کد خبر 7374
۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۲

سامه یح:

کشورهای عربی توان استفاده از تسلیحات نظامی خریداری‌شده از آمریکایی را ندارند

کشورهای عربی توان استفاده از تسلیحات نظامی خریداری‌شده از آمریکایی را ندارند

نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس گفت: آمریکا به دنبال آن است تا برای جبران آسیب‌های اقتصادی ناشی از تحریم روسیه و به بهانه تشکیل ناتوی عربی، سلاح‌های خود را به کشورهای عربی منطقه بفروشد و از این طریق منافع اقتصادی خود را به دست آورد.

به گزارش نمایندگان ما، همایون سامه یح نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اخبار منتشرشده درباره تشکیل ناتوی عربی و سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه برای این منظور گفت: آمریکا و اروپا هیچگاه نمی‌خواهند کشورهایی که سالیان دراز تحت سلطه آنها بوده‌اند با تشکیل یک اتحادیه نظامی قدرتمند شوند.

وی افزود: آمریکا به دنبال تحریم روسیه سعی دارد تا آسیب‌های اقتصادی ناشی از اعمال این تحریم‌ها را جبران کند و به همین خاطر به دنبال آن است تا به بهانه تشکیل ناتوی عربی و فروش سلاح به کشورهای عربی منطقه آسیب‌های اقتصادی ناشی از تحریم روسیه را جبران کند.

نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس اظهار داشت: آمریکا همواره در طول تاریخ پیروزی انقلاب و حتی قبل از آن با ایران‌هراسی سعی داشته تا سلاح‌های خود را در منطقه به فروش برساند و این پروژه را تحت عناوین مختلف در طول دهه‌های گذشته ادامه داده است.

کشورهای عربی توان استفاده از تسلیحات نظامی خریداری‌شده از آمریکایی را ندارند

سامه یح خاطرنشان کرد: مسئله بعدی این است که کشورهای عربی اجازه و توان استفاده از تسلیحات خریداری شده از آمریکا را ندارند و استفاده از این سلاح‌ها ‌باید توسط نیروهای آمریکایی و با اجازه آنها انجام شود.

وی افزود: کشورهای عربی منطقه نیروی نظامی توانمندی ندارند که بخواهند اتحادیه نظامی تشکیل دهند، به عنوان نمونه عربستان و امارات که از لحاظ اقتصادی قوی‌تر از دیگر کشورهای عربی منطقه هستند، دیدیم که در جنگ با ملت یمن که هیچ پشتوانه اقتصادی و نظامی نداشتند، نتوانستند پیروز شوند و اتحاد نظامی آنها هم از بین رفت.

نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس اظهار داشت: وقتی دو کشور عربستان و امارات که از نظر اقتصادی توانمند هستند و دیدگاه سیاسی نزدیک بهم دارند نتوانستند اتحاد نظامی پایدار و موفقی داشته باشند، طبیعی است که این دو کشور در کنار قطر که نگاه متفاوت‌تری دارد و عمان که هیچ‌گاه نمی‌خواهد زیر سلطه آمریکا باشد، نمی‌توانند اتحادیه نظامی موفقی را تشکیل دهند.

ناتوی عربی به فرض تشکیل عمری بیشتر از یک سال نخواهد داشت

سامه‌یح خاطرنشان کرد: به فرض تشکیل یک ناتوی عربی بین کشورهای عربی منطقه، این اتحادیه عمری بیش از یک سال نخواهد داشت و قطعا در همان مرحله مذاکرات شکست خواهد خورد.

وی افزود: وقتی عربستان و امارات نتوانستند در مقابل ملت یمن اقدام خاصی انجام دهند، آن وقت ناتوی عربی چگونه می‌تواند در برابر ایران قدرتمند عرض اندامی داشته باشد و خودی نشان دهد.

نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس در پایان گفت: نکته‌ای که در اینجا قابل ذکر است این است که آمریکا برخلاف شعارهای حقوق بشری که سر می‌دهد، زمانی که منافعش ایجاب کند هیچ گاه به اصول حقوق بشر پایبند نیست و تمام تلاشش این است که تسلیحات خود را به منظور کسب منافع اقتصادی بیشتر به فروش برساند.

منبع: فارس

انتهای پیام

کد خبر 7374

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =