کد خبر 6257
۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰

مرکز پژوهش های مجلس:

یکسان نگری به دانشگاه ها، گروه ها و رشته های علمی نیز شامل نظام ارتقای اعضای هیئت علمی می باشد

ضرورت اصلاح و بازنگری آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی
یکسان نگری به دانشگاه ها، گروه ها و رشته های علمی نیز شامل نظام ارتقای اعضای هیئت علمی می باشد

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی و آسیب شناسی نظام ارتقای اعضای هیئت علمی پرداخت. در این گزارش بسته پیشنهادی اصلاح و بازنگری آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش نمایندگان ما، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی و آسیب شناسی نظام ارتقای اعضای هیئت علمی پرداخت. در این گزارش بسته پیشنهادی اصلاح و بازنگری آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی مورد توجه قرار گرفته است.

در این گزارش تصریح شده: نظام ارتقای اعضای هیئت علمی علاوه بر آیین نامه ارتقا، فرایند و شیوه اجرایی ارتقای (کمیته های فرعی و هیئت ممیزه) شامل عناصر دیگری است که به منظور اصلاح کژکارکردی های آن (مانند یکسان نگری به انواع دانشگاه ها، گروه ها و رشته های علمی؛ تسلط رویکرد کمّی بر کیفی؛ عدم تناسب در ارزشگذاری میان فعالیت ها و...)، می بایست با یکدیگر هم راستا باشند، که ازجمله آنها می توان به مأموریت دانشگاه ها، نوع تأمین مالی دانشگاه ها، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی و... اشاره کرد.

در این گزارش ذکر شده: ازاین رو در گزارشی با عنوان «الزامات کارآمدسازی نظام ارتقای اعضای هیئت علمی» ابتدا به روندپژوهی و آسیب شناسی نظام ارتقا و همچنین مطالعه تطبیقی دانشگاه های منتخب در این خصوص پرداخته شد.

در این گزارش که مبتنی بر گزارش اول است، ابتدا اقدامات لازم جهت همسوسازی تمامی عناصر مرتبط با نظام ارتقا توصیه شده و سپس اصلاحات پیشنهادی در آیین نامه ارتقا به تفکیک مواد چهارگانه (فعالیت های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی؛ فعالیت های آموزشی؛ فعالیت های پژوهشی، فناوری و فعالیت های علمی ـ اجرایی) ارائه شده و آمده: در پایان نیز با توجه به ارتباط و سطح ورود نهادها به مسئله ارتقا پیشنهادهایی در این زمینه به شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

همچنین در این گزارش با توجه به ارتباط این موضوع به کفایت علمی دانشجویان دکتری، پیشنهاد اصلاح آیین نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح شده است.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

کد خبر 6257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =