کد خبر 5856
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۲

قالیباف:

گاز را مبنای صادرات قرار دهیم

گاز را مبنای صادرات قرار دهیم

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه برای دور زدن تحریم ها، ثبات درآمد و افزایش ارزش افزوده باید جهت‌گیری‌ها را اصلاح کنیم، گفت: در این راستا لازم است گاز را مبنای صادرات قرار دهیم که با ثبات‌تر بوده و ارزش افزوده آن کمتر از حوزه نفت در فناوری است.

به گزارش نمایندگان ما، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که صبح امروز (جمعه، ۲۳ اردیبهشت ماه) به منظور حضور در مراسم افتتاح بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در محل نمایشگاه‌های بین المللی تهران حضور یافته بود بعد از بازدید از این نمایشگاه در سالن خلیج فارس با بیان اینکه همواره خام‌فروشی را نقد می کنیم و می‌گوییم هزینه کردن ۷۰ یا ۸۰ درصد آن در هزینه‌های کشور بد است اما باز هم این شیوه را در پیش گرفته‌ایم، گفت: بدتر از خام فروشی، خام اندیشی و بد حکمرانی کردن بر حوزه صنعت نفت، گاز و انرژی در کشور است که در حقیقت باید از ثروت حاصل از نفت صیانت کنیم به جای اینکه از خود نفت خام صیانت کنیم.

وی با اشاره مجدد به اینکه متأسفانه امروز در این مسیر خام‌اندیشی داریم و حکمرانی دقیق صورت نمی‌گیرد، اذعان داشت: این اشکال در وهله اول و پیش از هر فرد دیگری، به شخص بنده و مجلس وارد است، همچنین این موضوع مربوط به سران قوا بوده که باید اصلاح حکمرانی در بخش‌های مختلف را که حائز اهمیت است در نظر داشته باشند که معنای حقیقی مبارزه با خام‌فروشی تبیین شود.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه امکان و ظرفیت بسیاری داریم اما حکمرانی سنتی و غلط و بی توجهی به ظرفیت هایی که در دست ماست بد مدیریت می شود و با یکدیگر تعارف داریم، عنوان کرد: تجربه بیش از ۴۰ سال در عرصه های مختلف باعث این درک شده و این باور را در من به وجود آورده که در کشوری که مبانی اندیشه آن، دینی و نگاه سیاسی آن بر مبنای اسلام و اندیشه های امام(ره) و فلسفه انقلاب است، تکیه به سنت های الهی و سپس تکیه به مردم در همه زمینه ها باید به عنوان یک ضرورت تلقی شود.

رئیس مجلس یازدهم ادامه داد: زمانی که از اقتصاد مردمی سخن می گوییم، منظور همین مردم هستند که در سخت ترین روزها، پیچیده ترین حوزه های دفاع مقدس و نظامی را به لحاظ تکنیک و تاکتیک متحول کردند و اگر امروز اقتصاد زمین گیر است به خاطر حذف خواسته یا ناخواسته مردم از اقتصاد است.

لازم است مردمی کردن اقتصاد انرژی را در دستور کار قرار دهیم 

وی در ادامه تمام خصولتی ها و نهادهای عمومی غیردولتی را شبه دولتی دانست و افزود: نهاد خصوصی که از جنس اقتصاد مردمی باشد نداریم اما لازم است مردمی کردن اقتصاد انرژی را در دستور کار قرار دهیم که در این راستا قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی زمانی در مجلس تصویب و ابلاغ شد که البته اشکالاتی داشت و در مجلس یازدهم بازنگری و اصلاح و سپس مجددا ابلاغ شد.

قالیباف همچنین با بیان اینکه نقدینگی زیاد و سرگردانی در کشور داریم که هر روز نیز شتاب می گیرد، عنوان کرد: میزان نقدینگی در گذشته ۱۷ درصد بود که بعد از مدتی به ۲۴ درصد رسید اما این میزان امروز به ۳۴ درصد رسیده که اصلا قابل قبول نیست و این سرمایه باید به سمت تولید برود. دلیل اینکه به سمت تولید نمی رود نیز این است که مسیرهایی که باید به تأمین مالی پروژه ها بیانجامد، بازآفرینی نشده است.

به اقتصاد مردمی ایمان داشته باشیم‌

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه وظیفه ما و دولت این است که به اقتصاد مردمی ایمان داشته باشیم و راه فرصت طلبی‌ها را در اقتصاد بیمار کشور ببندیم، ابراز داشت: نقدینگی باید به سمت تولید برود و باید بدانیم تا زمانی که مستقل باشیم و نخواهیم زیر یوغ ابرقدرت ها باشیم، سرمایه گذاری خارجی نیز نخواهیم داشت از این رو باید از سرمایه داخلی و سرمایه های ماندگار بین نسلی استفاده کنیم که راه درست آن نیز اصلاح قانون و نیازها با توجه به قرارگرفتن در آستانه تدوین برنامه توسعه هفتم است.

وی ادامه داد: موارد مطرح شده باید فارغ از کتاب و ماده و تبصره هایی باشد که مشکلی را حل نمی کند و باید به سمت عملیاتی شدن برود لذا در برنامه هفتم باید صرفا تعداد اندکی پیشران را تعریف کنیم که قطعا یکی از پیشران های اولویت دار، نفت و گاز است که به یک تحول بزرگ خواهد انجامید.

قالیباف در ادامه با تأکید بر هماهنگی و دقت نظر وزارتخانه های نفت و صمت در زمان تدوین برنامه توسعه هفتم و استفاده آنها از تجارب گذشته، اظهار کرد: باید پای شعار سال رهبر معظم انقلاب تحت عنوان دانش بنیان و اشتغال آفرین که این روزها همه جا استفاده می‌کنیم، بمانیم و در برنامه توسعه پنجساله آن را تحقق بخشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نیروی جوان و رشد قابل قبولی در کنار ظرفیت ها داریم و ۴۰ سال برای پختگی در این حوزه کافی بوده است لذا امروز جای آزمون و خطا نیست.

وی در ادامه همچنین به دیپلماسی فعال حوزه انرژی اشاره و بیان کرد: ارقام نشان می دهد، مجموعه نفت و گاز کشور در دنیا اول است و این ظرفیت نیز خدادادی است و امروز زمان جهاد تصمیم گیری فرا رسیده تا همه در یک جهت حرکت کنیم. همچنین موضوع امروز، تجارت انرژی است که متأسفانه در کشور ما مبتنی بر نفت خام است و گاز در حداقلی به سر می برد.

گاز را مبنای صادرات قرار دهیم

به گزارش خانه ملت، دکتر قالیباف در ادامه با بیان اینکه برای دور زدن تحریم، ثبات درآمد، افزایش ارزش افزوده و غیره باید جهت گیری را اصلاح کرده و گاز را مبنای صادرات قرار دهیم، اظهار داشت: گاز با ثبات تر و ارزش افزوده آن کمتر از حوزه نفت در فناوری است از این رو ما که قصد استقلال داریم، باید بدانیم توجه به حوزه گاز، آسیب پذیری های سیاسی و امنیتی را کاهش می دهد و اگر قصد داریم تحت فشارهایی از جنس تحریم نباشیم باید به این موضوع توجه کنیم.

رئیس قوه مقننه در ادامه با یادآوری این مطلب که تا کنون نفت ایران دو بار تحریم شده است اما لوله های گاز به ترکیه و عراق رفت، عنوان کرد: در حقیقت تولید، سهم، ترانزیت، قیمت و بازار جهانی نفت در سلطه استکبار و قدرت های بزرگ است که به ما فشار می آورند.

اهمیت حفظ سرمایه‌ها و ثروت‌های بین نسلی

قالیباف بابیان اینکه حفظ سرمایه‌ها و ثروت‌های بین نسلی اهمیت دارد گفت: ضمن اینکه اعتقاد داریم نفت، گاز و معادن به عنوان انفال کشور، ثروت بین نسلی بوده که تأکید درستی است اما در نوع رویکردها با اشکالاتی روبرو هستیم.

رئیس قوه مقننه در ادامه تصریح کرد: چه در کشورهای پیشرفته و چه در کشورهای در حال پیشرفت تجربه قطعی و مثبت وجود دارد و آن این است که هر کجا انتقال مستقیم پول به چرخه اقتصاد کشور وارد شد، تورم‌زا بوده و خواهد بود. پیش از انقلاب سفیر یکی از ابرقدرت‌ها برای نفت و سیاست کشور تصمیم می‌گرفت که آن زمان استقلال نداشتیم. بعد از انقلاب نیز تجربه کردیم وقتی درآمد نفتی و انفال به صورت مستقیم به بودجه کشور می‌رود، نعمت را به نقمت تبدیل می‌کند.

دکتر قالیباف همچنین با اشاره به اعداد و ارقام مطرح شده در حوزه نفت و گاز یادآور شد: این ارقام نشان می‌دهد نفت خام روبه افول و گاز رو به رشد است لذا باید از ثروت خود به خوبی نگهداری کرده و آن را خوب استحصال کنیم و توسعه دهیم.

قالیباف با تأکید بر بهینه‌سازی مصرف انرژی، بهبود تراز تولید و مصرف در حامل‌های انرژی و هدفمند کردن یارانه‌های انرژی گفت: ناترازی در بودجه، بانک‌ها، تولید و مصرف انرژی از چالش‌هایی است که امروز مردم را به زحمت انداخته است.

رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به آماری در حوزه مصرف انرژی اظهار کرد: مجموعه انرژی‌های فسیلی مصرفی کشور بیش از ۵ میلیون بشکه در روز است که اگر این میزان را ضرب در ۸۰ دلار و سپس ضرب در ۳۶۵ روز کنیم، بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار هزینه داریم و لذا استفاده از این انرژی فارغ از اسراف‌هایی که به دلایل مختلف مثل تجهیزات قدیمی و یا غیرفنی می‌شود، با ناعدالتی در مصرف روبرو است.

وی همچنین با بیان اینکه گزارش‌ها حاکی از فاصله یک به ۲۰ است به این معنا که برخی ۲۰ برابرِ برخی دیگر مصرف انرژی دارند، گفت: این در حالی است که این انرژی سرمایه همه نسل‌ها بوده و باید به مسئله عدالت در مصرف آن توجه شود. از بیش از ۱۵۰ میلیارد دلاری که در حوزه داخلی مصرف انرژی داریم، حداقل می‌توانیم ۶۰ میلیارد دلار آن را اصلاح کنیم و منابع یارانه‌ها و هدفمندسازی یارانه‌ها حداکثر با ۲۰ میلیارد دلار ما را به سمت ثبات و آرامش پیش خواهد برد را تأمین کنیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: در گذشته تجربه تلخی در حساب ارزی داشتیم و دیدیم چگونه پول به آنجا رفت و بخشی از آن هزینه شد و نتوانستیم بخشی از آن را پس بگیریم. لذا نتوانستیم این ثروت بین نسلی را حفظ کرده و آن را افزایش دهیم. امروز صندوق توسعه ملی بر اساس قانون برنامه فعالیت می‌کند و ما باید این سرمایه را به سمت ثروت‌های ماندگار برده و به سمت سرمایه‌گذاری‌های مولد و فزاینده اقتصادی در داخل و خارج از کشور ببریم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه باورهای ما براساس سنت های الهی است عنوان کرد: معتقدم ما فرصت و تهدید نداریم بلکه فقط فرصت داریم که آن دو بخش است؛ یک فرصت با ریسک و یک فرصت بدون ریسک و تحول جایی رخ می دهد که فرصت با ریسک را انتخاب کنیم تا تحولی عظیم ایجاد شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه نیروهای جوان باانگیزه و باغیرت در کنار نیروهای باتجربه برای عزت انقلاب، استقلال کشور و عظمت اسلام تلاش می‌کنند، اظهار داشت: این تلاش جای قدردانی دارد و مجلس خدمتگزار، برای تسهیل‌گری و تنظیم‌گری این حوزه، در خدمت شما مجاهدین عرصه انرژی، نفت و گاز خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه نباید از تأثیرات تحولی منطقه ای و جهانی چشم پوشی کنیم، خاطرنشان کرد: اگر این کار را کنیم، آسیب می بینیم اما اگر آنها را ببینیم و پخته عمل کنیم، آغاز یک تحول بزرگ در حوزه اقتصادی و خنثی سازی تحریم ها خواهد بود و بر حل مشکلات اقتصادی کشور نیز اثرگذاری خواهد داشت و در نهایت در دیپلماسی منطقه ای و جهانی نیز تأثیرگذار خواهیم بود اگر همه با هم در یک مسیر حرکت کنیم.

لازم به ذکر است دکتر قالیباف در ابتدای این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای صنعت نفت و رزمندگان و مجاهدینی که از آبادان، خرمشهر، اهواز و حوزه‌های نفت و سکوها حفاظت کردند، یاد و خاطره وزیر شهید، محمدجواد تندگویان و متخصصان جهادگر صنعت نفت و گاز کشور را گرامی داشت.

این نمایشگاه با شعار «نفت دانش بنیان؛ تولید ایرانی، صادرات جهانی» تا ۲۶ اردیبهشت ماه فعالیت خواهد داشت.

انتهای پیام

کد خبر 5856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =