کد خبر 6259
۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳

نگاهداری:

کار بررسی برنامه هفتم را از چهار ماه پیش در مرکز پژوهش های مجلس آغاز کرده ایم

کار بررسی برنامه هفتم را از چهار ماه پیش در مرکز پژوهش های مجلس آغاز کرده ایم

رئیس مرکز پژوهش های مجلس ضمن اشاره به اینکه کار بررسی برنامه هفتم را از چهار ماه پیش در مرکز پژوهش های مجلس آغاز کرده ایم، گفت: براین اساس این مرکز چهار پنجره سیاستی را با توجه به توانمندی نهاد دولت، ظرفیت جامعه، زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری و تحولات ژئوپلیتیکی و ژئواکونومی منطقه برای کمک به تدوین برنامه هفتم توسعه ایجاد کرده است.

به گزارش نمایندگان ما، بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با تاکید براینکه اکنون در حال آماده سازی ظرفیت‌های علمی و تخصصی برای بررسی دقیق و کارشناسی لایحه برنامه هفتم توسعه در مرکز پژوهش‌ها هستیم، گفت: ما در این مرکز حدود چهار ماه است که به صورت منسجم بر روی ابعاد مختلف برنامه هفتم توسعه در حال تحقیق و بررسی هستیم.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس آسیب‌شناسی قانون برنامه ششم توسعه بود که مجموعه آسیب‌های شناسایی شده در قالب گزارشی منتشر و در اختیار سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و نمایندگان مجلس قرار گرفته است.

نگاهداری بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات مرکز پژوهش‌ها تحقیق و بررسی بر روی این موضوع است که هدف‌گذاری در برنامه‌های پنجساله توسعه باید با توجه به یک سری پنجره‌های سیاستی انجام شود، این پنجره‌ها یک ملاحظات و قیودی را برای تدوین برنامه‌های توسعه‌ای ایجاد می‌کند که اگر بدون توجه به آنها در برنامه هفتم توسعه هدفگذاری‌های لازم انجام شود، این برنامه نیز به سرنوشت برنامه‌های پنج ساله قبلی دچار خواهد شد که براساس اعلام کارشناسان بیش از ۳۰ درصد محقق و اجرا نشده‌اند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس تاکید کرد: در مرکز پژوهش ها تحولات ژئوپلیتیکی و ژئواکونومی منطقه و جهان طی گزارش های تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا بتوانیم قیود و پنجره سیاستی ناشی از تحولات بین المللی را که برای برنامه هفتم توسعه ایجاد خواهد شد را احصا کنیم.

وی ادامه داد: همچنین ظرفیت‌های جامعه در گزارش‌های تخصصی مورد بررسی قرار گرفته است تا قیود و ملاحظاتی که به موجب وضعیت سرمایه و شرایط اجتماعی حاکم در کشور می‌تواند به عنوان پنجره سیاستی برای تدوین برنامه هفتم توسعه ایجاد شود، کاملا احصا و مشخص شود.

نگاهداری بیام کرد: توانمندی‌های دولت نیز از سوی کارشناسان مرکز پژوهش‌ها مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت زیرا برنامه توسعه‌ای که بدون توجه به توانمندی‌ها و قدرت نهاد دولت در کشور تدوین شود، حتما در مرحله اجرا از ضعف برخوردار خواهد بود و ساختارها کشش اجرای برنامه توسعه‌ای را نخواهد داشت و اینگونه اهداف برنامه محقق نمی‌شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به اینکه در کنار این اقدامات ساختارهای سخت افزاری و نرم‌افزاری کشور نیز طی گزارش‌های تخصصی بررسی شد، گفت: ظرفیت‌های کشور در حوزه تولید، برق، انرژی، نفت، بندرگاهی، حمل و نقل و ... دچار نقصان سخت افزاری است و برنامه‌نویسان بسیاری از اوقات بدون توجه به زیرساخت‌ها و ظرفیت‌ها در این حوزه‌ها هدفگذاری‌هایی می‌کنند که از همان ابتدا محکوم به شکست است.

وی تصریح کرد: براین اساس مرکز پژوهش‌های مجلس چهار پنجره سیاستی را با توجه به توانمندی نهاد دولت، ظرفیت جامعه، زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری و تحولات  ژئوپلیتیکی و ژئواکونومی منطقه تدوین کرده است و در کنار آن نیز دفاتر بخشی مرکز پژوهش‌ها هر کدام برنامه پیشنهادی خود را در خصوص برنامه هفتم آماده کرده‌اند.

انتهای پیام

کد خبر 6259

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =