کد خبر 5950
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷

مطهری:

پرداخت ضررهای خودروسازان از جیب بیت المال معطل نان شب، جایز نیست/ مردم تحمل زیاده خواهی‌های مستاجران جاده مخصوص را ندارند

پرداخت ضررهای خودروسازان از جیب بیت المال معطل نان شب، جایز نیست/ مردم تحمل زیاده خواهی‌های مستاجران جاده مخصوص را ندارند

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: تداوم فعالیت خودروسازی زیان ده چه توجیهی دارد؟ ‌ و آیا پرداخت ضررهای خودروسازان از بیت المال مسلمین که متعلق به افرادی است که برای نان شب خود محتاج اند جایز است؟

اردشیر مطهری عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، با عجیب خواندن اظهارات عضو هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا مبنی بر این که «هر خودرویی که تولید می‌شود به طور متوسط ۷۰ میلیون تومان زیان برای گروه خودروسازی سایپا دارد.» اظهار داشت: سایپا یک برند شناخته شده خودروسازی در ایران است که هر چند فعالیت خود را در سال ۱۳۴۴ با همکاری شرکت خودروسازی سیتروئن فرانسه آغاز کرد. ولی امروزه به  خودروسازی ها هزینه های زیادی را به مردم تحمیل می کنند و تذکرات و توصیه های مقام معظم رهبری را با بیانیه و افزایش قیمت پاسخ می دهد.

وی با بیان این نکته که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شرکت سایپا به مالکیت دولت درآمد و سرپرستی آن به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران واگذار شد افزود : این شرکت درسال‌های گذشته فراز و نشیب های فراوانی را به خود دیده است و از خودرو پراید به عنوان یکی از تولیدات سایپا به عنوان ارابه مرگ و همکار حضرت عزرائیل نام برد که هر ساله جان و مال بخشی از هم وطنان ما را بر برباد می دهد و هم اینک به دلیل سطح ایمنی بسیار پایین از نظر کارشناسان تولید آن متوقف شده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان سخن علی شیدایی عضو هیات مدیره شرکت خودروسازی سایپا مبنی براین که «شکاف قیمت فروش و قیمت تمام شده (زیان) باعث شد، در پایان سال جاری زیان تلفیقی گروه خودروسازی سایپا ۵۸ هزار میلیارد تومان شود، خاطرنشان کرد: وقتی مدیران خودروسازی  بیش از ۲۰۰ نیرو و مشاور از اقوام و آشنایان و سفارش شدگان را در شرکت‌های تحت پوشش  استخدام می کنند و مدیران گذشته و بازنشسته‌ها هنوز بر میزهای ریاست چسبیده اند و از حضور جوانان مجاهد و انقلابی در مجموعه خودر سازی جلوگیری و آقا زادها و دامادهای محترم و بستگان دور و نزدیک مدیران خودر سازی در مجموعه هایشان بکارگیری می شوند، توقع نتیجه ای جز این را بنباید داشت و افزایش قیمت نهاده های تولید چون فولاد، مواد پلیمری و... بهانه ای بیش نیست.

مطهری گفت : پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان برای پراید به عنوان همکارعزرائیل ظلم بزرگی است به مردم که مسبب آن خودر روسازان هستند که با لابی های خود  فرصت استفاده از وسیله نقلیه خوب را از مردم نجیب ما گرفته اند و متاسفانه خودروهایشان جان پدران، مادران، فرزندان را می گیرد و چه بسیار خانواده های که با بدست همکارعزرائیل متلاشی و مشقت های بسیاری بر بازماندگان تحمل شده  که مسلم مسببان باید در بارگاه الهی پاسخگو باشند.

وی سخن عضو هیئت مدیره سایپا مبنی بر این که «ستاد تنظیم بازار اجازه افزایش قیمت خودرو را به شرکت های خودروساز نمی دهد. » را گستاخانه و زیاده خواهانه قلمداد و گفت : مردم بیش از این تحمل زیاده خواهی ها و حرف های گستاخانه خودرو  سازان را ندارند و تا درب های این کارخانه ها توسط مردم پلمپ نشده، خودروسازان باید رفتار، عملکرد و حرف های خود را اصلاح کنند.

مطهری تصریح کرد : تقاضای افزایش قیمت برای خودروهای بی کیفیت در کشور در شرائطی است که شرکت سیتروئن فرانسه که سایپا تولید خودر را با همکاری آن شرکت آغاز کرد در حال حاضر، ۱۸ خودرو در کلاس‌های مختلف و با پیشرانه‌های متفاوت در خط تولید دارد و تاکنون جوایز مختلفی را دریافت نموده و سه بار به عنوان خودرو سال اروپا معرفی شده است.

وی افزود : شرکت سیتروئن در حال حاضر از خودروهای هاچبک کامپک برقی سیتروئن Zero گرفته تا هاچبک‌های C۱، از هاچبک‌ها و کراس اوورهای C۳ گرفته تا کراس اوورها و کامپکت‌های C۴، از سدان C۵ و الیسه تا مینی‌ون‌ها و ون‌های نمو، برلینگو، جامپی و جامپر را در دست تولید دارد که تولیدات سایپا در مقابل آن مایه خجالت و شرمساری خودرو سازان است.   تولیدات سایپا  

وی افزود : با توجه به اقرار عضو هیات مدیدره سایپا مبنی بر ضرر ۷۰ میلیونی سایپا بابت تولید هر خودرو زیان تلفیق ۵۸ هزار میلیارد تومانی این گروه در پایان سال جاری،   تداوم فعالیت گروه خودرو سازی سایپا زیان ده چه توجیهی دارد.؟ ‌ و آیا پرداخت ضررهای خودروسازان از بیت المال مسلمین که متعلق به افرادی است که برای نان شب خود محتاج اند جایز است؟ ‌

مطهری درپایان سخن عضو هیات مدیره گروه خودروسازی مبنی بر این که « ۴۲ درصد سهام گروه سایپا تودلی است، بدین جهت با استفاده از توان مرکز کارشناسان قوه قضائیه در حال بررسی هستیم تا ضمن قیمت گذاری مناسب، این سهام به اهل آن واگذار شود تا هم سهامداران منتفع شوند» خطرتکرا واگذاری رشت الکتریک در زمان جهانگیری به نام خصوصی سازی به اقوام کرباسچی، قبة، نوری فکر را یاد آور شد و گفت : بانوان فعال اقتصادی قبلی و جدید و آقا زاده ها وهمسربرادرآقا زاده ها و بستگان و هم گروه ها و هم جناحی های آنانی که عادت داشتند بیت المال را به نام خصوصی سازی مالک شوند و یا افراد تازه به دوران رسیده، ‌باور داشته باشند مجلس و دولت انقلابی با همه توان در برابر به تاراج رفتن بیت المال به نام خصوصی سازی و واگذاری سهام به نور چشمی ها و رانت خواران ایستادگی خواهد نمود.

انتهای پیام

کد خبر 5950

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =