کد خبر 7633
۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸

نوروزی:

قانون برای مجازات قطع درختان وجود دارد و شهرداری باید موضوع را پیگیری و در دادسرا شکایت کند

قانون برای مجازات قطع درختان وجود دارد و شهرداری باید موضوع را پیگیری و در دادسرا شکایت کند

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به مجازات‌های تعیین شده در قانون مجازات اسلامی برای قطع درختان تاکید کرد: قوانین موجود درباره مجازات قطع درختان از بازدارندگی کافی برخوردار هستند و ۶ ماه تا ۳ سال حبس که به عنوان مجازات قطع درختان تعیین شده، مدت کوتاه و مجازات کمی نیست.

به گزارش نمایندگان ما، حجت الاسلام حسن نوروزی نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در قانون مجازات اسلامی قانونی برای قطع درختان در بخش تعزیرات داریم، خاطرنشان کرد: مواد ۶۸۵ الی ۶۸۶ قانون مجازات اسلامی به جرایمی می‌پردازد که به عمل ارتکابی علیه درختان و محصولات زراعی و باغات مربوط است.

وی با اشاره به جرم انگاری قطع درختان معابر عمومی و درختان شناسنامه‌دار داخل منازل شخصی گفت: درباره قطع درختان معابر عمومی در ماده ۶۸۶ قانون مجازات اسلامی آمده است که «هر کس درختان موضوع ماده ۱ قانون گسترش فضای سبز را عالماً عامداً و برخلاف قانون مذکور قطع یا موجبات از بین رفتن آن­ها را فراهم آورد، علاوه بر جبران خسارت وارده حسب مورد به حبس تعزیری از شش ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از سه میلیون تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد».

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تاکید کرد: بنابراین قانون برای مجازات قطع درختان وجود دارد و شهرداری باید موضوع را پیگیری و در دادسرا شکایت کند.

نوروزی همچنین با تاکید بر اینکه قوانین موجود درباره مجازات قطع درختان از بازدارندگی کافی برخوردار هستند، اظهار کرد: ۶ ماه تا ۳ سال حبس به عنوان مجازات قطع درختان تعیین شده که مدت کوتاه و مجازات کمی نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود مجازات‌ تعیین شده برای جرم قطع درختان، همچنان شاهد ارتکاب این جرم هستیم؟ گفت: در این زمینه شهرداری تساهل کرده‌ است.

طی روزهای گذشته انتشار تصاویری از خشک‌شدن چندین اصله از درختان چنار خیابان ولیعصر تهران در مقابل یک ملک نوساز در در فضای مجازی با واکنش‌هایی از سوی دادگستری و دادستانی تهران و همچنین تعدادی از اعضای شورای شهر مواجه شد. بر این اساس رئیس دادگستری تهران به دادستان تهران مأموریت داد تا ضمن تشکیل کارگروهی تخصصی علل وقوع این حادثه را احصا و در صورت احراز وقوع تخلف و یا جرم اقدامات لازم در چارچوب قوانین و مقررات را انجام دهد.

همچنین دادستان تهران با اعلام تشکیل پرونده قضایی برای بررسی خشک شدن درختان خیابان ولیعصر گفت که با عوامل و مرتکبان این موضوع برخورد قانونی و قاطع خواهد شد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

کد خبر 7633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =