کد خبر 6254
۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹

مرکز پژوهش های مجلس:

توسعه فناوری نانو در گام اول نیازمند برنامه ریزی برای بهبود در جایگاه جهانی کشور است

تخصیص اعتبارات کافی یکی از ابزارهای مهم توسعه فناوری نانو
توسعه فناوری نانو در گام اول نیازمند برنامه ریزی برای بهبود در جایگاه جهانی کشور است

گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی درباره توسعه فناوری نانو در دوران برنامه ششم توسعه براساس شاخص های ارزیابی این حوزه منتشر شد.

به گزارش نمایندگان ما، دفتر مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی عملکرد توسعه فناوری نانو در دوران برنامه ششم توسعه براساس شاخص های ارزیابی این حوزه را مورد بررسی پرداخت.

در این گزارش با بیان اینکه نقش فناوری نانو در بهبود عملکرد بسیاری از محصولات و رشد روزافزون سهم محصولات واسط و نهایی نانویی در بازار، توسعه این فناوری در کشور ما از سال ها پیش مورد توجه بوده است. عنوان شده که لازم است ارزیابی های مستمری از توسعه این فناوری، روند حرکت آن و چالش های پیش روی آن مد نظر قرار گیرد. براساس اغلب شاخص های پرتال «فناوری نانو در ایران ۱۴۰۴»، طی سال های برنامه ششم، توسعه فناوری نانو از رشد و گسترش مناسبی برخوردار بوده است. شاخص هایی همچون حجم ریالی بازار فناوری نانو و تعداد محققان ایرانی تراز اول جهان هم راستا با هدف تعیین شده یا در برخی موارد جلوتر از آنها حرکت کرده اند اما شاخص هایی از قبیل سهم صادرات از بازار فناوری نانو در سال های اخیر با کاهش روبه رو بوده است که دلایل مختلفی ازجمله افزایش حجم بازار داخلی، اثر تحریم های خارجی و افزایش صادرات غیررسمی سبب کاهش سهم صادرات محصولات نانو شده است.
بررسی ها در این گزارش نشان می دهد که روند رو به جلو در توسعه فناوری نانو در گام اول نیازمند برنامه ریزی برای بهبود در شاخص هایی نظیر جایگاه جهانی کشور در میانگین ارجاع به مقالات نانو، تعداد مقالات نانو در مجلات برگزیده بین المللی، تعداد پتنت به ازای هر ۱۰۰ مقاله نانو، تعداد شرکت های تولید نانو است. مقدار برنامه ریزی شده (وضعیت مطلوب) در برخی از شاخص ها با منطق صحیحی انتخاب نشده است که تفسیر عملکرد را مبهم و جانبدارانه می کند.

در گزارش مرکز پژوهش های مجلس بیان شده که پیش بینی و تخصیص اعتبارات کافی یکی از ابزارهای مهم توسعه فناوری نانو و استمرار روند آن است اما ضروری است میزان واقعی اعتباراتی که صرف این حوزه می شود.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

کد خبر 6254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =