کد خبر 7123
۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴

سلیمی:

اصلاح قانون انتخابات مجلس با هدف تقویت جایگاه نمایندگان ضروری است

اصلاح قانون انتخابات مجلس با هدف تقویت جایگاه نمایندگان ضروری است

عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد: اصلاح قانون انتخابات مجلس با هدف تقویت جایگاه نمایندگان و فعال شدن شوراهای اسلامی ضروری است.

به گزارش نمایندگان ما، علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت جداشدن کارهای محلی و منطقه ای و فعال شدن شوراهای شهر و روستا گفت: از آنجایی که کسی نیست تا امور منطقه ای را پیگیری کند نمایندگان به شدت درگیر مسائل منطقه ای شده اند. یکی از اقداماتی که باید صورت گیرد اصلاح قانون انتخابات مجلس است، با وجود اینکه در قانون اساسی سطح نمایندگان بالا دیده شده اما در عمل چنین نیست،  یا باید انتخابات مجلس استانی شود یا با همفکری شورای نگهبان و نهادهای دیگر سبکی دیگر طراحی کرد تا  افق کار مجلس و نمایندگان تغییر پیدا کند.

نماینده مردم محلات در مجلس ادامه داد: هر چه به مردم گفته می شود حوزه کاری نمایندگان امور اجرایی نیست اما چون  کسی پاسخگوی مردم نیست دفاتر نمایندگان مملو از مردمی است که پیگیر امور اجرایی بوده و  از امور ریز تا مسائل کلان به نمایندگان ارجاع داده می شود. باید با مردم گفتگو شود و کار فرهنگی صورت گیرد، همچنین باید در قانون انتخابات مجلس بازبینی شود این کار به تنهایی برعهده مجلس نیست و باید همه همفکری کنند تا مسیری طراحی شود.

وی اظهار داشت: اگر چنین اتفاقی بیافتد فرصت نمایندگان برای مطالعه بر روی طرح ها و لوایح بیشتر می شود از سوی دیگر تکلیف کردم مشخص می شود. از طرفی باید شوراهای شهر و روستا پای کار بیایند، شوراها پارلمان محلی هستند اما متاسفانه حتی شوراها مسائل خود را به نمایندگان ارجاع می دهند چرا که کسی پاسخگوی شوراها نیست بنابراین باید جایگاه پارلمان های محلی را ارتقا دهیم تا مسئولان ذی ربط از استانداران، تا مدیران کل و معاون استاندار حتی وزرا به شوراها در حوزه اجرایی پاسخگو باشند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: از سوی دیگر شوراها عملا به شوراهای شهرداری تبدیل شده اند در حالی که قانون اساسی مسائل درمان، آموزش، عمران و همه این موارد را بر عهده شوراها گذاشته اما قانون شوراها را محدود کرده است.

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: باید نگاه به مجلس و نمایندگان را اصلاح کرد و در شوراهای اسلامی باید به سمتی برویم که استانداران و فرمانداران نظارت کنند اما نمایندگان درگیر تحقیق و تفحص از استانداران شده‌اند و زمانی که نمایندگان درگیر چنین مباحثی شوند حتما از سایر حوزه های غفلت می کنند. باید بودجه شوراها افزایش یابد و دست آنها برای انجام وظایفشان که در قانون اساسی به آن تاکید شده باز شود.

انتهای پیام

کد خبر 7123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =