کد خبر 5819
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰

منادی:

۱۴ درصد از بودجه عمومی سال ۱۴۰۱ به حوزه آموزش و پرورش اختصاص پیدا کرده است/ مجلس با جدیت بر اجرای قانون رتبه بندی معلمان نظارت خواهد کرد

۱۴ درصد از بودجه عمومی سال ۱۴۰۱ به حوزه آموزش و پرورش اختصاص پیدا کرده است/ مجلس با جدیت بر اجرای قانون رتبه بندی معلمان نظارت خواهد کرد

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه بودجه وزارت آموزش و پرورش را از ۹ به ۱۴ درصد از کل بودجه عمومی کشور در سال ۱۴۰۱ افزایش دادیم، گفت: مجلس با جدیت بر اجرای قانون رتبه بندی معلمان نظارت خواهد کرد که رتبه غیر واقعی صادر نشده و پرداخت ها به موقع انجام شود.

به گزارش نمایندگان ما، علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی در مراسم دیدار جمعی از معلمان و فرهنگیان با رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه رفیع معلم نزد خداوند، گفت: مجلس یازدهم پس از آغاز کار، موضوع بسیار مهم رتبه بندی معلمان را در دستور کار خود قرار داده و قانونی تصویب کرد که طبق گفته رئیس مجلس شورای اسلامی پیشانی خدمت مجلس انقلابی به فرهنگیان است، مجلس پس از یک سال تلاش، در ۸۰ نقطه بر لایحه دولت در خصوص رتبه بندی معلمان تغییراتی ایجاد کرد.

وی افزود: ما تلاش کردیم معلمان از بدو ورود به آموزش و پرورش رتبه بندی شوند در حالی که در لایحه دولت، معلمان تازه ورود بعد از دو سال رتبه بندی می‌شدند. دولت تنها برای ۵۳۰ هزار نفر رتبه بندی در نظر گرفته بود و تنها معلمانی را شامل می‌شد که سرکلاس هستند اما مجلس شورای اسلامی کارکنان آموزش و پرورش را نیز مشمول قانون دانسته و تعداد افرادی را که ذیل این قانون رتبه بندی شده و شامل افزایش حقوق می‌شوند را به ۸۳۰ هزار نفر افزایش داد.

منادی سفیدان تاکید کرد: دولت در نظر داشت طرح رتبه بندی را طی سه سال اجرایی کند که مجلس برای اجرای آن در سال اول تکلیف ایجاد کرد. در لایحه دولت مقرر بود حقوق معلمان تنها ۲۵ درصد متوسط کل حقوق کارکنان افزایش پیدا کند که در مجلس حذف شد. همچنین در لایحه دولت معلمان هر ۶ سال رتبه می‌گرفتند که آن را به ۵ سال کاهش دادیم و برای معلمان شاغل در روستاها، مناطق محروم و عشایری دریافت رتبه را ۴ سال و برای افراد نخبه ۳ سال در نظر گرفتیم. در لایحه دولت معلمان با ۲۶ سال سابقه، استاد معلم می‌شدند که به ۲۱ سال کاهش دادیم و دانشیار معلم که به ۲۱ سال سابقه نیاز داشت به ۱۶ سال کاهش پیدا کرد؛ لذا معلمان را با خود معلمان مقایسه کردیم.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، طرح رتبه‌بندی معلمان علی‌رغم تمامی مخالفت‌ها با حمایت ها رئیس مجلس به تصویب رسید، افزود: زمانی که مدرسه نظام جدید تشکیل شد، معلمان از حیث جایگاه رها بوده و مشخص نبود که در چه رتبه ای هستند. لذا ما برای رتبه و جایگاه آنها نام تعریف کردیم و آنها از آموزشیار معلم تا استادیار معلم رتبه بندی کردیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروز معلم‌ها صاحب نظام پرداختی مستقل شده و یک لایه ارتقا پیدا کردند؛ هنگام تدوین لایحه رتبه بندی، دولت ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته بود که در مجلس این مبلغ به ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و خوشبختانه رئیس جمهور نیز با این کار موافق است. هم اکنون آیین نامه اجرایی آن نیز در حال تدوین و تصویب در دولت بوده و به زودی ابلاغ می‌شود.

منادی سفیدان اضافه کرد: مجلس با جدیت بر اجرای قانون رتبه بندی معلمان نظارت خواهد کرد که رتبه غیر واقعی صادر نشده و پرداخت ها به موقع انجام شود همچنین طرح مذکور از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر و قدردانی از شورای نگهبان برای همراهی در تایید قانون رتبه بندی معلمان، عنوان کرد: افتخار داریم که بهترین قانون که کامل، جامع و مانع است را تصویب کردیم. اینکه یک کمیسیون بتواند ۵۰ هزار میلیارد تومان برای صنف معلم آورده داشته باشد کار بزرگی بوده که ریشه آن در اخلاصی است که رئیس مجلس و سایر نمایندگان برای انجام این کار داشتند.

وی با بیان اینکه ۱۵ میلیون دانش اموز داریم و امیداریم با اجرای رتبه بندی معلمان کیفیت آموزش ها نیز افزایش پیدا کند افزود: ما در قانون رتبه بندی معلمان تنزل را هم پیش بینی کردیم و معلمی که نتواند رتبه بگیرد تنزل خواهد داشت. امیدواریم همه در ارتقا باشند و فرزندان جامعه را همانند خودشان انسان های فرهیخته تربیت کرده و تحویل جامعه دهند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۱ اعتبارات بسیار خوبی برای وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است در گذشته حدود ۹ درصد اعتبارات از کل بودجه عمومی برای حوزه آموزش بود که امسال به ۱۴ درصد رسیدیم و  برنامه بعدی ما افزایش آن به ۱۵ درصد است. اما از وزیر می‌خواهیم سایر رفاهیات را هم برای معلمان محیا کند. نظام مهندسی و نظام پزشکی در کشور داریم اما نظام معلمی نداریم از این رو از وزیر می‌خواهم کاری کند که کار معلمان در دست خود معلمان باشد، مجلس نیز تمام قد حامی معلمان است.

انتهای پیام

کد خبر 5819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =