کد خبر 5815
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶

رضاخواه مطرح کرد

سیاست اشتباه ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت روحانی

سیاست اشتباه ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت روحانی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت قبل می‌دانست که سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی اشتباه است و دولت فعلی هم چاره‌ای جز این ندارد که این ارز را حذف کند، چون ادامه روند منجر به تورم می‌شود.

به گزارش نمایندگان ما، مجتبی رضاخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص مسئله تداوم پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی و نحوه مدیریت آن برای جلوگیری از نوسانات قیمت در بازار داخل به ویژه در کالاهای اساسی، اظهار داشت: موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال ۹۷ با این هدف تصویب شد که از معیشت مردم حمایت شود، اما در عمل دچار اشتباهاتی شد.  

وی ادامه داد: در اینکه این سیاست اشتباه بوده و رانت ایجاد کرده، شکی نیست و شکی هم وجود ندارد که این ارز باید حذف شود، اما مسئله مهم این است که باید همچنان از معیشت مردم محافظت شده و کالاهای اساسی با قیمت مناسب برای جامعه تأمین شود.  

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی یک رانت بزرگ در اختیار واردکننده قرار می‌گرفت، اما معلوم نبود که مصرف کننده از این فرصت استفاده می‌کند یا خیر.  

رضاخواه با تأکید بر اینکه هدف دولت و مجلس در موضوع ارز ترجیحی حمایت از معیشت مردم است، تصریح کرد: منظور از این حمایت نیز انتقال رانت تولیدکننده به مصرف کننده نهایی است، اما مسئله اینجاست که روش فعلی اجرای مصوبه مجلس توسط دولت نیز نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.

وی به بازار گندم و آرد صنعتی و نوسانات آن در روزهای اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: درست است که اختلاف قیمت آرد و گندم در داخل و خارج ظرفیت قاچاق را فراهم می‌کند، اما وقتی دولت با مردم صحبت نمی‌کند و تصمیمات قانع کننده نمی‌گیرد، جو روانی برای افزایش قیمت ایجاد می‌شود.

دولت اجازه حذف یارانه گندم و آرد صنعتی را دارد، اما نحوه اجرا غلط است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اشاره کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۱ دولت مکلف شده است که اگر بنا به هر دلیلی ارز ترجیحی حذف شد، باید زیان رفاهی مردم را بر مبنای قیمت شهریور ۱۴۰۰ جبران کند؛ یعنی اگر در انتهای شهریور ۱۴۰۰ مثلا مرغ ۳۰ هزار تومان بوده است و اگر الان ارز ترجیحی حذف می‌شود، یا باید با اختصاص کوپن الکترونیک اختلاف قیمت مرغ جبران شود، یا اینکه مابه‌التفاوت افزایش قیمت آن به صورت یارانه نقدی به مردم پرداخت شود.

رضاخواه تصریح کرد: در حال حاضر، دولت بخشی از یارانه گندم و آرد صنعتی را حذف کرده و البته اجازه این کار را داشته است، اما نحوه اجرای آن غلط است و لازم بوده تا راه جبران زیان رفاهی مردم نیز تعریف و اعلام شود تا خیال مردم راحت شود که اقلام تولیدی از آرد صنعتی، با قیمت مناسب در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وی همچنین با بیان اینکه دولت در موضوع ارز ترجیحی به دنبال اصلاح سیاست‌های غلط دولت گذشته است؛ تأکید کرد: روش اصلاح این سیاست غلط مهم است و لازم است به صورت شفاف و با نظارت بر بازار اجرا شود.

آنچه درباره ارز ترجیحی اجرا می‌شود، با حکم قانون بودجه ۱۴۰۱ فاصله دارد

این نماینده مجلس شورای اسلامی، با یادآوری نحوه اجرای سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی در دولت گذشته گفت: پس از اعلام ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال ۹۷، بعد از مدتی این ارز فقط به کالاهای اساسی اختصاص یافت و بعد از گذشت مدت دیگری، همان کالاهای اساسی مشمول این ارز هم کمتر شدند؛ به عنوان مثال کره، شکر، برنج و گوشت قرمز از اقلامی بودند که به تدریج از شمول ارز ترجیحی خارج شدند.

رضاخواه تصریح کرد: دولت قبل می‌دانست که این سیاست اشتباه است و دولت فعلی هم چاره‌ای جز این ندارد که این ارز را حذف کند، چون منابع ارزی کشور برای تداوم این سیاست کافی نیست و اگر ادامه یابد، پایه پولی بالا می‌رود که منجر به تورم و کاهش بیش از پیش قدرت خرید مردم و بی‌اثر شدن سیاست‌های حمایتی خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه دولت قبل اهتمام کافی برای تعیین تکلیف ارز ترجیحی نداشت، بر ضرورت حل و فصل این نوع ارز مطابق قانون بودجه ۱۴۰۱ تأکید کرد و گفت: مجلس نگران این موضوع و پیگیر آن است، چرا که آنچه در حال حاضر در دست اجراست، با آنچه مصوبه مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ بوده، فاصله دارد.

انتهای پیام

کد خبر 5815

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =