کد خبر 6181
۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳

نادران:

از ظرفیت مجلس برای حمایت راهبردی از دولت بهره‌گیری شود

از ظرفیت مجلس برای حمایت راهبردی از دولت بهره‌گیری شود

نماینده مردم تهران در مجلس در نطق میان دستور خود بر استفاده از ظرفیت مجلس برای حمایت راهبردی از دولت و ریل گذاری در اجرای مصوبات مجلس و اجرای درست مصوبات تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز سه شنبه، ۳ خردادماه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن گرامیداشت شهادت سرهنگ پاسدار صیاد خدایی، سالروز فتح خرمشهر و مناسبت ۴ خرداد روز مقاومت دزفول، گفت: قبل از شروع به کار مجلس یازدهم در جلسات خصوصی به جناب آقای قالیباف عرض کردم در دوره های اخیر، نظام اداره مجلس، ریاستی شده است و نهادهای مجلس و حتی هیأت رئیسه مجلس، از کارآمدی افتاده است لذا اولین کار شما این باشد که از خرد جمعی مجلس استفاده کنید و نمایندگان را در اداره مجلس دخالت دهید.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: متأسفانه پس از استقرار رئیس، شاهد انحرافاتی در اداره مجلس بودیم و امروز کار به جایی رسیده که رأی مجلس در موارد مختلف و متعدد نادیده گرفته شده است. هیچ رئیسی تا مجلس یازدهم به خود اجازه نداده است که مصوبه صحن علنی مجلس که مورد اعتراض شورای نگهبان نیز نبوده را برای تأمین نظر هیأت عالی نظارت مجمع، رأسا تغییر دهد و یا مصوبات را رأسا متوقف کند. آنچه در طرح صیانت، شفافیت آرا و بودجه ۱۴۰۱ اتفاق افتاد، بخشی از این مصادیق است.

وی در ادامه با بیان اینکه ضعف مدیریت مجلس در دفاع از شأن و اقتدار مجلس، کار را به جایی رسانده که از ظرفیت اصل ۷۵ و شورای حل اختلاف استفاده نشده، یادآور شد: احیای بند ۱۱ ماده ۲۲ در حفظ شأن و اقتدار مجلس از وظایف اولیه رئیس مجلس است و حرمت امامزاده را متولی نگاه می دارد.

نادران ادامه داد: متأسفانه فردمحوری در لایه های پایین مجلس نیز رسوخ کرده و شما امروز در مواجهه با مردم، اعتراضات آنها را به حذف ارز ترجیحی، پرداخت نقدی و افزایش چندبرابری قیمت کالاهای اساسی می بینید. من اعلام می کنم آنچه امروز مورد اجرا قرار گرفته چیزی نیست که مجلس تصویب کرده است. نه کالابرگ الکترونیکی، نه ثبات قیمت کالاهای اساسی و نه اجتناب از پرداخت نقدی به مردم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: چرا قبل از اجرا، مدیران اجرایی ارشد را به مجلس فرا نخواندید. اگر فراخوانده شده و به آن بی اعتنایی کرده اند، چرا با آن برخورد نکردید. چرا از ظرفیت مجلس برای حمایت راهبردی از دولت و ریل گذاری در اجرای مصوبات مجلس و اجرای درست مصوبات استفاده نکردید. اگر این کار صورت می گرفت، امروز نمایندگان در حوزه های انتخابیه مورد اعتراض مردم قرار نمی گرفتند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه این مجلس باید از حقوق مردم دفاع کند و از قوانین کارشناسی شده خود دفاع کند، اظهار داشت: کند کردن تیغ مجلس به خصوص در امور مهمی مثل یارانه ها، ارز ترجیحی، استیضاح ها و سوال از وزرا به نفع هیچ کس نیست. آیا مردم از این وضع راضی هستند؟ جایگاه مجلس در دفاع از حقوق مردم کجاست؟ مسئولیت این امر به عهده کیست؟ مجلس نه تنها از ریل گذاری محروم شده بلکه خود از ریل اداره کشور خارج شده است.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در ادامه تصریح کرد: با شما همکاران عهد می بندم که جایگاه مجلس به ویژه در مجامع فراقوه ای را احیا کنم. از مصادیق کاهش داوطلبانه اختیارات رئیس مجلس به نفع آبروی نمایندگان، اعضای هیأت رئیسه مجلس و مشارکت عمومی و استفاده از خرد جمعی در اداره مجلس، تفکیک وظایف ریاست مجلس از راهبری فراکسیون اکثریت مجلس است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از دلایل ناکارآمدی فراکسیون در اداره مجلس، تجمیع این دو وظیفه است. من با شما عهد می بندم که اگر مورد اعتماد قرار گیرم، جایگاه مجلس را احیا و از اعمال سلیقه فردی اجتناب کنم.

انتهای پیام

کد خبر 6181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =