کد خبر 6380
۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸

گزارش اختصاصی؛

تحلیل و ارزیابی نمایندگان از شخصیت برجسته بنیانگذار انقلاب اسلامی

تحلیل و ارزیابی نمایندگان از شخصیت برجسته بنیانگذار انقلاب اسلامی

رجوع به اندیشه های ناب امام خمینی(ره) در هر زمان می تواند راهگشای مسائل و مشکلات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... کشور باشد. در این زمینه و با نظر به اینکه در سالگرد رحلت این بزرگ مرد تاریخ معاصر هستیم نظر برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را درباره شخصیت برجسته ایشان جویا می شویم.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: امام خمینی شخصیتی چند بعدی است که آثار متعددی در حوزه مباحث عرفان،  فقه،  فلسفه،  کلام و سیاست از ایشان برجای مانده است، و به دلیل آن که وی بنیان‌گذار و رهبر نظامی مبتنی بر اندیشه‌های اسلامی بوده، بدیهی است که اندیشه های ایشان تمام مفاهیمی که در حوزه حکومت و جامعه کاربرد دارد را در بر می‌گیرد. امام خمینی یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان مسلمان دوران معاصر و از مردان تاریخ ساز جهان اسلام است. وی متفکری بزرگ بود که به حوزه‌های مختلف علمی اشراف داشت و همین ویژگی‌ها از وی شخصیتی چند بعدی ساخته بود.

بنابراین توجه به افکار و نظریات امام خمینی که از متفکران و صاحب نظران بزرگ در حوزه معارف اسلامی است و از طرف دیگر بنیانگذار حکومت سیاسی و احیاگر دین در عصر جدید می باشد، بسیار حائز اهمیت است چرا که ایشان خط بطلانی بر تمام نظریات غربی و شرقی کشیدند و مدل سومی را بر پایه دین اسلام در حکومت داری ارائه دادند و اعلام کردند که اسلام در عصر کنونی توان اداره جامعه را با همه نیازمندی های جدید آن دارد و می تواند جامعه اسلامی را به سعادت دنیا و آخرت سوق دهد.

رجوع به اندیشه های ناب امام خمینی(ره) در هر زمان می تواند راهگشای مسائل و مشکلات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... کشور باشد. در این زمینه و با نظر به اینکه در سالگرد رحلت این بزرگ مرد تاریخ معاصر هستیم نظر برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را درباره شخصیت برجسته ایشان جویا می شویم.

باید مانع تحریف و تحقیر در مکتب امام خمین (ره) از سوی برخی مسئولان شد

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، با اشاره به مواضع تغییرناپذیر بنیانگذار انقلاب اسلامی اظهار داشت: در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری درباره مکتب امام خمینی(ره) تاکیدات چندباره داشتند؛ مکتب امام(ره) همان مکتب اسلام و اهل بیت‌(ع) و قران است.

وی افزود: یکی از جلوه‌های مکتبی بودن مواضع امام و مسلک و روش مدیریت ایشان آن بود که همواره بنیانگذار انقلاب اسلامی درددل مردم را می‌شنیدند و با مردم بودند.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زندگی بنیانگذار انقلاب اسلامی قبل از انقلاب و بعد از انقلاب هیچ‌گاه تغییر پیدا نکرد و همواره ساده‌زیستی سرلوحه سبک و زندگی‌شان بود و هیچ گاه زندگی خود را تغییر ندادند و روش و مسلک مردمی داشتند.

تحلیل و ارزیابی نمایندگان از شخصیت برجسته بنیانگذار انقلاب اسلامی

نقدعلی گفت: زمانی که قرار بود برای امام خمینی(ره) در نجف اشرف و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی وسایل سرمایشی تهیه کنند، ایشان موافقت نکردند و فرمودند؛ «تا زمانی که همه طلبان چنین امکاناتی نداشته باشند من ازاین وسیله استفاده نخواهم کرد»؛ ضمن اینکه بعد از پیروزی انقلاب هم زمانی که در محله جماران ساکن شدند وقتی قرار بود حسینیه جماران تجهیز شده و رنگ و گچ شود چنین اجازه‌ای را ندادند.

وی گفت: متأسفانه برخی افرادی که نام مسئول را بر خود گذاشته‌اند به دنبال تغییر و انحراف در مکتب امام(ره) هستند و حتی برخی اوقات این مکتب مورد تحریف و تغییر قرار گرفت.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متأسفانه روش و مسلک امام در ساده‌زیستی و مردم‌داری در بین برخی مسئولان تغییر پیدا کرده و زندگی تجملاتی را برای خود برگزیدند، این درحالی است که بارها مقام معظم رهبری نسبت به این موضوع هشدار دادند که مبادا مکتب امام مورد تحریف و تغییر قرار بگیرد.

نقدعلی افزود: کسانی که در راستای مکتب امام خمینی(ره) هستند، باید طوری رفتار کنند که افرادی که از خط و روش امام خمینی(ره) جدا شده‌اند برای مردم کاملا روشن باشند و مردم همانطور که تاکنون این افراد را پس زده‌اند در آینده هم با آنها چنین رفتاری داشته باشند.

امام خمینی (ره) نقش مردم در حکومت را نقش اصلی می‌دانستند نه تشریفاتی

حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، با اشاره به مواضع غیرقابل تغییر حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی اظهار داشت: حضرت امام یک شخصیت بی نظیر و تاریخ‌ساز بود که هدیه الهی در عصر ما از سوی خداوند به مردم کشورمان بود.

وی افزود: امام خمینی(ره) ویژگی‌ها و برجستگی‌های علمی، ‌ عملی و اخلاقی زیادی را داشتند، ضمن اینکه ایشان ایمان خالص و باور به وعده‌های الهی داشتند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: بنیانگذار انقلاب اسلامی باورهای خود را همواره در مقام عمل پیاده‌سازی می‌کرد و هر آنچه که می‌گفت را بلافاصله عملیاتی می‌کرد و فرقی بین حرف تا عمل او وجود نداشت و حتی اگر حرفی را بیان می‌کردند که به مقام عمل نمی‌رسید بلافاصله آن را برای مردم توضیح می‌دادند.

تحلیل و ارزیابی نمایندگان از شخصیت برجسته بنیانگذار انقلاب اسلامی

میرتاج‌الدینی خاطرنشان کرد: بنیانگذار انقلاب اسلامی آنچه که قبل از انقلاب بیان می‌کرد و در سخنرانی‌ها به مردم می‌گفت، بعد از پیروزی جمهوری اسلامی هم همان حرف‌ها را هم می‌زد و هر آنچه را که می‌گفت پیاده‌سازی می‌کرد که یکی از آن باورها مردمی بودن انقلاب بود.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در دوران رژیم شاهنشاهی خواستار اعتقاد و اعتماد به مردم و روی کار آمدن نظامی مردمی بود که بعد از پیروزی جمهوری اسلامی هم همین اعتقاد را داشته و معتقد بود که مردم ولی‌نعتمان انقلاب هستند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: شهید مطهری درباره امام خمینی(ره) گفته‌اند که بنیانگذار انقلاب اسلامی به ۴ چیز باور داشت که ایمان به خدا، ‌ ایمان به راه پروردگار، ایمان به مردم و ایمان به هدف این موضوعات بود.

میرتاج‌الدینی اظهار داشت: بنیانگذار انقلاب اسلامی اعتقاد راسخ داشت که مردم در تشکیل حکومت نقش اصلی را دارند و همواره در رأس امور هستند و به همین دلیل انقلاب اسلامی به پیروزی رسید؛ ‌ امام خمینی(ره) در اولین اقدام رفراندوم را برگزار کرد، تا مردم نسبت به اصل نظام رأی دهند و سپس قانون اساسی نوشته شد و باز هم مردم به آن رأی دادند.

وی افزود: در دوران حیات سیاسی و مدیریت حضرت امام خمینی(ره)، مردم همواره در رأس امور بودند و اگر قرار بود که حتی قانون اساسی هم بازنگری شود هم باز هم مردم به آن رأی دادند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: امام(ره) نقش مردم در حکومت را نقش اصلی می‌دانستند نه تشریفاتی و همواره در عمل به آن پایبند بودند و در همین راستا امام خامنه‌ای هم در راستای امام خمینی(ره) گام برمی‌دارند که از سال ۶۸ تاکنون راه بنیانگذار انقلاب اسلامی را رفته و همواره از آرای مردم صیانت کرده‌اند که ما آن را در دوم خرداد سال ۷۶ و پیروزی اصلاح طلبان دیدیم که عده‌ای بنا داشتند رأی مردم را باطل کنند که مقام معظم رهبری چنین اجازه‌ای نداند. همچنین در انتخابات سال ۸۸ هم عده‌ای به دنبال باطل کردن آراء مردم بودند، اما رهبر انقلاب از آراء مردم حمایت کرده و آن را صیانت کردند.

اعتقاد راسخ امام خمینی (ره) بر نقش مردم در جمهوری اسلامی با صیانت از آرا

همچنین علی حدادی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، درباره مواضع غیرقابل تغییر بنیانگذار انقلاب اسلامی اظهار داشت: حرکت امام(ره) مبتنی بر قرآن بوده و مکتب او بر اساس باور و انگیزه الهی بوده است.

وی افزود: امام خمینی(ره) همواره بر اساس سیره اهل بیت(ع) گام برمی‌داشتند و به همین دلیل در مباحث سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی موضع‌گیری کرده و اظهارات ایشان بر اساس مواضع ثابت به عرصه بین‌الملل مخابره می‌شد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور تصریح کرد: بنیانگذار انقلاب اسلامی چون به پروردگار باور راسخ داشت، توازن سیاسی دنیا را برهم زد و بر همین اساس دکترین ولایت مطلقه فقیه و حکمرانی اسلامی از سوی جمهوری اسلامی به دنیا صادر شد و توانست تأثیرات بسیار بالایی بگذارد.

حدادی گفت: امام(ره) همواره در کنار مردم بوده و به مردم باور و اعتقاد داشت و معتقد بود که مردم همواره در عرصه‌های مختلف پای نظام بوده و در میادین متعدد پشتیبان انقلاب اسلامی هستند.

وی اضافه کرد: امام(ره) یک سیاستمدار صدیق و عارف بود و به همین دلیل همواره فاصله‌ای بین حرف تا عمل‌اش وجود نداشت و هر آنچه که بیان می‌کرد را عملیاتی می‌کرد؛ بنیانگذار انقلاب اسلامی مردم را به تمام‌معنا باور کرده بود و به همین دلیل در قلوب مردم جای داشت.

تحلیل و ارزیابی نمایندگان از شخصیت برجسته بنیانگذار انقلاب اسلامی

عضو کمیسیون امور داخلی کشور افزود: توکل بر خداوند و ائمه معصومین(ع) از دستورکارهای همیشگی امام بود و بر همین اساس موضع‌گیری می‌کرد که این مواضع قبل و بعد از انقلاب هیچ تغییری نداشت. البته همین مسیر را هم مقام معظم رهبری طی می‌کنند.

حدادی با بیان اینکه متأسفانه عده‌ای به عنوان خط امام حرکاتی را برای تحریف و تحقیر مکتب امام داشتند که باید مقابل آنان ایستادگی کرد؛ گفت: عده‌ای شعار خط امام را دادند اما عکس آن عمل کردند و تلاش کردند در مسیر امام انحراف ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: آنچه که مبنای حرکت استقلال، آزادی و عدم پذیرش سلطه و تسیلم در برابر استکبار جهانی از موضوعاتی است که برآمده از مکتب امام خمینی(ره) است؛ بنیانگذار انقلاب اسلامی در وصیت‌نامه سیاسی، الهی خود درباره رموز پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کردند که انگیزه الهی و وحدت کلمه این انگیزه‌هاست و به همین دلیل باید مردم مشارکت همه‌جانبه‌ای در امورات کشور داشته باشند، این در حالی است که پیش از انقلاب اسلامی هم امام خمینی(ره) چنین مواضعی را اتخاذ کرده و بعد از انقلاب هم همواره مردم را در رأس امور می‌دانستند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور تصریح کرد: متأسفانه عده‌ای تلاش کردند در مسیر انقلاب اسلامی انحراف ایجاد کنند و مردم را از رأس امور بودند، پایین بیاورند، اما امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری همواره مردم را ولی نعمتان انقلاب دانسته و از آراء مردم صیانت کرده‌اند و به همین دلیل ثبات فعلی جمهوری اسلامی مدیون مواضع و اعتقادات ایشان است.

حدادی افزود: مسیر امام(ره) امروز توسط مقام معظم رهبری دنبال می‌شود و اگر هر کسی افتخار آن را دارد که خود را سرباز ولایت می‌داند، باید همواره پیرو مکتب بنیانگذار انقلاب اسلامی بداند و اگر بنا داریم تا مسیر، روش و مسلک امام(ره) را دنبال کنیم، بایستی پیرو مکتب مقام معظم رهبری هم باشیم.

کار با اخلاص برای خدا و مردم بخشی از مکتب امام خمینی (ره) و الگوی ویژه برای مسئولان است

در ادامه روح الله متفکر آزاد نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، درباره مواضع غیر قابل تغییر بنیانگذار انقلاب اسلامی(ره) اظهار داشت: آن چیزی که در جمهوری اسلامی از سوی بنیانگذار انقلاب اسلامی، ‌ حضرت امام خمینی(ره) به جا مانده است، مکتب امام راحل و کار کردن برای خدا بوده است.

وی با تاکید بر اینکه امام خمینی(ره) همواره برای خدا و رضایت او کار کرده و قدم برمی‌داشت، افزود: چون این حرکت با اخلاص بود، پروردگار متعال جایگاه ویژه‌ای را برای امام و نظام مقدس جمهوری اسلامی در بین قلوب مردم در نظر گرفته بود.

تحلیل و ارزیابی نمایندگان از شخصیت برجسته بنیانگذار انقلاب اسلامی

نماینده مردم تبریز در مجلس تصریح کرد: امام خمینی(ره) به ما یاد داد که بایستی با اخلاص کار را انجام داد تا نتیجه‌بخش باشد و به همین دلیل حرف و عمل امام یکی بود و مواضعی که در موضوعات مختلف اتخاذ می‌کرد هیچ گاه با امواج تغییر پیدا نمی‌کرد.

وی افزود: مواضع راسخ و ثبات قدم بنیانگذار انقلاب اسلامی باعث شده بود که جامعه را به سمت راه صحیح و قدم استوار سوق می‌داد؛ ‌ چرا که امام (ره) با اخلاص و درایت تصمیم می‌گرفت.

متفکر آزاد اظهار داشت: هم اکنون شاهد آن هستیم، روش، مسلک و مکتب امام (ره) از سوی مقام معظم رهبری دنبال می‌شود و به همین دلیل ایشان جایگاه ویژه‌ای بین مردم دارند.

نماینده تبریز در مجلس تصریح کرد: الزام رهبر معظم انقلاب به سبک امام خمینی(ره) همواره الگویی ویژه برای مسئولان است زیرا ایشان به همگان آموخته‌اند که بایستی با اخلاص، با تدبیر و با اندیشه کارها را پیش برد که در نهایت چون فتح دل‌ها دست خداست، کار صادقانه هم نتیجه‌ای ویژه داشته و کارها را به سمت دل صادقانه سوق می‌دهد.

جهان‌بینی امام در همه زمینه های اقتصاد، سیاست و فرهنگ از اسلام نشأت گرفته است

هادی بیگی نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی نمایندگان ما، با عرض تسلیت به مناسبت ارتحال امام راحل گفت: مردم به شخصیت صادقانه شناخته شده در کردار و رفتار و گفتار امام اعتماد کردند.

تحلیل و ارزیابی نمایندگان از شخصیت برجسته بنیانگذار انقلاب اسلامی

نماینده مردم ملایر در خصوص جهان بینی امام (ره) ادامه داد: جهان‌بینی امام در همه زمینه های اقتصاد، سیاست و فرهنگ در اسلام عملی خلاصه شده است.
وی درباره لزوم توجه مسئولان جمهوری اسلامی به این شاخصه در جهان بینی امام افزود: در حاکمیت جمهوری اسلامی نیز مسئولین برای اساس ویژگی های خودشان انتخاب می شوند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان درباره اهمیت شناخت در انتخاب مسئولان از سوی مردم تصریح کرد: فرد انتخاب شده در منصب ریاست جمهور، نماینده مجلس، شورای شهر و یا هر مسئول  دیگری نیز با ویژگی های خودشان انتخاب می شوند و روحیات قبلی خود را کنار نمی گذارد. پس باید ویژگی های فرد مسئول قبل از انتخاب در نظر گرفته شود. چرا که هر مسئولی تبلور جمهوری اسلامی ایران است. مردم باید در انتخاب خود دقت کافی مبذول دارند.

مردم گرایی اصل کلیدی در رهبری جامعه در رویکرد امام خمینی (ره) بود/ حرکت ایشان منشأ تغییرات بنیادین در نظم بین المللی شد

همچنین آرا شاوردیان نماینده مسیحیان ارمنی شمال ایران در مجلس شورای اسلامی گفت: امام بنا بر رسالت الهی خود یک انسان تحول‌ آفرین بود. ایشان بزرگ‌ترین تحولات را در دوران خودشان در حوزه‌های متعدد و در زمینه های گوناگون در عرصه بین المللی ایجاد کردند.  

آرا شاوردیان نماینده مسیحیان ارمنی تهران و شمال ایران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، با عرض تسلیت به مناسبت ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) گفت: تعبد و نگاه الهی امام خمینی (ره) منشاء تحول‌خواهی او در همه ابعاد فکری بود و با انتقال این نگاه به ملت، خروش منجر به انقلاب را رهبری کرد و ارتحالش بغضی جاودان شد در گلوی آزادی‌خواهان.

تحلیل و ارزیابی نمایندگان از شخصیت برجسته بنیانگذار انقلاب اسلامی

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: امام شخصیتی تحول آفرین بودند. ایشان بزرگ ‌ترین نهضت آزادی خواهانه را در دوران خودشان هدایت و رهبری کردند و همین نهضت عامل ایجاد تغییرات بنیادین در نظم سلطه محور بین المللی شد.  

این نماینده مردم در توضیح دلایل اقبال و روی آوردن مردم به امام (ره) گفت: یکی از مهمترین دلایل اقبال مردم به آموزه ها و مکتب امام خمینی (ره) انطباق آرمانهای تعیین شده از سوی ایشان با اعتقادات و باورهای عمومی بود. به همین سبب بود که مردم نسبت به این آرمانها هیچگونه تضاد منافع و منفی نگری نداشتند و مکتب امام را با جان و دل پذیرفته و به آن پاسخ مثبت دادند.

شاوردیان در پایان با یادآوری میزان اهمیت آرا و نظر مردم نزد امام خمینی (ره) تصریح کرد: امام خمینی (ره) مبنای نهضت خود را متکی بر رأی و خواسته مردم گذاشتند و مردم گرایی و مردم محوری همواره اصل کلیدی در رهبری جامعه در رویکرد ایشان بود. امروزه نیز مسئولین باید چنین روحیه ای را مبنای کار خود  در هر پشت و مقامی قرار دهند و همه حرکتها را به نفع مردم و برای مردم انجام دهند تا انقلاب اسلامی روز به روز پربارتر و قوی تر از قبل به مسیر خود ادامه دهد.

انتهای پیام

کد خبر 6380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =