کد خبر 6392
۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲

مرکز پژوهش های مجلس:

سیاستگذاری فرهنگی در استفاده از ظرفیت مراکز دینی حوزوی نیازمندبرنامه‌های توسعه، سازوکار حمایتی و مجزاست

ارزیابی مفاد برنامه های توسعه پنج ساله پیرامون نهادهای دینی- حوزوی
سیاستگذاری فرهنگی در استفاده از ظرفیت مراکز دینی حوزوی نیازمندبرنامه‌های توسعه، سازوکار حمایتی و مجزاست

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی مفاد برنامه های توسعه پنج ساله پیرامون نهادهای دینی- حوزوی را مورد ارزیابی قرار داد.

به گزارش نمایندگان ما،  دفتر مطالعات آموزش و فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی،  طی گزارشی به ارزیابی مفاد برنامه های توسعه پنج ساله پیرامون نهادهای دینی- حوزوی پرداخت.

در این گزارش آمده است که در برنامه‌های ۶گانه توسعه و قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور به صورت صریح یا تلویحی احکام و مفادی که در جهت حمایت و یا تنظیم‌گری این مراکز تدوین شده، استخراج و اهداف راهبردی آن بیان شده است. هدف این گزارش، تبیین نوع نگاه برنامه های توسعه به نهادهای دینی به خصوص مراکز مرتبط با حوزه علمیه است.

در بررسی قوانین برنامه پنج‌ساله جمهوری اسلامی که در این گزارش مورد ارزیابی قرار گرفته است مشخص شد که در تدوین احکام، انسجام و یکپارچگی و استراتژی مشخصی نسبت به مراکز دینی- حوزوی وجود نداشته است. از این حیث تدوین مفاد مرتبط با نهادهای حوزوی نه تنها رویکرد مشخصی را ندارد، بلکه به صورت پراکنده و نگاه روزمرگی تنها برخی از مواد و تبصره‌ها در قوانین برنامه توسعه لحاظ شده است.

در  گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی  پیشنهاد شده است تا در تدوین قانون برنامه هفتم توسعه (در تعامل با نهاد های حوزوی)، رویکردهای ‌سه‌گانه‌ تبلیغی، آموزشی تربیتی و پژوهشی مدنظر قرار گیرد و نقش مراکز حوزوی براساس کارکردهای مزبور در برنامه‌های مرتبط مانند تبلیغ و فرهنگ دینی، آموزش و تحقیقات دینی به عنوان دستگاه اصلی در کنار دیگر نهادها و دستگاه‌ها روشن و عملیاتی باشد تا از ظرفیت آنها ـ اعم از ظرفیت دانشی، نیروی انسانی و غیره ـ در ابعاد گوناگون تبلیغ و فرهنگ، آموزش و پژوهش و غیره استفاده بهینه و حداکثری شود.

در این گزارش همچنین پیشنهاد شده است تا  در تدوین سایر احکام اقتصادی، اجتماعی و غیره نقش زمینه‌ای نهاد دین مدنظر قرار گیرد. در مجموع چنانچه بخواهیم، سیاستگذاری فرهنگی میان مدت در استفاده از ظرفیت مراکز دینی حوزوی داشته باشیم، باید در برنامه‌های توسعه به صورتی هدفمند، سازوکار حمایتی و مجزا لحاظ شود.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

کد خبر 6392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =