کد خبر 6248
۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷

اعظمی:

ارز ترجیحی ۱۵۰ هزار تن نهاده دامی را از بین برد

ارز ترجیحی ۱۵۰ هزار تن نهاده دامی را از بین برد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در مورد تغییر سیاست ارز ترجیحی دولت گفت: با اختصاص ارز ترجیحی ۱۵۰ هزار تن نهاده دامی در بنادر کپک زد و از بین رفت.

به گزارش نمایندگان ما، ذبیح الله اعظمی ساردوئی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در مورد تغییر سیاست ارز ترجیحی و ساماندهی یارانه‌ها گفت: دولت تغییر سیاست ارز ترجیحی را به خاطر فساد و رانت در دستور کار قرار داده است در گذشته افرادی با امضاهای طلایی تمام نهاده‌های دامی را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌کردند و در بازار با قیمت بالاتری به دست مردم می رسید.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با اختصاص ارز ترجیحی ۱۵۰ هزار تن نهاده دامی در بنادر کپک زد و از بین رفت اگر این نهادها با نرخ آزاد خریداری می شد قطعا این اتفاق نمی افتاد و اینگونه سرمایه های کشور از بین نمی رفت.

نماینده مردم جیرفت بیان داشت: البته میزان یارانه پرداختی دولت به مردم کم است باید افزایش پیدا کند چون امسال ۲۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی به کالاهای اساسی اختصاص یافت و امروز معاون وزیر اقتصاد گفت که این رقم به  ۲۴ میلیارد دلار افزایش یافته است که اگر این مبلغ به ریال تبدیل شود ۴۸۰ هزار میلیارد تومان است و ۲۹۸ هزار میلیارد تومان به یارانه اختصاص می یابد و ۸۲ هزار میلیارد تومان هم اضافه است و دولت می تواند میزان یارانه ها را افزایش دهد.

اعظمی ساردوئی اظهار داشت: دولت در راستای اصلاحات اقتصادی باید حقوق کارکنان را افزایش داده، تورم را کنترل کند، جلوی خلق پول را بگیرد و اشتغال زایی و حل مشکلات معیشتی مردم را در اولویت کاری خود بگذارد.

وی با بیان اینکه مدیریت ارز ترجیحی در نهایت به نفع مردم تمام خواهد شد، گفت: توزیع یارانه‌ها باید عادلانه باشد تا نارضایتی به وجود نیاید همچنین سامانه بازارگاه برای توزیع نهاده‌های دامی نیز باید حفظ شود تا بخش دام و طیور صدمه نبیند زیرا بخش عمده امنیت غذایی بر عهده این گروه از جامعه است.

وی همچنین با بیان اینکه حذف سهمیه آردهای صنعتی به نفع مردم است، تصریح کرد: مواد اولیه ماکارونی با ارز یارانه‌ای وارد کشور می‌شد ولی پس از آن بخش عمده‌ای از ماکارونی تولیدی صادر و بین کشورهای همسایه توزیع می‌شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: طبق آمار ارائه شده به کمیسیون کشاورزی، ۱۵ میلیون تن از جمعیت کشورهای همسایه به صورت مستقیم و غیرمستقیم از یارانه‌های پنهان ایران منتفع می‌شدند. همچنین قاچاق گندم، آرد و روغن به کشورهای همسایه تا ۲۰ برابر افزایش یافته بود که باعث وسوسه سوداگران و قاچاقچیان شده بود.

اعظمی ساردوئی تاکید کرد: دولت باید از محل  تغییر سیاست ارز ترجیحی، اشتغال زایی و بهبود وضعیت زیرساخت‌ها را دنبال کند تا مردم بتوانند دستاورد این اقدام اقتصادی را در زندگی خود ببینند.

انتهای پیام

کد خبر 6248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =