کد خبر 5943
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹

در صورت تصویب طرح مجلس؛

مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه برای انجام ماموریت‌های قانونی به سازمان ارتقاء می‌یابد

طرح تاسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه
مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه برای انجام ماموریت‌های قانونی به سازمان ارتقاء می‌یابد

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح تاسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه را تهیه و تدوین کرده اند.

به گزارش نمایندگان ما، ۷۴ نماینده مجلس شورای اسلامی طرح تاسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه را تهیه و تدوین کرده اند؛ این طرح توسط هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شده است.

متن طرح بدین شرح است:

عنوان طرح: طرح تاسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه

مقدمه (دلایل توجیهی):

با استناد به بندهای (۸)، (۱۲) و (۱۳) سیاست‌های کلی در امور قضایی مصوب ۱۳۸۱ مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، بند (۱) اصل ۱۵۸ و اصل ۱۶۷ قانون اساسی و با توجه به گستردگی جامعه مشمولان حفاظت و تامین امنیت در قوه قضائیه اعم از مراجع قضائی، سازمان‌های تابعه و مراکز وابسته و مرتبطان با پرونده‌های قضایی مانند وکلاء، کارشناسان رسمی، مشاوران و مددکاران، میانجی گران، داوران و دیگر مراکز و اشخاص پیرامونی تاثیر گذار بر فرآیندهای قضایی در سراسر کشور، با عنایت به اساسنامه مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه مصوب ۲۰/۱۱/۱۳۷۹ رئیس قوه قضائیه، پیچیدگی روزافزون عملیات‌های سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه، تنوع اشکال جرایم نوپدید، حملات گسترده سایبری، جنگ روانی مخالفان و معاندان نظام جمهوری اسلامی ایران علیه نظام قضایی کشور، تامین سلامت ارکان قوه قضائیه، با تاکید بر استقلال قوه قضائیه در نظارت و پایش نسبت به کارکنان، ضرورت پاسخگویی، مقابله همه جانبه با آنان، به منظور ایجاد امنیت قضائی برای عموم مردم و کارکنان این قوه، حفظ شان و منزلت قضایی، افزایش سطح رضایتمندی مردم و پیشبرد اهداف قوه قضائیه در پرتو اصل ۱۶۷ قانون اساسی و سند تحول قضایی با توجه به حجم انبوه پرونده‌های قضایی و مراجعان به مراجع قضایی و تعدد سامانه‌های قضایی و موافقت مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) با ضابط قضایی بودن کارکنان این مرکز در تاریخ ۱۷/۰۵/۱۳۹۴ «طرح تاسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه» تقدیم می‌گردد. لازم به ذکر است قوه قضائیه کلیه هزینه‌های احتمالی این طرح را به عهده گرفته است.

ماده واحده:

به قوه قضائیه اجازه داده می‌شود مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه را برای انجام ماموریت‌های قانونی آن به سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه ارتقاء دهد.

ماده ۱- به قوه قضائیه اجازه داده می‌شود سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه را با هدف انجام ماموریت‌های ذاتی و قانونی به شرح ذیل ارتقاء دهد؛

الف - ایجاد سرویس‌های اطلاعاتی هوشمند برای شناسایی، پیشگیری و مقابله با انواع فساد در قوه قضائیه اعم از مراجع قضایی و شبه قضایی و سازمان‌های تابعه و مراکز وابسته.

ب- مقابله با هر گونه فشار، تهدید، تطمیع و فریب علیه مقامات و کارکنان قوه قضائیه به منظور حفظ استقلال قوه قضائیه.

پ- پیشگیری، کشف، شناسایی و مقابله با توطئه‌ها و فعالیت‌های جاسوسی، خرابکاری، براندازی و ایجاد عوامل نارضایتی در بین مردم و اقدامات علیه امنیت ملی در سطح قوه قضائیه و پرونده‌های مورد رسیدگی در آن قوه.

ت- نظارت و حفظ امنیت فردی و فیزیکی در حجم عظیم ترددها و رفت و آمد روزانه اشخاص و اصحاب پرونده‌ها و زندانیان و متهمان بین مراجع قضایی، انتظامی و سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی و دیگر سازمان‌ها و مراکز تابعه.

ث- حفاظت و مراقبت فیزیکی و سایبری از اماکن، تاسیسات، اسناد،  پرونده ها، دارایی و اموال دولتی و غیر دولتی در قوه قضائیه.

ج- شناسایی آسیب‌ها، انحرافات فکری، نفوذ بیگانگان و رفتار خلاف اخلاق حرفه ای در جامعه کارکنان قضایی و مقابله با آن.

چ- نظارت مستمر بر رفتار و عملکرد کارکنان مراجع مذکور در این ماده و هماهنگی و راهبری حفاظتی و امنیتی در قوه قضائیه و سازمان‌های وابسته و مراکز تابعه.

ح- نظارت بر سلامت و امنیت فرایندهای دادرسی با هدف جلوگیری از مداخله افراد ناصالح و فاقد سمت در روندها و پرونده‌های قضایی و نظارت بر محیط پیرامونی قوه قضائیه برای مقابله با تحرکات سودجویان و رفتارهای غیرقانونی به منظور اعمال نفوذ ناروا

خ- صیانت از جان، مال و آبروی قضات و دیگر کارکنان و خانواده آنان در پرونده‌های حساس و مهم یا مناطق ناامن و یا جرم خیز.

د- همکاری با دیگر نهادهای امنیتی، پلیس بین الملل و دستگاه‌های اجرایی ذیربط برای دستگیری مجرمان و متهمان متواری در پرونده‌های قضایی ملی و فراملی.

ذ- فراهم آوردن اطلاعات و گزارش‌های پرونده‌های قضایی مهم و حساس تحت نظارت مرجع قضایی ذی‌صلاح به منظور مقابله با تبلیغات استکباری جهانی و شبه افکنی معاندان و مخالفان.

ر- مشارکت در برگزاری آزمون‌ها، جذب، گزینش، پذیرش و اعطای صلاحیت و مجوزها به افراد صالح در مشاغل حساس و مهم، پست‌های قضایی و مدیریتی و در حرفه‌های وابسته مانند کارشناسی، وکالت، مشاوره و مددکاری، میانجیگری و داوری.

ز- دیگر مواردی که در قوانین و مقررات پیش بینی شده یا می‌شود.

تبصره ۱- ساختار و تشکیلات تفصیلی سازمان به تصویب رئیس قوه قضائیه می‌رسد.

تبصره ۲- امور اداری و استخدامی کارکنان، نظام حقوق، مزایا و امور مالی این سازمان، بر اساس

قانون استخدامی وزارت اطلاعات مصوب ۱۳۷۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن و مقررات مربوط می‌باشد که با موافقت و هماهنگی رئیس قوه قضائیه انجام می‌شود.

تبصره ۳- امور مالی، معاملاتی و اعتبارات این سازمان از شمول قانون محاسبات عمومی خارج و تابع آئین نامه مالی و معاملاتی مصوب رئیس قوه قضائیه می‌باشد.

ماده ۲- کارکنان و عوامل سازمان با منظور نظارت، پیشگیری، شناسایی، بازرسی، کشف، مقابله با فساد، نفوذ، تبعیض و تبانی، تهدید و تطمیع و همچنین در پرونده‌های کیفری که موضوع مربوط به اشخاص حقوقی یا کارکنان قوه قضائیه و سازمان‌های وابسته و تابعه باشد، ضابط خاص محسوب می‌شود و مشمول احکام مربوط در قوانین و مقررات مربوط می‌باشند. تعقیب جرم و فراهم آوردن ادله اثبات جرم در این امور، توسط سازمان و تحت نظارت دادستان و دادگاه ذی صلاح انجام می‌شود.

ماده ۳- در صورت اختلاف در نظرات یا گزارش‌های مراجع و نهادهای امنیتی در موضوعات قضایی یا در پرونده‌های جرایم ضد امنیت داخلی و خارجی، سازمان نقش هماهنگ کننده را دارد و اعلام نظر نهایی توسط این سازمان و با مشارکت مراجع مذکور تهیه و به مرجع صالح اعلام می‌شود.

ماده ۴- دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری، نهادهای امنیتی دیگر و سازمان‌ها و نهادهای تابعه، مکلفند همکاری لازم را در اجرای این قانون با این سازمان به عمل آورند.

تبصره: کلیه هزینه‌های احتمالی اجرای این قانون را قوه قضائیه به عهده گرفته است.

نمایندگان امضا کننده طرح:

مجتبی ذوالنوری - احمد محرم زاده یخفروزان - حسین حاتمی - سیدمحمد مولوی - حسن همتی - محمدصالح جو کار - عبدالکریم جمیری - عباس گودرزی - غلامحسین کرمی – شیوا قاسمی پور - جعفر قادری - جعفر راستی - کمال حسین پور - روح الله حضرت پور طلاتپه - جلیل رحیمی جهان آبادی - محمود احمدی بیغش - شهریار حیدری - زهره الهیان - مهدی سعادتی بیشه سری - ابوالفضل عموئی - شبیب جویجری - فداحسین مالکی - یعقوب رضازاده - سارا فلاحی ایلام - سیدعلی آقازاده دافساری - وحید جلال زاده - فاطمه رحمانی - علیرضا سلیمی - علی اصغر باقرزاده - علی اکبر علیزاده برمی - حسینعلی حاجی دلیگانی - کیومرث سرمدی واله - حسین حق وردی - محمد سر گزی - احمد حسین فلاحی همدان - مهدی عیسی زاده - سید مجتبی محفوظی - محمدرضا مبلغی - مهرداد گودرزوند چگینی - حسین رجایی ریزی - حسینعلی شهریاری – سید حمیدرضا کاظمی - سلمان اسحاقی - علی حدادی - احمد دنیامالی - جبار کوچکی نژاد ارم‌ساداتی - سید ناصر موسوی لارگانی - سیدرضا تقوی - نصراله پژمان فر - اردشیر مطهری - سهراب گیلانی - محمد سبزی - علیرضا ورناصری قندعلی - موسی احمدی - سید ناصر حسینی پور گچساران - محمد حسن آصفری - جلیل مختار - عبداله ایزد پناه - مجتبی یوسفی - سید مسعود خاتمی - ذبیح الله اعظمی ساردوئی - حسن لطفی - صدیف بدری - بهزاد علیزاده دهلران - سید جلیل میر محمدی میبدی - مجید ناصری نژاد - مهدی طغیانی - سید مهدی فرشادان - عباس مقتدایی - احمد مرادی - فرهاد طهماسبی - علیرضا زندیان - ابراهیم نجفی آستانه اشرفیه - علیرضا عباسی

انتهای پیام

کد خبر 5943

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =