کد خبر 6148
۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۶

طغیانی:

قطع برق صنایع مُسکن‌ است و دردی را دوا نمی‌کند

قطع برق صنایع مُسکن‌ است و دردی را دوا نمی‌کند

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد برق دچار ورشکستگی شده و باید نجات پیدا کند، گفت: در سالی که به نام تولید مزین شده، قطعی برق صنایعی همچون فولاد و به دنبال آن تعطیلی آنها کار درستی نیست؛ قطع برق صنایع مُسکن‌ است و دردی را دوا نمی کند.

به گزارش نمایندگان ما، مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد برق دچار ورشکستگی شده و باید نجات پیدا کند، گفت: در سالی که به نام تولید مزین شده، قطعی برق صنایعی همچون فولاد و به دنبال آن تعطیلی آنها کار درستی نیست؛ قطع برق صنایع مُسکن‌ است و دردی را دوا نمی کند.

مهدی طغیانی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به ضرورت برنامه ریزی برای افزایش تولید برق و جلوگیری از قطعی برق در صنایع مادر نظیر فولاد و سیمان، اظهار کرد: در شرایط جنگی فعلی قطعی برق بدان معناست که یک جای کار برای تولید و تامین برق اشکال دارد.

وی‌ با بیان اینکه اقتصاد برق در کشور ما بیمار است، توضیح داد: بعد از اجرای هدفمندی یارانه ها، تعرفه های برق متناسب با افزایش هزینه ها اصلاح نشد و به دنبال آن روز به روز مصرف برق افزایش پیدا کرد. همچنین تامین و تولید برق متناسب با افزایش زیادتر نشد. در چنین شرایطی باید این ما به التفاوت از بودجه برای سرمایه گذاری و پرداخت بدهی ها تامین می شد اما تا سال گذشته میزان بدهی صنعت برق از دولت به حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان رسید، یعنی گردش مالی کافی برای شرکت های تولیدکننده، سرمایه گذاری و تولید برق وجود ندارد.

این نماینده مجلس با تاکید بر لزوم اصلاح اقتصاد برق گفت: در این شرایط شاید دولت بگوید که ما به التفاوت هزینه تامین برق را پرداخت می کند اما باید پرداخت ها  به گونه ای باشد که بتوان در آن سرمایه گذاری کرد.

وی‌ ادامه داد: اکنون دولت مباحثی همچون تولید ۱۰ هزار مگاوات برق توسط صنایع بزرگ را دنبال می کند اما این‌ها حل کننده مساله نیست. اینکه به صنایع گفته شود که خودشان برق را تامین کنند این سوال را به وجود می آورد که اگر ۵ سال دیگر مصرف برق خانوار افزایش پیدا کرد، تکلیف چه می شود؟ حتما آن زمان هم می خواهند برق از صنایع قرض بگیرند ‌بعد آنها را تعطیل کنند تا پاسخ تامین برق خانگی را بدهند. این‌ها همه نشان دهنده است که باید اقتصاد برق اصلاح شده و از این وضعیت ورشکستگی فعلی نجات پیدا کند.

طغیانی با تاکید بر اینکه اقتصاد برق دچار ورشکستگی است و باید نجات پیدا کند، گفت: قطعی برق صنایع مُسکن است و درد را خوب نمی کند، اقتصاد برق ما درد دارد و باید آن را تدبیری برای حل این مشکل کرد.

نماینده اصفهان در مجلس تاکید کرد که قطعی برق صنایع یا شروع خاموشی ها رویه نادرستی است آن هم در سالی که به نام تولید مزین شده است. پس باید دولت فکری برای جلوگیری از خاموشی صنایع همچون فولاد داشته باشد که قطعی برق آن ها را با ضررهای چند هزار میلیارد تومانی مواجه می کند.

طغیانی در پایان گفت: این یک رویه غلطی است که دولت در تعارضی بین تامین برق خانگی و صنعت می ماند، نباید گرفتار تعارض شویم که کدام برق تامین شود بعد هم بگوییم چرا قیمت فولاد در بازار گران شده و به دنبالش قسمت خانه افزایش پیدا می کند.

انتهای پیام

کد خبر 6148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =