کد خبر 6803
۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲

پزشکیان:

افزایش نیروی انسانی، مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم را حل نمی کند/ اگر شما پول بدهید، پزشکان به منطقه محروم می روند

 افزایش نیروی انسانی، مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم را حل نمی کند/ اگر شما پول بدهید، پزشکان به منطقه محروم می روند

عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره ضرورت عدم دخالت در سیاستگذاری‌های وزارت بهداشت، گفت: در هیچ کجای دنیا، کمیسیون اصل نود برای عدد و رقم سیاستگذاری نمی کند و در هیچ کجای دنیا شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود ندارد که چنین کاری کند.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز(سه شنبه، ۳۱ خردادماه) در جریان گزارش کمیسیون بهداشت در مورد بررسی عملکرد دستگاه های مسئول در پوشش بیمه همگانی و حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج، در اخطار اصل ۷۵ خود درباره اظهارات رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس، گفت: رئیس کمیسیون اصل نود گفت که باید طبق قانون این کار را انجام دهیم. طبق سیاست های کلی مقام معظم رهبری، قانون برنامه و اصول علمی، سیاستگذاری و تولیت با وزارت بهداشت و درمان است، از این رو دخالت در این سیاستگذاری خلاف قانون، خلاف برنامه و خلاف علم و دانش است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه من فرض می گیرم صحبت های برادران در کمیسیون و تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی درست باشد که قبول ندارم درست باشد، عنوان کرد: زمانی که فرهنگستان علوم پزشکی و نظام پزشکی که برادران بسیجی در آنجا حضور دارند، وقتی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و خود وزارتخانه با این مسأله مشکل دارد، شما نمی توانید به اجبار به صاحبان فرایند بگویید موضوعی را که توجیه نیستند، آموزش دهند.

وی افزود: نتیجه آن می شود که آنچه آنها با دستور تولید می کنند، کیفیت را به هم می زند لذا این حرف غیرعلمی و غیرکارشناسی بوده و در هیچ کجای دنیا، کمیسیون اصل نود برای عدد و رقم سیاستگذاری نمی کند و در هیچ کجای دنیا شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود ندارد که چنین کاری کند.

پزشکیان ادامه داد: من نمی گویم این کار درست است می گویم اگر قانون هم دارد، باید بر اساس چارچوب قانون باشد که سیاستگذار وزارت بهداشت و درمان است. آقایان می فرمایند ما تعارض منافع داریم. فرهنگستان علوم پزشکی و پزشکان خبره آنجا، آردها را الک کرده و الک ها را آویخته اند، آیا آنها تعارض منافع دارند؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه تصریح کرد: ما پزشکان که حداقل در کمیسیون خود نه مطب زده، نه سهام گرفته و نه دنبال کار خصوصی رفته ایم و صرفا قانون نوشتیم. حتی هیچ کمیسیونی علیه کمیسیون خود تصمیم نگرفته بود که ما مجبور شدیم تصمیماتی بگیریم، آن وقت ما تعارض منافع شده ایم. افرادی هستند که می خواهند فرزندان خود را پزشک و دندان پزشک کنند اما هیچ کدام آنها به منطقه محروم نمی روند و بیشتر به خارج می روند، آیا این ها تعارض منافع ندارند؛ ما داریم؟

وی در ادامه با تأکید بر اینکه معتقدم باید کار کارشناسی را از کارشناسان دریافت کنیم، اظهار داشت: اگر دنبال قانون هستیم، سیاستگذاری با وزارت بهداشت و درمان بوده و این حرف بیان صریح مقام معظم رهبری است که تولیت با وزارت بهداشت و درمان است اما جاهای دیگر دارند امر و نهی می کنند و تصمیم می گیرند. وقتی با این تصمیمات، سیستم خراب شد، نمی توان کاری کرد.

پزشکیان در ادامه با بیان اینکه با قاطعیت می گویم، افزایش نیروی انسانی، مشکل مناطق محروم را حل نمی کند، گفت: اگر شما پول بدهید، آنها به منطقه محروم می روند، زمانی که وزیر بودم، حقوقم ۲ میلیون تومان بود و پایه حقوق پزشکی که به روستا می رفت را ۶ میلیون تومان در نظر گرفته بودیم که الان هم هنوز همان پایه است. یعنی من الان ۳۷ میلیون تومان به عنوان سقفی که مجلس برای من تعیین کرده دریافت می کنم و میزان آن ۱۰ برابر شده اما حقوق پزشکی که در مناطق محروم خدمت می کند، همان است؛ خب چرا به منطقه محروم برود؟

نماینده مردم تبریز در مجلس در ادامه با بیان اینکه درباره اعزام پزشک به عراق گفته شد، اظهار کرد: می گویند پزشکان ما ۱۰ برابر پول می دهند و آنجا می روند و عمل می کنند. ما کمبود داریم؟ پس چرا پزشکان آنجا را ما پوشش می دهیم. اگر می خواهید با خارج مقایسه کنید، پول خارجی، امکانات، تجهیزات و تسهیلات خارجی بدهید، بعد مقایسه کنید و نمی توان یک قسمت را از یک جا بگیرید و یک قسمت را از جای دیگر بگیرید.

وی در ادامه با بیان اینکه نمی شود با دستور، پزشکان را وادار به تدریس کنیم، گفت: شما می توانید دستور دهید اما اجرا نمی شود و یا درست اجرا نمی شود و فردا عده ای بی سواد وارد جامعه می شوند. در نتیجه باید به تخصص و کارشناسی احترام بگذاریم البته کارشناس آن افرادی نیستند که صداوسیما از آنها نظر می خواهد و آنهایی نیستند که تصمیم می گیرند؛ در سیاستگذاری نیز علم سیاست گذاری داریم. کدام آنهایی که تصمیم گرفتند، حتی دو واحد سیاست گذاری را گذرانده اند که دم از سیاست گذاری می زنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: خواهش می کنم مسائل علمی و کارشناسی را به قانونگذاران و کارشناسان واگذار کنید و کاری نکنید که فردا مجددا با مشکل مواجه شویم. امروز این همه پزشک شیمی و فنی داریم که در جامعه بیکار هستند؛ کدام مشکل صنعت و معدن و کارشناسی ما را حل کرده اند؟ به اینها فکر کنیم.

نیکزاد: سقف ۳۷ میلیون تومان پزشکیان حقوق مربوط به حقوق نمایندگی نیست

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس در پاسخ به بخشی از اخطار پزشکیان درباره ۳۷ میلیون تومان حقوقی که مجلس برای او تعیین کرده، گفت: این حقوق و سقفی که مجلس برای آن تعیین کرده مربوط به حقوق نمایندگی نبوده بلکه ایشان وزیر بوده، استاد تمام و عضو هیأت علمی است و از آنجا حقوق دریافت می کند.

انتهای پیام

کد خبر 6803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =