کد خبر 6438
۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸

طغیانی:

اگر رئیس جمهور بیاید و برود و مسئله زاینده رود حل نشود، انگار هیچ مسئله‌ای از ما حل نشده است

اگر رئیس جمهور بیاید و برود و  مسئله زاینده رود حل نشود، انگار هیچ مسئله‌ای از ما حل نشده است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: این طور بگویم که اگر رئیس جمهور بیاید و برود و این مسئله حل نشود، انگار هیچ مسئله‌ای از ما حل نشده است؛ چون بقیه را با بودجه‌های سنواتی و منابع داخلی و افتان و خیزان حل می‌کردیم، اما آنچه زمان نداریم و لحظه به لحظه وضعش بدتر می‌شود، احیای زاینده‌رود است.

به گزارش نمایندگان ما، مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ظهر امروز در جمع خبرنگاران درباره سفر آتی رئیس جمهور به اصفهان و دستاوردهای این سفر برای زاینده‌رود، اظهار کرد: آقای رئیس جمهور هر جا به‌عنوان سفر استانی می‌روند از چند هفته قبل مسئولان آن استان در یک رفت و برگشتی با معاونت اجرایی ‌رئیس ‌جمهور طرح‌هایی‌ که امکان نهایی‌ شدن در سفر دارد را مطرح می‌کنند. شابلن اعلامی به استان این است؛ طرح‌هایی نهایی می‌شود که اولا بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ردیف بودجه‌ای داشته باشد، و جنس آنها هم از نظر نوع هزینه‌ای به بروکراسی دولت، هزینه‌ای اضافه نکند.

وی با طرح یک سوال ادامه داد: اما به نظر شما آیا جنس مشکل و مسئله‌ای که بخش مهمی از مردم اصفهان، مردم شهرستان‌های شرق، خمینی‌شهر، نجف‌آباد، زرین‌شهر، فلاورجان، مبارکه و دیگر بخش‌هایی که درگیر زاینده‌رود هستند، پروژه ۵۰ درصد به بالا و ردیف‌دار و ساخت و سازی و قیر جاده و راه است؟ نه! آنها می‌گویند ما یک مسئله داریم و آن احیای زاینده‌رود است؛ باید این را حل کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: احیای زاینده‌رود یک‌سری زیر پروژه دارد؛ مثلا یک جاهایی باید شفاف شود، جاهایی باید کشت اصلاح شود، جاهایی باید پساب فروخته شده پس گرفته شود، یا پساب تولید شده در بخش‌هایی باید تصفیه شده و به مصارفی برسد، این‌ها بعضا حتی ردیف بودجه‌ای ندارد، جزء هیچ کدام از اشل بندی برنامه‌های جاری سفر رئیس جمهور به دیگر نقاط کشور هم نیست، ولی مطالبه مردم اصفهان است و آن را می‌خواهند.

طغیانی با بیان اینکه طبق اشل بندی دولت، آب اصفهان جزء برنامه‌های سفر قرار نمی‌گیرد، خاطر نشان کرد: در شابلن تعیین شده دولت برای سفرهای استانی چیزهایی مانند راه روستایی، مجموعه فرهنگی بهمان، کتابخانه ایکس، بیمارستان وای، تکمیل این و آن، احداث استخر و خانه بهداشت و کتابخانه و غیره است؛ این‌ها همه خوب و عالی است، اشکالی هم ندارد، اما این سفر مهم‌ترین مسئله مردم را حل نمی‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام اینکه رئیس جمهور کمتر از دو هفته دیگر به اصفهان می‌آید، به جلسه دیشب خود با مجموعه مدیران شهری منهای استاندار و با حضور مسئول آب منطقه‌ای و دیگران اشاره و تاکید کرد: دیشب در این جلسه یک جدول گذاشتند و گفتند اینها احتمالا پیش‌نویس حوزه آب رییس جمهور به اصفهان است، آنجا یک سوال مطرح کردم که آیا این جدول مسئله را حل می‌کند؟ و آنها پاسخ دادند خیر! گفتم اگر مسئله را حل نکند توقع و انتظار اصلی مردم از آمدن رئیس جمهور به اصفهان محقق نمی‌شود.

وی ادامه داد: البته گفتیم در این زمان باقی مانده باید تلاش‌های دیگری کنیم، مثلا پروژه های جدی تری که مسئله را حل می‌کند مطرح کنیم، چون سد بزرگ ما همان سه شرط اشل برنامه‌های اعلامی دولت است؛ اینکه می‌گویند بالای پنجاه درصد پیشرفت داشته باشد، ردیف داشته باشد، وزارت نیرو و دستگاه حاکمیتی آن را تایید کند؛ بسمه تعالی! دستگاه حاکمیتی هنوز نمی‌داند اصلا برای زانیده رود می‌خواهد چه کند.

طغیانی با بیان اینکه من نمی گویم دولت نمی‌تواند مشکل را حل کند، ادامه داد: دولت باید برنامه داشته باشد، مثلا می‌گویند برای این سفر مسئله بهشت آباد و کوهرنگ سه که ردیف بودجه دارد را حل کنیم، اما برای منابع پروژه بهشت‌آباد گفته شده که فعلا منابع استانی و کمک صنایع استفاده شود، اما نکته این است که برای تونل سرتاسر به ما اجازه داده نشده، بهشت آباد یک خط لوله است و کارشناسان امر می‌گویند خط لوله مساله را حل نمی‌کند و تبدیل به چیز ناقصی شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره پروژه کوهرنگ سه هم گفت: کوهرنگ سه به بحث تملک‌ها گره خورده است، آن طرف با احداث دریاچه سد یک روستا زیر آب می‌رود؛ حالا باید بروند زمین‌های روستا را خرید و تملک کرد که البته پول این تملک آورده شده است که تازه می‌شود شروع توسعه سد تا آب بالا بیاید. این‌ها پروژه‌های کوتاه مدت ما نیست، نمی‌توانیم برای این سفر روی آنها برنامه‌ریزی کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه احیای زاینده‌رود مساله محیط زیست و فرونشست ما است، ادامه داد: مسئله ما این است رودخانه نباید خشک شود؛ این اصلا فارغ از کشاورزی است، حتی صنف کشاورزان اصفهان هم وقتی خطر جدی فرونشست را دیدند گفتند ما از حق خود گذشتیم، شما کف این زمین را تَر نگه دارید تا خانه های مردم روی سرشان خراب نشود.

وی ادامه داد: یک، دو، سه، چهار؛ اقداماتی که لازم است تا زاینده‌رود احیا شود و باید در سفر رئیس جمهور گنجانده شود؛ چون مهم‌ترین مسئله ما است؛ این طور بگویم که اگر رئیس جمهور بیاید و برود و این مساله حل نشود، انگار هیچ مسئله‌ای از ما حل نشده است، چون بقیه را با بودجه‌های سنواتی و منابع داخلی و افتان و خیزان حل می‌کردیم آن که زمان نداریم و لحظه به لحظه وضعش بدتر می‌شود، همین احیای زاینده‌رود است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که راهکار چیست، گفت: این چارچوب های اعلامی دولت که وحی منزل نیست؛ یک شابلن معاونت اجرایی رئیس جمهور گذاشته شاید همه جا هم جواب داده باشد، اینجا جواب نمی دهد، اینجا مساله مردم در ردیف‌ها نرفته؛ اگر بخواهیم در ردیف ها ببریم و یک به یک برای آنها ماده ۲۳ بگیریم، لااقل یک سال زمان خواهد برد؛ و اجرای آن هم اگر یک سال دیگر شروع شود هر کدامشان دو یا سه سال زمان می‌خواهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پرسیده‌ام برای آب‌رسانی از دریا به رودخانه چه قدر زمان می برد؟ گفته اند حداقل پنج سال، تازه به شرط آنکه از همین لحظه که هنوز در مرحله مطالعه است کار را هم شروع کنیم، ضمن اینکه این پروژه گران است و هر متر مکعب آن دو تا سه یرو هزینه خواهد داشت و به برقی معادل نیروگاه شهید منتظری یعنی چیزی بالغ بر ۱۶۰۰ مگاوات برق برای انتقال آب هم نیاز دارد.

طغیانی با تاکید بر اینکه برای هر یک قطره آب به استان بیاید من استقبال می‌کنم و هر یک قطره آبی هم که بخواهد برود محکم جلویش می‌ایستم، خاطر نشان کرد: گاه خلط بحث‌هایی هم استان مجاور می‌کند؛ مثلا می‌گویند آب در استان ما است، مدیریت آب که استانی نیست حوضه آبریز است؛ هفت درصد حوضه آبریز زاینده‌رود در استان مجاور است و ۹۳ درصد آن در استان ما و دو تکه از بخش‌های استان اصفهان هم جزء حوضه آبریز کارون است.

وی ادامه داد: پست می‌گذارم، کامنت زیرش می‌گذارند؛ معلوم می شود دانش در حوزه آب هنوز وجود ندارد، مثلا استان مجاور می‌گوید چطور آب از جلوی ما بگذرد و بعد بگذاریم آب به استان شما برسد؛ ما می‌گوییم جلوی چشم چیست؟ نباید که به آب مثل مرزهای جغرافیایی و حدود استانی نگاه کنید؛ که اگر می‌خواهید این‌طور نگاه کنید چطور ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب جلوی چشم ما از استان خارج می‌شود و ۸۰۰ میلیون متر مکعب وارد می‌شود پس ما هم جلویش را بگیریم؟ درست است؟ اگر مشکل استانی است که ما هم استانیش کنیم، این‌طور به نفعمان هم است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی البته با بیان اینکه منطق آب می‌گوید کدام آب بیاید و کدام آب برود، ادامه داد: می‌گویند می‌خواستم آب را برای یزد ببرم حالا برایتان آب هم می‌آورم؛ مسئله ما این است که خب آن آب را ۲۰ سال است که بردید پس چرا چیزی جایگزینش نشد؟ کوهرنگ ۳ مگر قرار نبود آن را جبران کند؟ پس چه شد؟ تجربه تلخی که یزد برای ما گذاشت باعث شد که دیگر زیر بار هیچ طرح انتقالی نرویم و نمی‌رویم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره پیشروی طرح بن _ بروجن در استان همجوار به رغم مخالفت برخی نهادها و حتی حکم قضایی، تصریح کرد: بارها گفته ایم ما مخالف آب‌رسانی در استان چهار محال و بختیاری نیستیم، ما مخالف برداشت آب از حوضه آبریز زاینده‌رود برای طرح بن بروجن هستیم؛ ما می گوییم شما منابع آبی متنوع دارید از آن‌ها به جای زاینده‌رود بردارید، از خِرسان و سبز کوه و دیگر بخش‌ها بگیرید، زاینده‌رود دیگر توان بارگزاری جدید ندارد، قانون و شرع و عقل هم همین را می‌گوید.

وی با بیان اینکه شما حق آبه را ندهی و بعد یک جای دیگری آن را برداشت کنی، قصب است، اضافه کرد: متاسفانه فضا در کشور ما یک طرفه است که بر اساس پیش‌داوری‌ها قضاوت انجام می شود، نه بر اساس قانون و مباحث علمی و حتی قانون هم گزینشی اجرا می‌شود "یؤمن ببعض و یکفر ببعض" است؛ این طرف داریم برداشت‌های از استان اصفهان را کنترل می کنیم، بعد پایمان را از مرز اصفهان آن طرف می‌گذاریم می‌بینیم هیچ کنترلی انجام نمی‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اعتراض شدید به نحوه برداشت آب در بالا دست ادامه داد: همه چیز آنجا رهای رها است، از مرز اصفهان به آن طرف انگار یک کشور دیگر با قوانین دیگری است و قانون کشور ایران در آنجا حاکم نیست، یعنی اگر کسی کاری نکرده بی عرضه بوده، نه اینکه قانون جلویش را گرفته باشد. آنی که لوله کوچک برای آب میتوانسته ببرد برده، آنکه با کاسه می‌خواسته ببرد، برده و کسی هم که دوست داشته پمپ گذاشته است.

وی ادامه داد: تازه همه این ها تا قبل سد است؛ و بعد سد که هیهات؛ مرحوم شیخ بهایی وقتی طومار را می نوشت بعد از پل کله و سامان آب را به نواحی مختلف تفکیک کرد و برای قبل آن هم گفته هر کس دیگر هر چه می‌تواند ببرد؛ متعرض نشده؛ چرا؟ چون همه کوه است. مرحوم شیخ بهایی فکرش را هم نمی کرده که روزی برق بیاید و آب را تا نوک کوه ببرد و کشت و کار کند، جایی که بشر عقلش هم نمی رسد و لوله‌های آب مثل رشته‌های ماکارونی از همه جای زمین بیرون زده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره طرح بن _ بروجن گفت: این طرح لغو نشده، بلکه روز آخر فرصت تجدید نظر، وزارت نیرو اعتراض کرده و حکم در مرحله بررسی تجدید نظر است، اما بگذارید یک چیز را بگویم با این فضایی که من می‌بینم اگر حکم قطعی قطعی قطعی هم روی میز آنها بگذارید باز هم کار خودشان را می‌کنند، متاسفانه یک بام و دو هوا، یک کشور دو قانون، کشور و قانون و بی قانونی حاکم است.

وی درباره مصداق بی قانونی استان بالا دست به تخصیص آب برای سمیرم اشاره کرد و ادامه داد: می‌گویند برای آب شرب مردم سمیرم آب نمی‌دهیم بعد بر روی زاینده‌رود با این وضعیت ایجاد شده، ۳۱ پروژه بارگذاری جدید انجام داده‌اند، این نهایت وقاحت است.  

انتهای پیام

کد خبر 6438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =