کد خبر 6766
۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶

منادی:

در قانون جهش دانش‌بنیان امضای طلایی وزیر برای واردات حذف شده است

در قانون جهش دانش‌بنیان امضای طلایی وزیر برای واردات حذف شده است

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه در قانون جهش دانش‌بنیان کلیه موانع بانکی، بیمه‌ای و گمرکی حل شده است، گفت: در این قانون امضای طلایی وزیر برای واردات نیز حذف شده است.

به گزارش نمایندگان ما، علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در دومین سمپوزیوم بین‌المللی و چهارمین سمپوزیوم ملی کریسپر (ویرایش ژن) جمهوری اسلامی ایران که در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری برگزار شد، با بیان اینکه ایران در حوزه دانشی جایگاه خوبی را کسب کرده است، افزود: ما در حال حاضر کشور جهان سومی به شمار نمی‌رویم، نمونه آن وجود پژوهشگاه ملی زیست فناوری و حضور دانشمندان بزرگ در کشور است.

وی با تاکید بر اینکه زنجیره تامین در دنیا به شکل یکپارچه شده است، اظهار کرد: بر این اساس دیگر رقابت‌ها سطحی نیست، بلکه این زنجیره‌های تامین هستند که در سطح جهانی با یکدیگر رقابت می کنند.

منادی با بیان اینکه بخشی از این زنجیره یکپارچه در راستای تامین امنیت غذایی و ایمنی غذایی فعال هستند، ادامه داد: در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری این اقدام در حال انجام است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، امنیت غذایی را موضوع مهمی دانست و یادآور شد: زمانی گفته می‌شد کشاورزی به دلیل مواجهه کشور با  خشکسالی به نفع کشور نیست و باید آن را تعطیل کرد و تمام نیاز کشور در این حوزه را وارد کرد، اما رهبر فرزانه انقلاب در سخنرانی خود اعلام کردند که کشاورزی باید در کشور رونق یابد، ولو آنکه با هزینه بالا همراه باشد.

وی به تجربه کشور در این زمینه در دوران کرونا اشاره کرد و یادآور شد: در آن دوران هشت کشتی گندم از روسیه خریداری و پول آن نیز پرداخت شد، ولی بعد از ارسال دو کشتی مابقی آن به ایران تحویل داده نشد و اعلام کردند کشورشان در شرایط کرونا است و نیاز به گندم دارند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: روس‌ها زمانی واردکننده گندم بودند، ولی اکنون ۱۱۹ تن صادرات دارند؛ تحریم‌ها برای کشورها آورده داشته هر چند که هزینه‌هایی نیز دارد.

منادی، دانشمندان را بخشی از زنجیره تامین یکپارچه توصیف کرد و گفت: اگر دلنشمندان نباشند، این زنجیره دچار مشکل می‌شود. پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری نیز بخشی از زنجیره تامین است.

وی با اشاره به نفوذ فناوری کریسپر در حوزه‌های کشاورزی و دارویی، خاطر نشان کرد: کشورهای همسایه نیز با استفاده از این روش در حوزه تراریخته فعالیت می‌کنند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که قانون دانش‌بنیان در سال ۸۹ تصویب شد، گفت: پیش از این قانون، دولتی‌ها حق تاسیس شرکت نداشتند، ولی پس از تصویب این قانون اساتید دانشگاه توانستد شرکت راه‌اندازی کنند که این امر حلقه گمشده بین دانشگاه و صنعت را ایجاد کرد.

وی تاکید کرد: به برکت وجود این قانون بیش از ۶ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور ایجاد شد که درآمد این شرکت‌ها در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بوده و پیش بینی می‌شود در سال جاری به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.

منادی به قانون ۲۰ ماده‌ای جهش تولید که به تازگی تصویب شده است، اشاره کرد و ادامه داد: از سوی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری ۱۱۰ گره برای توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیانی اعلام شد و این قانون می‌تواند تمام مشکلات دانش‌بنیان‌ها در حوزه‌های بانکی، بورسی، مالیات، بیمه‌ای و گمرکی را حل می کند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، اظهار  کرد: در قانون جهش تولید بند "ق" که بر اساس آن هر کالایی با امضای وزیر صمت وارد می‌شد، حذف شده و بر این اساس امضای طلایی از وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته شده است.

به گفته وی، علاوه بر آن در قانون جدید تاکید شده در صورتی که یک شرکت دانش‌بنیان محصولی را تولید کند، واردات آن ممنوع می‌شود و افرادی که این محصولات را وارد می‌کنند، باید تعرفه پرداخت کنند. این تعرفه به صندوق‌های تسهیلاتی مانند صندوق شکوفایی و نوآوری واریز می‌شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه هیچ قانونی با نوآوری مطابقت ندارد و نوآوری خودش یک قانون به شمار می‌رود، گفت: وضعیت کشور در حال حاضر بدین صورت است که همه باید تلاش کنیم و تاکنون نیز پیشرفت‌هایی داشته‌ایم، به گونه‌ای که به گفته یکی از نشریات غربی ایران در طی ۳۰ سال اخیر به اندازه ۳۰۰ سال پیشرفت داشته است.

وی تاکید کرد: کشور در حوزه زیست‌فناوری از مالزی و تایوان جلوتر است، ضمن آنکه ایران یکی از غیربدهکارترین کشورهای دنیاست، گرچه بدون ارتباط با دنیا نمی‌توان پیش رفت.

انتهای پیام

کد خبر 6766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =