کد خبر 7827
۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱

اعظمی:

راحتی خیال تجار با محموله های بیمه شده/ گمرک زاهدان به صاحبان برنج‌های وارداتی هشدار آب گرفتگی داده بود

راحتی خیال تجار با محموله های بیمه شده/ گمرک زاهدان به صاحبان برنج‌های وارداتی هشدار آب گرفتگی داده بود

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: تجار به دلیل اینکه محموله‌های خود را بیمه کرده‌اند نگرانی نداشته‌اند و متاسفانه با این اتفاقات علاوه بر خروج ارز از کشور شرکت‌های بیمه‌ای نیز متضرر شده‌اند که قابل پیگیری است.

به گزارش نمایندگان ما، ذبیح الله اعظمی ساردوئی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص خسارات بارندگی به برنج‌های موجود در گمرک زاهدان، گفت: بر اثر بارندگی روز ۴ مردادماه که کماکان نیز به صورت متناوب ادامه دارد بخشی از محوطه گمرک زاهدان دچار آبگرفتگی شده و به برخی از محموله‌های تخلیه شده در محوطه این گمرک خساراتی وارد کرده است.

نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گمرک شهر زاهدان مجموعا ۱۴ هزار و ۴۰۰متر مربع مساحت که بر اساس گزارش‌های دریافتی در شرایط عادی پاسخگوی نیاز موجود است، ادامه داد: اما به دلیل تغییر در برخی از قوانین کشور حجم واردات به این گمرک بیش از ظرفیت اسمی آن بوده.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود ۴۰تا ۴۵ هزار تن برنج وارداتی به گمرک زاهدان وارد شده است، تصریح کرد: بخشی از انبارها و محوطه‌های گمرک در اختیار شستا و سایر شرکت‌ها هستند و صاحبان کالا آنها را اجاره می‌کنند، از میزان برنج‌های وارداتی حدود ۲۰ هزار تن در محوطه باز نگهداری می‌شده است که حدود یک تن از آن قابلیت استفاده ندارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مطابق گزارش ارائه شده یکی از دلایل افزایش واردات کالا به گمرک زاهدان حذف معافیت مالیاتی واحدهای مستقر در مناطق آزاد بوده زیرا پس از اجرای آن بخش اعظمی از کالاهای اساسی مانند برنج به سمت این گمرک تغییر مسیر داده اند.

وی عنوان کرد: در سال‌های گذشته از اوایل مرداد ماه ممنوعیت فصلی واردات برنج اعمال می‌شد اما به دلیل عدم اعمال این محدودیت میزان واردات برنج  به شکل زایدالوصفی افزایش یافته به نحوی که اکنون علاوه بر حدود ۴۵ هزار تن کالای تخلیه شده در انبارها و محوطه گمرک زاهدان قریب به ۵۰۰دستگاه کامیون نیز در محوطه گمرک این شهر در نوبت تخلیه قرار دارند. همچنین حذف مقررات متروکه برای کالاهای اساسی باعث آسودگی خیال صاحبان کالا در خروج محموله هایشان شده است.

اعظمی با تاکید بر اینکه با توجه به مکاتبات موجود در خصوص کمبود فضای مسقف و احتمال بارش‌های سیل آسا به مسئولین مربوطه و صاحبان بارها هشدار داده شده است، عنوان کرد: درخواست‌هایی از سوی گمرک زاهدان به منظور توقف موقت ناوگان حمل و تخلیه بار به این گمرک به مدت یک هفته برای بهبود شرایط محوطه انجام شده است که پاسخ‌های دریافتی قابل تامل می‌باشد.

بر اساس گزارش‌های دریافتی مکاتبات مسئولین گمرک زاهدان با صاحبان برنج‌های وارداتی و اعلام هشدار آنها در خصوص بارندگی‌ها نیز موجود است، ادامه داد: تجار به دلیل اینکه محموله‌های خود را بیمه کرده‌اند نگرانی نداشته‌اند و متاسفانه با این اتفاقات علاوه بر خروج ارز از کشور شرکت‌های بیمه‌ای نیز متضرر شده‌اند که قابل پیگیری است.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام

کد خبر 7827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =