کد خبر 5946
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱

گزارش اختصاصی؛

طرح هزار سوال مجلس یازدهمی‌ها از وزرای دولت رئیسی/ یک نماینده ۱۴۰ سوال طرح کرده است

طرح هزار سوال مجلس یازدهمی‌ها از وزرای دولت رئیسی/ یک نماینده ۱۴۰ سوال طرح کرده است

مجلس یازدهمی‌ها تا کنون هزار سوال از وزرای دولت سیزدهم طرح کرده‌اند که فقط یک نماینده طراح ۱۴۰ سوال است که در نوع خود بی نظیر است.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: نوروز ۱۴۰۱ که گذشت پایان ماه عسل مجلس یازدهمی با دولت سیزدهم به ریاست آیت الله رئیسی بود.

بعد از این دوران نوع ادبیات نمایندگان مجلس و خواسته‌ها و مطالبات آنها از دولت رئیسی تغییر پیدا کرده و آنها دائم از اعمال نظارت مجلس بر دولت سخن به میان می‌آوردند.

حضور چند وزیر در صحن علنی مجلس برای پاسخ به سوال نمایندگان مصداق پایان ماه عسل است. در طول این ایام حجت الله عبدالملکی وزیر کار و رفاه اجتماعی و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در صحن علنی برای پاسخ به ۲ سوال حاضر شده بود.

چون انتخابات اجلاسیه سوم مجلس یازدهم قرار است در هفته اول خرداد و احتمالا ۷ خرداد برگزار شود طرح این سوالات و استیضاح‌ها از سوی برخی نمایندگان و واکنش‌ها و اظهارات برخی دیگر می‌تواند در روند این انتخابات تاثیر گذار باشد.

حتی شنیده شده محمد باقر قالیباف به هیأت رئیسه اعلام کرده که کلیه سوالها و استیضاح‌های وزرا به بعد از برگزاری انتخابات هیأت رئیسه مجلس موکول شود.

برای بررسی این موضوعات با حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس گفت‌وگو کردیم.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیل نمایندگان ما، اعلام کرد که بیش از هزار سوال تا کنون از سوی نمایندگان مجلس طرح شده است؛ حتی یکی از نمایندگان طراح ۱۴۰ سوال از وزراست که در نوع خود بی نظیر است.

طرح هزار سوال مجلس یازدهمی‌ها از وزرای دولت رئیسی/ یک نماینده ۱۴۰ سوال طرح کرده

وی گفت: خیلی از سوالات نمایندگان مجلس از وزرا قبل از اعلام وصول توسط هیات رئیسه مجلس با برگزاری نشست مشورتی و رایزنی و گفت‌وگو با یکدیگر حل و فصل می‌شود و در حقیقت نماینده با پس گرفتن امضا اعلام رضایت مکتوب می‌کند.

هیات رئیسه نمی‌تواند مطالبات نمایندگان را پیگیری نکند

عضو هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: وقتی امضاهای یک استیضاح از حد نصاب می‌افتد دیگر قابل طرح در صحن علنی نیست؛ این در حالی است که هیات رئیسه نقشی در استیضاح و یا عدم استیضاح و یا از نصاب افتادن آن ندارد. همچنین بعد از اعلام وصول امکان کاهش امضای استیضاح وجود ندارد.

سلیمی درباره دستور قالیباف برای عدم اعلام وصول سوال از وزرا و طرح استیضاح در صحن علنی مجلس افزود: این موضوع صحت ندارد و این خبر را تایید نمی‌کنم؛ هیات رئیسه مجلس ملزم به رعایت قانون است و قسم خورده که به قانون عمل کند؛ هیات رئیسه نقشی در پیگیری خواست نمایندگان مجلس ندارد زیرا کارگزار نمایندگان بوده و مجری قانون است.

وی گفت: هیات رئیسه مجلس نه می‌تواند و نه حق دارد درباره مواردی که حق نمایندگان است ورود کرده و آنرا پیگیری نکند.

انتهای پیام

کد خبر 5946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =