کد خبر 7098
۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۵

الهیان:

تعامل اقلیت‌های مذهبی نشانگر رابطه بسیارمحکم اقلیتهای مذهبی با حاکمیت است

تعامل اقلیت‌های مذهبی نشانگر رابطه بسیارمحکم اقلیتهای مذهبی با حاکمیت است

رئیس فراکسیون سازمانهای مردم نهاد مجلس در همایشی که به منظور پاسداشت مشاهیر ارامنه ایرانی در انجمن اجتماعی ارامنه برگزار شد، گفت همزیستیِ مسالمت­ آمیز میان اقلیت­ها و اکثریت مسلمان در جامعه اسلامی یک اصل است.

به گزارش نمایندگان ما، زهره الهیان رئیس فراکسیون سازمانهای مردم نهاد مجلس شورای اسلامی در همایشی که به منظور پاسداشت مشاهیر ارامنه ایرانی در انجمن اجتماعی ارامنه برگزار شد، گفت: پاسداشت کرامت انسانی تمامی ابنای بشر، اعم از مسلمان و غیرمسلمان و برپایی عدالت بوده است. اقلیت­ها در اندیشه سیاسی اسلام و آراء فقها و مجتهدان اسلامی، از احترام و جایگاه ویژه­ ای برخوردارند و مقوله اقلیت­های مذهبی، یکی از جدی­ ترین مسائل دین اسلام از آغاز پیدایش آن بوده‌ است.

وی گفت: در نظام حقوقی جمهوری اسلامی، اقلیت دینی به پیروان ادیان الهی یهودیت، مسیحیت و زرتشتی­ اطلاق می­ شود. همزیستیِ مسالمت­ آمیز میان اقلیت­ها و اکثریت مسلمان در جامعه اسلامی یک اصل است، که علاوه بر تأمین حداقل حقوق بنیادینی که برای زیست انسانی همگان لازم است، شرایط زندگی متدیّنانه برای پیروان ادیان مختلف فراهم می‌گردد.

الهیان تاکید کرد: موجودیت و هویت اقلیت­های مذهبی وابستگی کامل به حمایت از مذهب آنها و مظاهر آن دارد. مطابق قواعد حقوق بین­ الملل، دولت­ها در مقام عمل به تعهدات بین‌المللی حقوق بشری باید حقوق مذهبی اقلیت­ها را مورد حمایت و احترام قرار دهند. اما فقه اسلامی پیش از ایشان بدون نیاز به هر گونه پیمان و تعهد بین‌المللی، حکومت و جامعه اسلامی را ملزم به رعایت حقوق اقلیت­ها و حمایت‌های مؤثر از آنها کرده است.  

رئیس کمیته حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: دولت اسلامی و مسلمانان بر پایه باورهای دینی و به عنوان وظیفه شرعی، خود را مکلّف به ایفای حقوق اقلیتها می‌دانند و این مؤثرترین ضمانت­ اجرا برای رعایت حقوق اقلیت‌هاست. این در حالی است که حقوق بین‌الملل، به ویژه قواعد حقوق بشریِ آن با چالش جدّیِ وضمانت­ اجرا مواجه است، علاوه بر این که از آسیب‌هایی مانند رویکردهای سیاسی، ابزاری و برخوردهای دوگانه نیز رنج می‌برد.

نماینده مردم تهران اسلامشهر شمیرانات و شهرری که به دعوت اراشاوردیان  نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی به این همایش دعوت شده بود، افزود: در طول دفاع مقدس شاهد جانفشانی هموطنان ارامنه در کنار دیگرمردم در دفاع از خاک و مام وطن بودیم. تعامل اقلیتهای مذهبی نشانگر رابطه بسیارمحکم اقلیتهای مذهبی با حاکمیت است.

انتهای پیام

کد خبر 7098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =