کد خبر 7732
۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۹

گزارش اختصاصی؛

ایران زبان زور بر نمی تابد/ اجازه نمی‌دهیم تحریم‌ها برای کشور مانع ایجاد کند

ایران زبان زور بر نمی تابد/ اجازه نمی‌دهیم تحریم‌ها برای کشور مانع ایجاد کند

صراحت لهجه رییس جمهوری در عدم استفاده غربی‌ها از زبان زور در مواجهه با ایران گویای این است که اقتدار ایران علاوه بر پوشالی و بی اثر کردن تحریم ها، زبان تهدید غرب را به کرنش و احترام تغییر داده است.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: هفته گذشته رییس جمهوری در گردهمایی سراسری امامان جمعه با اشاره به گفتگوی تلفنی با امانوئل مکرون گفت: به رییس‌جمهور فرانسه گفتم شما بحران ایجاد کردید. هرگز با زبان زور با جمهوری‌اسلامی صحبت نکنید.

رفع تحریم‌ها موضوعی بود که ابراهیم رییسی به آن اشاره کرد؛ «اجازه نمی‌دهیم تحریم‌ها برای کشور مانع ایجاد کند با همه وجود شرایط را به نفع ملت ایران تغییر می‌دهیم.»

مواضع قاطع رییس جمهوری در گفتگو با مکرون در شرایطی است که نزدیک به سه هفته پیش کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانس با بیان اینکه تنها چند هفته تا پایان فرصت احیای برجام باقی مانده است، ایران را به استفاده از تاکتیک‌های تاخیری و بازگشت به مواضع توافق شده قبلی در مذاکرات دوحه متهم کرد و در عین حال گفت که این کشور برنامه غنی سازی اورانیوم خود را ادامه می‌دهد.

ایران زبان زور بر نمی تابد/ اجازه نمی‌دهیم تحریم‌ها برای کشور مانع ایجاد کند

پیش‌تر جوزپ بورل رییس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا نیز در بیست و ششمین کنفرانس امنیتی مونیخ(فوریه۲۰۲۰/بهمن ۱۳۹۸) در اظهاراتی بر استفاده اروپایی ها از زبان زور تاکید کرد و گفت: اروپا باید یاد بگیرد که به زبان قدرت صحبت کند. بسیاری از مردم فکر می کنند که این نیروی نظامی است، بله، اما نه تنها. "

اوروسولا فون درلاین رییس کمیسیون اروپا نیز (نوامبر۲۰۱۹/آبان۱۳۹۸)  قدرت نرم برای اروپا، ناکافی بیان کرد؛ «ما باید مسیر اروپایی خود را با اطمینان ادامه دهیم. قدرت نرم امروز به تنهایی کافی نیست، اگر ما اروپایی ها می خواهیم خود را در جهان تثبیت کنیم. اروپا باید زبان قدرت را یاد بگیرد.»

زبان قاطع و عزتمندانه ایران در موضع یک کشور مستقل و مقتدر

صراحت لهجه رییس جمهوری در گفتگو با همتای فرانسوی بیانگر زبان قاطع و عزتمندانه ایران در موضع یک کشور مستقل و مقتدر است. از طرفی تجربه مواجهه جمهوری اسلامی ایران با آمریکا و کشورهای غربی به ویژه در موضوع پرونده هسته ای و جریان مذاکرات و سپس برجام در بیش از دو دهه نشان می دهد که ایران همواره با  دیپلماسی و گفتگو و با حسن نیت در سیاست خارجی و تعاملات بین المللی پیش رفته است. هر قدر طرف های مقابل به زور و تحریم و فشار متوسل شده اند به همان اندازه جمهوری اسلامی اقتدار عمل بیشتری  از خود نشان داده است.

تکیه بر توان ملی و دنبال کردن اقتصاد مقاومتی و خوداتکایی علمی، فناوری و نظامی دستاوردهای بزرگ و چشمگیری داشته و باعث شده است که آمریکا و کشورهای غربی به این باور برسند که زبان زور و تحریم در مورد ایران اثرگذار نیست و به جایگاه تاثیرگذار و نقش تعیین کننده ایران در مناسبات منطقه ای و بین المللی اذعان داشته باشند.

علی حدادی نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی در همین زمینه و در گفت‌وگو با نمایندگان ما، گفت: مسیری که ما مشخص کردیم، مقتدرانه است. کشورهای اروپایی چون خودشان استقلال لازم را ندارند و وابسته به نظام استکباری هستند ارزیابی‌هایی که انجام می‌دهند غلط از آب درمی‌آید.

وی افزود: ملت ایران و کشور جمهوری اسلامی مقاومت لازم را دارد و نسبت به تهدیدها و تحریم‌های انجام گرفته، ایستادگی و مقاومت لازم را داشته است.

ایران زبان زور بر نمی تابد/ اجازه نمی‌دهیم تحریم‌ها برای کشور مانع ایجاد کند

حدادی با بیان اینکه کشورهای اروپایی فکر می‌کنند تهدید اثرگذار است، ادامه داد: ایستادگی و مقاومتی که در بحث تحریم‌ها داشتیم همچنین عضویت در پیمان های مختلف با کشورهای همسایه، پیمان شانگهای و عضویت در بریکس به عنوان اقتصادهای نوظهور؛ استکبار و کشورهای اروپایی را به این جمع‌بندی رسانده است که نه زر و نه زور و تزویر و نه تهدید در مورد ایران کارایی لازم را ندارد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: با توجه به ابزارهای مختلف که کشورهای اروپایی برای فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی داشتند، نتیجه‌ای نگرفتند و از این بعد هم نتیجه نمی‌گیرند.

وی تصریح کرد: بر اساس معیارها و سیاست‌گذاری سران کشور، رییس جمهور همین موضع قاطع را حفظ کرده است. امروز دولت و مجلس مسیری را طی می‌کند که در راستای حفظ منافع ملی و مردم ایران اسلامی باشد.  

تردیدی در اراده دولت ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد

طرف های غربی همسو با آمریکا به دنبال مقصر جلوه دادن ایران در خروج از برجام و طولانی شدن مذاکرات بوده اند و «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اواخر  خرداد سال جاری  مدعی شد که همچنان معتقدیم اگر ایران مسائلی که خارج از برجام را کنار بگذارد و روی توافقی که مدتی است روی میز قرار دارد، تمرکز کند ظرفیت نهایی کردن و امکان بازگشت متقابل به پایبندی به برجام وجود دارد.

این در حالی است که  به گفته حسین امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه؛ هیچ تردیدی در اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد.

ایران زبان زور بر نمی تابد/ اجازه نمی‌دهیم تحریم‌ها برای کشور مانع ایجاد کند

رزماری دی کارلو معاون دبیر کل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح در نشست دوره ای شورای امنیت برای بررسی گزارش سیزدهمین گزارش آنتونیو گوترش از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و توافق برجام از آمریکا خواست که تمام تحریم های ایران را لغو کرده یا آنها را کاهش دهد و معافیت های تحریمی در مورد تجارت نفت و گاز ایران را تمدید کند.  

جمهوری اسلامی ایران همواره در سیاست خارجی  نشان داده که  زبان زور و تهدید را بر نمی تابد و در عین حال با حفظ اقتدار، مسیر دیپلماسی و گفت‌وگو را برای تحقق منافع ملی دنبال کرده  است. در این مسیر نه منفعلانه بلکه واقع بینانه و با قاطعیت پیش رفته و در جریان مذاکرات هسته ای نیز بر دستیابی به نتیجه برد- برد  تاکید دارد.

تاکید بر  اقتدار و عدول نکردن از حقوق و منافع ملی در مقابل تهدیدها و تحریم ها طی سالیان اخیر، غرب را به این باور رسانده است که به جای استفاده از تهدید و زور، با ایران با زبان نرم و احترام عمل کند.

انتهای پیام

کد خبر 7732

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =