کد خبر 6886
۲ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۶

یادداشت؛

راز ماندگاری انقلاب اسلامی

راز ماندگاری انقلاب اسلامی

در مورد دلایل بقای نظام اسلامی و انقلاب دلایل زیادی برشمرده شده است. برخی آن را به رهبری امام راحل و برخی آن را به قدرت متکی بر مردم خداجوی ایران و برخی ناشی از ثمره خون شهیدان قلمداد می کنند. البته همه اینها دلایل درستی برای ماندگاری جمهوری اسلامی است اما به نظر می رسد که وجه مشترک همه این موارد را در رنگ خدایی این انقلاب باید جستجو کرد.

به گزارش نمایندگان ما، علی شعبانی کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی به بیان راز ماندگاری انقلاب اسلامی ایران پراداخته است.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

​​​​​رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرمایشات اخیر خود به مناسبت سالگرد ارتحال امام  خمینی رضوان الله علیه در چهرده خرداد ۱۴۰۱ به چند نکته کلیدی اشاره داشتند که یکی از آنها گرایش مردم به انقلاب و دین بود و فرمودند : "امروز گرایش مردم به انقلاب و به دین از روز اوّل انقلاب یقیناً بیشتر است".

همچنین ایشان در دیدار با دست اندرکاران کنگره گرامیداشت شهدای عشایر فرمودند: امروز هر کاری در کشور علیه دین، سنتها، مقدسات و شعائر دینی انجام می‌شود، متکی به یک انگیزه سیاسی و مورد استفاده دشمن است اگرچه ممکن است عامل انجام آن کار از این واقعیت غافل و ناآگاه باشد.

بقای نظام و انقلاب و دین در ایران بعد از گذشت چهل و سه سال از پیروزی انقلاب هم در فرمایشات امام راحل و هم در بیانات امام خامنه ای بارها تکرار شده است : امام خمینی در سال ۵۸ در پاسخ به گزارش مسئول وقت اطلاعات سپاه در مورد اقدامات برخی ها علیه انقلاب فرمودند: «این ها چه می گویند، پیروزی ما را خدا تضمین کرده است. ما موفق می شویم، در اینجا حکومت اسلامی تشکیل می دهیم و پرچم را به صاحب پرچم می سپاریم.»(کتاب خاطرات آیت ا... ری شهری) ودر پیام حج سال ۶۶ می فرمایند: «من با اطمینان می گویم اسلام ابرقدرت ها را به خاک مذلت می نشاند، اسلام موانع بزرگ داخل و خارج محدوده خود را یکی پس از دیگری برطرف و سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد» «خداوندا! تو می دانی که ما در این قیام رضای تو را می خواهیم». (صحیفه نورج ۹ ص۴۲۳)

رهبر معظم انقلاب نیز در باره بقای نظام و انقلاب بارها تأکید کرده اند. ایشان در ۲۵ اسفند ۹۴ فرمودند: «من آینده را در همه‌ی زمینه‌ها روشن میبینم؛ » و یا در بحبوحه حوادث نگران کننده سال ۸۸ (۲۲آذر) فرمودند: «این بنای استوار که هندسه‌ی آن الهی است، بنای آن هم با دست یک مرد الهی است، بقاء آن هم با اراده‌ و ایمان این ملت عظیم است، استوار خواهد ماند و ان‌شاءاللَّه این درخت روزبه‌روز ریشه‌دارتر خواهد شد و خواهید دید که این مخالفان، این کسانی که با این بنا، با این حق و حقیقت مخالفت میکنند، «فیذهب جفاء»؛ اینها در مقابل چشم شما ان‌شاءاللَّه نابود خواهند بود.» و در دیدار با مردم قم ۱۹/۱۰/۸۳ فرمودند: «بدانید که روزهای عزت و شوکت حقیقی ملتها را ان‌شاءاللَّه خواهید دید و ثمره‌ی این ایستادگی‌ها را خواهید چشید».

اما سوال اساسی این است که این نظام و انقلاب چرا ماندنی است و چرا انقلابهای بزرگ دنیا مانند انقلاب اکتبر روسیه ۱۹۱۷ سرانجام به فروپاشی شوروی می انجامد و انقلاب کبیر فرانسه ۱۷۸۹ که بعد از چندبار انقلاب الآن به جایی رسیده است که در اصل مبنایی انقلابشان(آزادی) دچار تردید شده و می‌گویند این آزادی با این وضع دردی را از ما دوا نمی‌کند و باید تغییر کند. و انقلاب الجزایر در سال ۱۹۶۲ تنها در کمتر از دو دهه همه آرمانها از ازادی فلسطین و اسلام و ... به فراموشی سپرده شد؟

برای پاسخ به رمز ماندگاری انقلاب و نظام اسلامی بایستی کمی دقت نظر به عالم هستی(چه ماده و چه معنا) داشته باشیم. با این نگاه به هستی به مواردی برخورد می کنیم که ماندگاری آنها عادی به نظر نمی رسد. آیا رمز و راز این ماندگاری ها دلیل واحدی دارد؟ به اعتقاد نگارنده واقعیت این است که چه در عالم ماده و چه در عالم معنا هر چیزی که به ذات هستی بخش و منبع لایزال الهی متصل تر، شبیه تر و یا مرتبط تر باشد، آن ماده و یا آن معنا ماندگار تر است. به عبارتی چون ذات اقدس خدا فنا ندارد لذا هر که و هرچه به خدا نزدیکتر و شبیه تر باشد، ماندگار تر است. چرا ابدان مطهر اولیاء خدا پس از قرنها که بدلیل حوادث طبیعی از خاک بیرون آمده، سالم و بدون کمترین پوسیدگی است؟ آیا جز این است که آنها خدایی تر بوده اند؟ چرا قران کریم شهیدان را زنده و جاوید معرفی می کند؟ آیا غیر از این است که شهیدان بالاترین درجه اخلاص و خدایی بودن را دارند  و خالصانه عزیزترین موجودی خود یعنی جانشان را در اه خدا فدا می کنند. در عالم معنا هم هر کس و هر حرکتی خدایی تر بوده در تاریخ ماندگارتر شده است؟ حرکت حضرت ابراهیم برای ذبح اسماعیل آنقدر خدایی بود که خداوند فرمود وَتَرَکْنَا عَلَیْهِ فِی الْآخِرِینَ ﴿صافات ۱۰۸﴾یعنی خداوند این اقدام را برای آیندگان ماندگار فرمود. چرا در کنار تمام نبردهای تاریخ بشر، حادثه عاشورا اینگونه بی نظیر در تاریخ ماندگار شده و هر روز زنده تر از دیروز است؟ آیا غیر از این است که حضرت سید الشهدا و اصحابش خالصانه برای خدا مقابل لشکر کفر ایستادند؟ چرا در میان این همه اشعار در وصف حادثه کربلا، شعر محتشم جلوه دیگری پیدا می کند؟ آیا غیر از این است که خالصانه و برای خدا شعر گفت؟ و نهایتا چرا همه انقلابها در جهان بعد از مدتی یا منحرف شدند و یا به کلی از بین رفتند اما انقلاب اسلامی ملت ایران بعد از چهل و سه سال سرزنده و پابرجاست؟ چرا علی رغم همه توطئه ها از توطئه های منافقین گرفته تا حوادث کردستان و خوزستان و گنید در سالهای اول انقلاب و علی رغم جنگ هشت ساله با حمایت بیش از ۴۰ کشور با ایران و علی رغم تحریمها، ترورها و فشارهای بی حد و حصر به امت بی همتای ایران، فتنه نفوذی ها در سالهای ۷۸ و ۸۸ و ... هنوز برقرار و سرافراز مانده است؟ خلاصه اینکه رازماندگاری انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در چیست؟

در مورد دلایل بقای نظام اسلامی و انقلاب دلایل زیادی برشمرده شده است. برخی آن را به رهبری امام راحل و برخی آن را به قدرت متکی بر مردم خداجوی ایران و برخی ناشی از ثمره خون شهیدان قلمداد می کنند. البته همه اینها دلایل درستی برای ماندگاری جمهوری اسلامی است اما به نظر می رسد که وجه مشترک همه این موارد را در رنگ خدایی این انقلاب باید جستجو کرد. رهبری الهی، مردمی خدا جو و مطالباتی از جنس دین خدا همگی رنگی الهی داشتند و هیچ رنگی جز رنگ خدا ماندگار نخواهد بود و انقلابهای رنگی در دنیا هیچکدام ماندگار نبوده و نیستند.  به یاد بیاورید روزهای انقلاب را که مردم در خیابانها چه شعارهایی سر می دادند. اگر شعارها را به دو قسمت کلی تقسیم کنیم بخشی از آن نفی رژیم ظالم و مستبد و خودکامه شاه بود و بخش دوم شعارهای ایجابی بود که دغدغه اصلی مردم در این شعارها ایجاد حاکمیت اسلام در ایران بود که در قالب شعارهای «نه شرقی – نه غربی – جمهوری اسلامی» و "استقلال – آزادی – جمهوری اسلامی» تبلور یافته بود. رهبری انقلاب یعنی حضرت امام نیز انقلاب مردم را الهی می دانست و می فرمود: «ملت ما قیام کرد برای خدا و برای احیای احکام الهی»  (صحیفه ج ۱۳ ص۱۲۴) . امام  رضوان الله علیه با هدف تحقق یافتن اسلام در ایران انقلاب را رهبری و مردم را به مبارزه و انقلاب فراخوانده بود و می فرمود: «با رأی به جمهوری اسلامی آرمان های اسلام تحقق پیدا نمی کند ـ دنبال این رأی، عمل باید باشد ـ باید یکی یکی احکام شرع در خارج تحقق پیدا بکند» (صحیفه نورج ۸ ص۱۰۸)و یا فرمودند: «حکومت اسلامی حکومتی است بر پایه قوانین اسلامی» (صحیفه ج ۵ ص۳۹۸) .....کشور اسلامی ایران برای احیای اسلام و قرآن کریم بپاخاسته.» (ج ۱۶ ص۳۰۹)

خلاصه آنکه این انقلاب برپایه انگیزه های الهی و دین خدا شکل گرفت و چون قیام برای خدا بود این قیام ماندگار است قران کریم می فرماید : کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ  وَ یَبْقی‌ وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ. ابن بابویه رحمه اللّه علیه در کتاب توحید باب ۱۲ پیرامون تفسیر این آیه از حضرت باقر علیه السّلام نقل می کند که حضرت فرمود: معنای وجه اینست که هر شی‌ء فانی و هالک باشد مگر دین او آنچنانی که از جانب اوآورده شده است. در تفسیر برهان ج ۳ نیز ذیل آیه آخر سوره قصص «کُلُّ شَیْ‌ءٍ هالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ» (هر موجودی هلاک می‌شود، جز وجه پروردگار) چندین روایت وارد شده که مراد از «وجه» دین خدا است.

در اثبات این ادعا که رمز بقای انقلاب، خدایی بودن اهداف، رهبری و مردم آن بودند به این فراز از وصیتنامه امام راحل بسنده می کنم که فرمود: «بی تردید رمز بقای انقالب اسلامی همان رمز پیروزی است؛ و رمز پیروزی را ملت میداند و نسلهای آینده در تاریخ خواهند خواند که دو رکن اصلی آن: انگیزه الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی؛ و اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزهو مقصد ...، این انگیزه الهی را که خداوند تعالی در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید».

اما در اینجا این سوال مهم مطرح می شود که آیا هنوز رنگ خدا در انقلاب و نظام اسلامی، صبغه قالب است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت گرچه دشمنان انقلاب اسلامی برای زدودن ریشه انقلاب و عامل پایداری آن با استفاده از شبیخون فرهنگی و رسانه ها و فضای مجازی تلاشهای فراوانی داشته اند اما به برکت حصن حصین خون پاک شهیدان و مردان و زنان با اخلاص این سرزمین این انقلاب به راه خود در این مسیر پر فراز و نشیب ادامه می دهد و قرائن شواهد فراوانی بر این مدعا وجود دارد. از جوانان با اخلاصی که برای دفاع از حرم سر از پا نمی شناسند تا جهادگرانی که خالصانه در دورافتاده ترین روستاها به خدمت رسانی اقشار محروم مشغولند و کمکهای مومنانه ایی که در دوران کرونا و کسادی کسب کارها از این مردم ایثارگر دیدیم تا شکوه و عظمت غافله اربعین و مجالس روضه و محرم و اعتکاف و شبهای قدر و آخرین آنها اجتماعات عظیم برای عرض ارادت به ساحت مقدس امام زمان در قالب سرود سلام فرمانده، همگی حاکی از دوام و بقای رنگ خدا و راز ماندگاری این نهضت الهی است. مراقب رنگ خدا در سرزمین شهیدان  و اولیاء خدا باشیم.

والحمد لله رب العالمین

انتهای پیام

کد خبر 6886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =