کد خبر 7371
۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۵

قالیباف در تشریح سفر خود به ازبکستان:

حجم مبادلات اقتصادی بین ایران و ازبکستان را به دو میلیارد دلار ارتقاء می دهیم

حجم مبادلات اقتصادی بین ایران و ازبکستان را به دو میلیارد دلار ارتقاء می دهیم

رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح سفر سه روزه خود به ازبکستان گفت: در این سفر به لغو روادید در آینده ای نزدیک و افزایش تبادلات اقتصادی با ازبکستان تا رقم دو میلیارد دلار تأکید شد.

به گزارش نمایندگان ما، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی و هیأت پارلمانی همراه در سفر سه روزه به ازبکستان، جلسات دوجانبه‌ای را با رئیس جمهور ازبکستان و رؤسای مجالس قانونگذاری و سنای این کشور، بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی مقیم ازبکستان برگزار کرد و مراکز فرهنگی و تاریخی این کشور را هم مورد بازدید قرار داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح این سفر، عنوان کرد: این سفر به دعوت رسمی رئیس مجلس قانونگذاری ازبکستان صورت گرفت و علاوه بر ملاقات با رئیس مجلس قانونگذاری ازبکستان، با رئیس مجلس سنا و یک ملاقات طولانی با رئیس جمهور ازبکستان برگزار شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: طبق روال در این سفر نیز پیش از دیدارهای رسمی، ملاقاتی با ایرانیان مقیم کشور ازبکستان برگزار شد و به ویژه در این دیدار در خصوص مسائل اقتصادی و تجاری با بازرگانان و تولیدکنندگان بحث و تبادل نظر صورت گرفت و به طور مستقیم از خواسته‌ها و دغدغه‌های آنان  مطلع شدیم.

قالیباف اضافه کرد: در ادامه جلسه‌ای در محل مجلس قانونگذاری ازبکستان برگزار شد که در این جلسه موضوعات مهمی از جمله توسعه روابط پارلمانی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. دلیل اهمیت این موضوع این بود که قریب به ۳۰ سال است که از استقلال ازبکستان می گذرد و این اولین حضور رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در ازبکستان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با برشمردن اهمیت جایگاه ازبکستان در منطقه، این کشور را پرجمعیت ترین کشور در آسیای مرکزی برشمرد و اضافه کرد: ازبکستان دارای ظرفیت‌های بالای اقتصادی و فرهنگی بوده، به ویژه در حوزه معادن در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. رشد اقتصادی این کشور طی سال‌های گذشته به ۷.۵ درصد و جی. دی. پی (تولید ناخالص ملی) آنها ۷۰ میلیارد دلار است.

وی تصریح کرد: از جهت فرهنگی نیز دو کشور ارتباطات عمیق تاریخی و فرهنگی دارند و می‌توان از ظرفیت‌های فرهنگی دو کشور نیز برای پیشبرد اهداف مشترک استفاده کرد.

قالیباف تأکید کرد: با توجه به اینکه ازبکستان به آب‌های آزاد دسترسی ندارد، علاقه مند به افزایش ارتباط با جمهوری اسلامی ایران است، چرا که مسیر دسترسی به خلیج فارس، دریای عمان و بنادر شهید باهنر و چابهار برای ازبکستان از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس قوه مقننه  با یادآوری اینکه در هر سه نشست با روسای مجالس قانونگذاری، سنا و رئیس جمهور ازبکستان توافقات بسیار خوبی حاصل شد، گفت:  مقرر شد در حوزه‌های اقتصادی ظرف چند ماه آینده خصوصاً در نیمه دوم شهریور ماه که رئیس جمهور برای شرکت در اجلاس پیمان شانگهای در ازبکستان حاضر می شود، نسبت به لغو روادید تجار، رانندگان ترانزیتی و همچنین تسهیل حضور مردم در دو کشور به صورت سفرهای گردشگری توافقات لازم صورت گیرد.

وی تأکید کرد: مطمئن هستیم با تدوین یک برنامه مدون می‌توان حجم مبادلات اقتصادی بین دو کشور را از ۵۰۰ میلیون دلار در حال حاضر، به دو میلیارد دلار ارتقاء خواهد داد.

قالیباف اضافه کرد: یکی دیگر از فرصت های پیش رو در حوزه ارتباط با کشور ازبکستان، افزایش ارتباطات در حوزه‌های فرهنگی است، با توجه به اینکه دو کشور به لحاظ تاریخی و فرهنگی دارای اشتراکات بسیاری هستند، ما سفری به شهرهای سمرقند و بخارا داشتیم که این نشان می دهد که دو کشور دارای اشتراکات بسیاری بوده و به لحاظ فرهنگی، مذهبی، قومی و دینی با یکدیگر اشتراک بالایی دارند لذا باید از این فرصت برای افزایش ارتباطات استفاده کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به انجام اصلاحات از سوی رئیس جمهور جدید ازبکستان در سال های اخیر گفت: می‌توانیم با استفاده از این فرصت نسبت به تحقق خواسته‌های دو طرف اقدام عملی انجام دهیم.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مباحثی که در جلسات دو جانبه مطرح شد موضوع مباحث امنیتی به ویژه در خصوص افغانستان بود، با توجه به اینکه دو کشوربا کشور افغانستان مرز مشترک دارند، نسبت به موضوع افغانستان هم نظر بودیم و خواست دو کشور تشکیل یک دولت فراگیر برای امنیت پایدار در منطقه است.

قالیباف اضافه کرد: در آینده نزدیک نیز شاهد خواهیم بود، اجلاسی در کشور ازبکستان با حضور کشورهای همسایه و برخی نهادهای بین المللی برگزار خواهد شد که امیدواریم مثمرثمر باشد.
رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: در مجموع ارزیابی ما از این سفر بسیار مثبت بوده و امیدواریم اثر آن در آینده نزدیک برای مردم کشورمان و تأثیر آن در اقتصاد به ویژه تبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه نمایان شود. جا دارد از هیأت پارلمانی همراه و میزبانی خوب کشور ازبکستان نیز کمال تشکر را داشته باشم.

انتهای پیام

کد خبر 7371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =