شد که قانون مجلس به طور کامل اجرایی شود،  انشاءالله یک آرامش معیشتی برای مردم ایجاد خواهد شد.

تعیین ارز ۴۲۰۰ تومانی در دولت گذشته ضربه بسیار سهمگینی به اقتصاد کشور زده است

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: قبل از اینکه این مسئله را توضیح بیشتری بدهیم، اجازه دهید ابتدا این نکته را عرض کنم؛ فراموش نکنیم که با تصمیمات خلق الساعه و تعیین ارز ۴۲۰۰ تومانی در دولت گذشته چه ضربه بسیار سهمگینی به اقتصاد کشور زده است و کسانی که این ضربه را به اقتصاد کشور زدند، باید پاسخگو باشند. این ارز ترجیحی باعث حیف و میل ده ها میلیارد دلار سرمایه این کشور شده و علاوه بر این، ارز ترجیحی به هیچ وجه نتوانسته باعث کنترل گرانی ها هم شود.

وی اظهار کرد: در این وضعیت هرکارشناس دلسوز اقتصادی این مسئله را تایید می کند که ارز ترجیحی باید هدفمند شود. بنابراین درباره اصلاح اصل هدفمند کردن یارانه ارز ترجیحی همه اجماع دارند، اما درباره نحوه آن ما حرف های جدی داریم.

سیاست مجلس بر حفظ قدرت خرید مردم است

قالیباف با بیان اینکه سیاست مجلس افزایش دریافتی مردم که باعث تورم بیشتر می شود، نیست، بلکه سیاست مجلس بر حفظ قدرت خرید مردم است، تصریح کرد: طبیعی است درمان اصلی و ریشه ای حفظ قدرت خرید مردم، تنها و تنها کنترل تورم است. تا ما تورم را کنترل نکنیم، نمی توانیم قدرت خرید مردم را حفظ کنیم و برای کنترل تورم نیز تنها و تنها باید ناترازی ها را برطرف کرد. مخصوصا برطرف کردن ناترازی ها در بودجه، در بانک و در انرژی. برطرف کردن این ناترازی ها هم باید با سیاست های درست مالی و پولی و هم با اصلاح ساختار بودجه اجرا شود. اما مسئله اینجا است که این اصلاح ساختاری در عین حالی که درمان ریشه ای است، اما زمان بر است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با تصریح بر اینکه آیا ما باید دست روی دست بگذاریم و اجازه دهیم روز به روز توان مردم برای اداره عادی زندگی شان کمتر و کمتر شود؟ به هیچ وجه، اضافه کرد: مجلس معتقد است در کنار این نگاه ریشه ای باید برای کوتاه مدت، برنامه «حفظ قدرت خرید مردم برای کالاهای ضروری معیشتی» را اجرا کرد.

وی افزود: هدف گذاری در این طرح همانطور که مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ تصویب کرده است، ارائه کالاهای ضروری معیشتی به مردم به قیمت شهریور ۱۴۰۰است. در این تصمیم باید کالاهای ضروری معیشتی با کالابرگ الکترونیک به قیمت شهریور ۱۴۰۰ به مردم داده شود.

قالیباف گفت: برای اینکه این مصوبه را تصویب کنیم و تصمیم‌مان غیرکارشناسی نباشد، شخصا جلسات متعددی را با مدیران و کارشناسان اقتصادی و کارشناسان فناوری برگزار کردم و با دقت به جزئیات از اجرایی بودن این کار اطمینان حاصل کردیم و بعد از این قانون را تصویب کردیم.

وی اظهار کرد: من قبلا این را در گفت وگوی تلویزیونی در پایان تصویب بودجه سال ۱۴۰۱ توضیح دادم؛ در این مدل که الان قانون مصوب مجلس شده است، برای چند قلم کالای ضروری معیشتی مثل مرغ و تخم مرغ و روغن و پنیر و... به اندازه مورد نیاز هر نفر در ماه مقدار مشخصی کالا در نظر گرفته می شود و مردم آن کالا را تا اندازه ای که در نظر گرفته شده است، به قیمت شهریور ۱۴۰۰ خرید می کنند.

رئیس قوه مقننه کشورمان در تشریح مدل فوق به ذکر مثالی پرداخت و افزود: به عنوان مثال برای مثلا اگر برای هر نفر۱.۵ تا ۲ کیلوگرم مرغ در ماه در نظر گرفته شده باشد مردم می توانند با همان کارت بانکی که دارند، به همان مراکز که قبلا خرید می کردند، مراجعه کنند. مثلا برای یک خانواده ۵ نفره می تواند بین ۸ تا ۱۰کیلو مرغ به قمیت کیلویی حدود ۳۰ تا ۳۵هزار تومان است، خرید کند و مابه التفاوت قیمت عادی بازار تا بازار را دولت به حساب فروشنده پرداخت می کند.

وی اضافه کرد: البته اگر فرد بخواهد بیش از این سهمیه استفاده کند، طبیعتاً هزینه آن مقداری بیشتر است که به قیمت بازار باید پرداخت کند.

قالیباف در ادامه با اشاره به اظهارات وزیر جهاد کشاورزی درباره افزایش تولید و مازاد تولید، تصریح کرد: مازاد تولید خواهیم داشت چراکه قشر محروم و ولی نعمتان ما قدرت خرید ندارند لذا مصرف گوشت مرغ و قرمز کاهش پیدا کرده است، قشر متوسط ما نیز قدرت خریدش پایین آمده و این برای آینده جامعه و سلامت جامعه خطرناک است. لذا ما درخواست داریم که نیاز پروتئینی جامعه و مخصوصا طبقات محروم و متوسط تامین شود.

وی همچنین یادآور شد: برای اجرایی شدن این کار هم عمده همان مراکزی که این اقلام را عرضه می‌کنند، می‌توانند مانند گذشته این خدمت را عرضه کنند ضمن اینکه مردم با همان کارت بانکی عادی این کار را انجام خواهند داد.

حفظ قدرت خرید سفره مردم در کالاهای ضروری معیشتی اصل اول است

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: از نظر ما حفظ قدرت خرید سفره مردم در کالاهای ضروری معیشتی اصل اول است و مردم باید یک آرامش معیشتی صددرصدی داشته باشند و بعد ما سیاست‌های مربوط به ارز ترجیحی را تغییر دهیم و هدفمند کنیم. در غیر این صورت  اتفاقی که بر سر ماکارونی  صورت گرفت برای دیگر کالاها با ابعاد بسیار گسترده‌تری خواهد افتاد. ما با هرگونه اقدام درباره ارز ترجیحی قبل از اجرایی کردن کالابرگ الکترونیک مخالف هستیم یعنی کالابرگ الکترونیکی باید اجرایی شود و این نظر رئیس دولت و رئیس جمهور هم هست تا عرضه کالا به قیمت شهریور ۱۴۰۰ باشد. این امروز موضع قطعی مجلس و قانون رسمی کشور است.

مساله گرانی را در جلسات نظارتی مجلس با اولویت پیگیری خواهیم کرد

قالیباف ادامه داد: ما در مجلس مصمم هستیم یک راهبرد ضدگرانی قوی را پیگیری کنیم لذا از این پس در جلسات نظارتی مجلس مساله گرانی را با اولویت پیگیری خواهیم کرد و اجرایی شدن قانون مصوب مجلس را تا نهایت آن با دقت اجرایی خواهیم کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین لازم است تاکید کنم که دو موضوع مهم سلامت و نان در جامعه از یک اهمیت ویژه ای برخوردار است. نان قوت غالب جامعه است و موضوعش با دیگر کالاها متفاوت است. در موضوع  سلامت نیز بیماری خودش به اندازه کافی خانواده‌ها را به زحمت خواهد انداخت لذا این موضوع دارو و نان  موضوع ویژه‌ای برای ما است بنابراین کل جمعیت کشور تحت پوشش قرار خواهند گرفت و ثانیا در چارچوب یک مصرف بهینه نباید هیچ محدودیتی در میزان مصرف طبیعی آن برای مردم اعمال شود.

وی خاطرنشان کرد: ضمنا در خصوص سلامت علاوه بر اقداماتی که بطور طبیعی برای دارو بطور کلی انجام می‌شود، مجلس در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ برای قریب به ۶ میلیون نفری که بیمه نبودند، بیش از ۶ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرد یا قریب به ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار گذاشته شد تا همه مردم تحت پوشش سلامت بدون هیچ هزینه‌ای قرار گیرند. گزارش ها نشان می‌دهد که بیمه سلامت بخش قابل توجهی به صورت غیر حضوری دنبال شده و یا برای کارت سلامت کسانی که صعب العلاج هستند و داروهای ویژه استفاده می کنند ۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شد و کارت سلامت برای آنها صادر شد تا مورد توجه قرار گیرند.

حفظ قدرت خرید مردم برای مجلس اصل است

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه دولت و مجلس به بحث نان و سلامت مردم توجه ویژه دارند، گفت: البته مسئول اجرا دولت است نه مجلس اما بنده بعد از بررسی های لازم و با توجه به تجربه اجرایی که دارم از اجرایی بودن این طرح کاملا اطمینان دارم.  گرچه مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اصرار داشت که رقم پیشنهادی دولت برای سیاست‌های جبرانی کافی نیست و به همین دلیل آن را حدود ۵۰ درصد افزایش داد اما در صورتی که با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی نیاز به اصلاح بودجه هم باشد، مجلس آماده است که در این زمینه با دولت همکاری کند. برای مجلس اصل است که قدرت خرید مردم برای کالاهای اساسی حفظ شود و هم برای رفع هر مشکلی هر تصمیمی که لازم باشد را می گیریم.

قالیباف همچنین اظهار کرد: با جلساتی که با آقای رئیس جمهور داشتم و بحث‌هایی که دیروز در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی صورت گرفت، مجموعه دولت تصمیم گرفت هرگونه پرداختی در چارچوب ارایه کالابرگ الکترونیکی کالاهای اساسی باشد و قانون مجلس را مبنا قرار دهند لذا من مطمئن هستم که دولت محترم با جدیت این بحث را پیگیری خواهد کرد و حتما شخص آقای رئیس جمهور در اسرع وقت در اینباره با شما مردم عزیز صحبت خواهند کرد و  نگرانی پیش نخواهد آمد و اگر نگرانی پیش آمده مرتفع خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مردم عزیز بدانند هر سه قوا و مجموعه‌ها و سازمان های دولتی و غیردولتی در مجموعه حکمرانی کشور در توجه به سفره و معیشت مردم به عنوان اولویت اول مورد اتفاق نظر است و با همدلی و هماهنگی و هم افزایی در آینده نزدیک خواهند دید که با این کار می توانیم آرامش و ثبات خوبی را در سفره مردم به وجود آوریم.

انتهای پیام

کد خبر 5751

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =