کد خبر 7232
۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹

ایزدپناه:

با حذف ارز ترجیحی بحث قاچاق معکوس شکل نزولی به خود گرفته است

با حذف ارز ترجیحی بحث قاچاق معکوس شکل نزولی به خود گرفته است

نماینده ایذه در مجلس گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به شکل گیری قاچاق معکوس شد و عده‌ای سودجو کالای وارداتی را مجدد به کشورهای همسایه قاچاق می کردند که دولت سیزدهم در این باره شجاعانه عمل کرد.

به گزارش نمایندگان ما، عبداله ایزدپناه نماینده مردم ایذه در مجلس شورای اسلامی،  اظهار داشت: اختلاف ۶ الی ۷ برابری قیمت نرخ ارز ترجیحی و آزاد فسادزا بود زیرا ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث به وجود آمدن ویژه خواری و در مقابل آن  فقر و سختی مردم شده بود.  

وی افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی از ردپاهای به جا مانده دولت قبل بود که تخریب زیادی را بوجود آورد در هیچ کجای دنیا دو نرخی کار کردن پاسخ مثبتی نداده است و طبیعتاً فاصله‌ بین ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز نیمایی که تقریباً ۲۰ هزار تومان بود، عامل ایجاد فساد و رانت در کشور شد.

نماینده ایذه در مجلس تصریح کرد: رسالت ارز ۴۲۰۰ تومانی رساندن کالاهای اساسی به قیمت ارزان به دست مردم بود اما متأسفانه این دو نرخی بودن و این فاصله قیمتی برخی را وادار به حرام‌خوری و رانت‌خواری کرد و فساد مالی و اقتصادی را در کشور ایجاد کرد.  

وی گفت: ارزهایی که باید صرف نهاده‌های دامی و امنیت غذایی کشور می‌شد، سر از واردات کالاهای غیرضروری در آورد ضمن اینکه ارز ۴۲۰۰ باعث شکل گیری قاچاق معکوس شد، به این صورت که افراد کالا را با ارز ۴۲۰۰ به کشور وارد و سپس با نرخ آزاد آن را به کشورهای همسایه صادر می‌کردند، با حذف ارز ترجیحی بحث قاچاق معکوس شکل نزولی به خود گرفته است.

ایزدپناه تاکید کرد: دولت جدید با شجاعت و از خود گذشتگی اقدام به حذف ارز ترجیحی کرد البته حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با زیر ساخت‌ها و امکانات بهتری باید صورت گیرد تا فشار اقتصادی کم تری به مردم وارد شود.   

وی در پایان گفت: سؤال نمایندگان مجلس از دولت این است که آیا این مبلغ برای جبران مشکلاتی که برای مردم بر اثر حذف ارز ترجیحی ایجاد می‌شود، کفایت می‌کند؟  

منبع: فارس

انتهای پیام

کد خبر 7232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =