کد خبر 6867
۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶

در جلسه کمیته زنان مطرح شد

لزوم توجه به تشکیل اتحادیه تخصصی عفاف و حجاب

گزارشی از نیازسنجی در حوزه تولید و واردات پارچه چادر مشکی برای ارائه در صحن مجلس تهیه می شود
لزوم توجه به تشکیل اتحادیه تخصصی عفاف و حجاب

نشست مشترک کمیته های آسیب های اجتماعی و زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص تهیه گزارش از عملکرد دستگاه های مربوطه پیرامون حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان پارچه چادر مشکی برگزار شد.

به گزارش نمایندگان ما، نشست مشترک کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی مجلس روز دوشنبه، ۳۰ خردادماه با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون وزیر ارشاد، نماینده  وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، ستاد مبارزه با قاچاق، رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب، معاون راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و  مدیرعامل کارخانه شهرکرد و انجمن نساجی ایران در خصوص بررسی عملکرد دستگاه های مربوطه پیرامون حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان پارچه برگزار شد.

فاطمه قاسم پور در نشست با بیان اینکه در حوزه تولید چادر مشکی موضوع تنظیم گری تولید و بازرگانی از اهمیت به سزایی برخوردار است، افزود: پارچه چادر مشکی یکی از اقلام موردنیاز بانوان محجبه است که متاسفانه در سال های اخیر با افزایش قیمت جدی مواجه شده است ضمن اینکه ظرفیت های موجود در صنعت نساجی این امکان را ایجاد می کند با افزایش تولید چادر مشکی  نیاز بازار را پاسخ دهیم.  

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: هم اکنون در کشور از نظر برآورد میزان نیازی که به چادر مشکی وجود دارد و میزان تولید رسمی آن در کشور اتفاق نظر وجود ندارد ضمن اینکه متاسفانه در حوزه قاچاق این پارچه با مسائل جدی مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: ما برای برآورد میزان تولید و واردات و محاسبه ظرفیت تولید در کشور و نیازسنجی در این بخش با همکاری مرکز پژوهش ها یک نظام مطالعاتی ایجاد کرده و چالش ها و خلاءها را احصاء کردیم و چند سناریو در خصوص توانمندسازی بخش تولید در این بخش ارائه شد اما به دلیل اختلاف رویکرد هنوز به جمع بندی نرسیده ایم.

ارائه داده های دقیق مانع از خطای محاسباتی در تصمیم گیری ها می شود

فاطمه رحمانی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس در ادامه افزود: داده های دقیق و واقعی باعث می شود تا در تصمیم گیری ها دچار خطای محاسباتی نشویم بنابراین باید جلساتی با ستاد ساماندهی حجاب و عفاف داشته باشیم، همچنین در ایجاد بازارباید دستگاه های فرهنگی در این حوزه فعال شوند.

تشکیل اتحادیه تخصصی عفاف و حجاب باید مورد توجه قرار گیرد

زهره سادات لاجوردی با بیان اینکه ما در زمینه آمار مصرف چادر مشکی تولید داخل در کشور دچار تردید هستیم، افزود: در مورد کارخانه حجاب شهرکرد طی سال های اخیر کیفیت آن به اندازه ای ارتقا پیدا کرده است که قابل رقابت با پارچه های خارجی است بنابراین باید تولیدکنندگان این بخش مورد حمایت قرار گیرند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس با بیان اینکه در شرایط کنونی در بازار تولید داخلی پارچه چادر مشکی با تنش هایی مواجه هستیم، تصریح کرد: هم اکنون باید تشکیل اتحادیه تخصصی عفاف و حجاب مورد توجه قرار گیرد ضمن اینکه تدبیری اندیشیده شود تا این کالا با قیمت مناسب عرضه شود.

محمد مهدی برادران با بیان اینکه پارچه چادر مشکی کالای صنعتی و فرهنگی استراتژیکی است، افزود: ما در حوزه تامین نیاز مصرف کننده برای ایجاد بستری در جهت ارتقای کیفیت پارچه چادر مشکی و کاهش قیمت آن جلساتی را برگزار کردیم.

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه با ارائه آماری از میزان مصرف کنندگان چادر در کشور، تصریح کرد: کار بزرگی که در حوزه حمایت از تولیدکنندگان این بخش انجام شد این بود که هفته گذشته در پی بازدید رئیس جمهور از کارخانه شهرکرد و توافق با بنیاد مستضعفان، کارخانه مورد حمایت مالی قرار گرفت. ضمن اینکه قرار شد در پی جلسه ای که با وزارت ارشاد و معاون اول ریاست جمهوری داشتیم تعرفه این بخش به ۱۰ درصد کاهش داده شود.

میزان نیاز به تولید چادر مشکی تا اواخر مهر اعلام می شود

سید مجید امامی با بیان اینکه تولید در این بخش باید براساس نیازسنجی در جامعه صورت بگیرد، افزود: هرسال کارگروه باید این نیاز را اعلام کند بنابراین امسال اواخر مهرماه میزان نیاز این بخش را اعلام خواهیم کرد ضمن اینکه باید به این نکته اشاره کنم کیفیت دوخت چادر و عبا در ایران بهتر از کشورهای حاشیه خلیج فارس است بنابراین می توانیم این محصول را صادر کنیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اینکه باید به تولید پارچه چادر مشکی نگاه استراتژیک فرهنگی داشته باشیم، یادآور شد: اختصاص سکوی فروش دائم به توزیع کنندگان چادر از مشکلاتی است که باید حل شود بنابراین در این راستا قرار است تا آخر تابستان در هر استان ۲ نگارخانه ویژه حجاب و عفاف ایجاد کنیم تا به عرضه کالا بپردازند.

در ادامه این نشست تولیدکنندگان کارخانه شهرکرد و انجمن نساجی ایران و نمایندگانی از وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، ستاد مبارزه با قاچاق، معاون راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب ضمن تشریح مشکلات حوزه تولید، واردات و معضل قاچاق پارچه چادر مشکی به ارائه راهکارهایی در جهت ارتقاء این کالای فرهنگی پرداختند.

انتهای پیام

کد خبر 6867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =