کد خبر 7863
۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶

نشست کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت؛

اجرای طرح دارویار به نفع صنایع دارویی خواهد بود/ ضرورت تشکیل کمیته ای در مجلس برای نظارت بر طرح دارویاری

اجرای طرح دارویار به نفع صنایع دارویی خواهد بود/ ضرورت تشکیل کمیته ای در مجلس برای نظارت بر طرح دارویاری

در نشست کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت مجلس تاکید شد: اگر منابع پایدار برای طرح دارویار پیش بینی نشود به سرنوشت طرح تحول دچار خواهد شد و بر ضرورت تشکیل کمیته ای در مجلس برای نظارت بر روند اجرای این طرح تاکید شد.

به گزارش نمایندگان ما، نشست کمیته دارو و غذا کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به منظور بررسی روند اجرای طرح دارویار با حضور مسئولان و نمایندگان ذینفعان برگزار شد.

عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی رئیس کمیته دارو و غذا کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این نشست گفت: موضوع نشست امروز در رابطه با بررسی نحوه توزیع دارو و پلتفرم‌ها و کسب و کارهای اینترنتی بود اما با توجه به ضرورت، ابتدا طرح دارویار را بررسی خواهیم کرد، البته در نشست های گذشته کمیته نیز این طرح به صورت مفصل با حضور دستگاه‌های مربوطه بررسی شد.

وی پیش از ورود به بحث طرح دارویار با اشاره به جلسه ای که با ریاست محترم جمهوری داشته اند، گفت: اینکه نظام سلامت و دارویی کشور که در دولت‌های پیشین مایه مباهات و افتخار کل دولت و نماد و آبروی همه دولت‌ها بوده، در این دولت آن فروغ را ندارد، پسندیده نیست. وی با اشاره به جلسه با وزیر صمت گفت لزوم توجه به بازسازی صنایع دارویی و تجهیزات در آن جلسه هم مورد تاکید قرار گرفت.

در ادامه در خصوص طرح دارویار گفت از یک سال گذشته دستگاه‌های مختلف در نشست‌های کمیته و کمیسیون حاضر شده و ماحصل نشست‌ها در خبرگزاری خانه ملت منتشر شده و ابعاد مختلف طرح به شکل تفصیلی تشریح شده است. او یادآور شد: ما موافق کلیات طرح دارویار هستیم و طرح خوبی است و باید اجرا شود و مسئولانی به صورت شبانه‌روز برای اجرای طرح در تلاش هستند، البته نگرانی هایی در مورد نحوه تأدیه دیون و استمرار تأمین منابع پایدار طرح در طول زمان نیز وجود دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیشنهاد ما برای افزایش هماهنگی و پیشبرد مناسب طرح، ایجاد قرارگاه و ستادی در سطح بالاتر از وزرا و با حکم رییس جمهور است. وی یادآور شد: اجرای طرح دارویار شروع شده و بازگشت به عقب نخواهیم داشت و باید با دقت و هماهنگی جوانب مختلف را پایش کرد و مانع آسیب به مردم چه به واسطه بروز کمبود چه به علت افزایش پرداخت از جیب شد.

رئیس کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان یادآور شد: رویکرد مجلس نسبت به طرح دارویار مثبت است البته دغدغه‌ها، نگرانی‌ها و اختیاراتی را نسبت به تداوم طرح دنبال می‌کند و در این رابطه به کمیسیون بهداشت و رئیس مجلس پیشنهاد خواهیم کرد کمیته‌ای متشکل از سه نفر از اعضای کمیسیون بهداشت و نمایندگانی از ذینفعان و مسئولان مربوطه بر اجرای طرح نظارت کنند تا دچار مشکل نشود.

همایون سامه یح نجف آبادی عضو کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این نشست گفت: طرح دارویار در زمان اجرا با بدبینی‌های زیادی روبرو بود اما اکنون و با گذشت زمان ثمرات آن نمایان می‌شود؛ کمیسیون بهداشت از ابتدا مخالف تحت پوشش قرار گرفتن داروهای OTC بود و نه تنها در ایران بلکه در کشورهای خارجی هم داروهای OTC تحت پوشش بیمه نیست و وزارت بهداشت با تحت پوشش قرار دادن این داروها خود را با مشکل مواجه کرد که امیدواریم به نتیجه برسد و از عهده پرداخت برآیند.

 اجرای طرح دارویار به نفع صنایع دارویی خواهد بود

نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمایندگان به طور مداوم در مورد توجه جدی سازمان برنامه و بودجه به پرداخت منابع به بیمه‌ها تأکید کردند هر چند این سازمان مطرح کرده که توانایی پرداخت منابع را دارد و اگر این مهم محقق شود مشکلی در مسیر اجرای طرح ایجاد نخواهد شد؛ طرح دارویار طرح خوبی است و اجرای آن به نفع صنایع دارویی خواهد بود.

محمد پیکان‌پور مشاور رئیس سازمان غذا و دارو و از طراحان طرح دارویار در این نشست در مورد آخرین وضعیت اجرای این طرح گفت: سه هفته پیش یعنی ۲۳ تیرماه که طرح شروع شد تیم ۳۰ نفره‌ای از گروه‌های مختلف در وزارت بهداشت با هدف آسیب‌شناسی طرح متمرکز شدند که موضوعات و نحوه اجرا را پیگیری و از سویی همزمان با فعالیت کارگروه‌ها جلسات ستاد در وزارت بهداشت برگزار می‌شد که نقش هماهنگی داخل وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر را برعهده داشت و در آنجا آخرین فعالیت‌ها پیگیری و تکالیف دستگاه‌های مختلف مشخص و ابلاغ و رصد می‌شود تا در جریان قرار گیریم که عملکردشان به چه شکلی پیش رفته است و آیا بر اساس آن مدیریت پروژه پیش رفته یا خیر.

وی ادامه داد: البته دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی نیز در این رابطه وجود دارد که در این راستا تفاهم‌نامه ۴۲ بندی بین دستگاه‌های مختلف به امضا رسید که قرار بود در سطح دولت به عنوان دستورالعمل مصوب شود که بعد سازمان بازرسی و سایر نهادهای نظارتی و تیمی از طرف رئیس جمهور آن را به عنوان ناظر رصد کنند که آیا دستگاه‌ها طبق تکالیف پیش رفتند یا خیر و یکی از بندهای تفاهم‌نامه این بود که ۱۵ روز قبل از اجرای طرح ۴ هزار میلیارد تومان به عنوان پیش پرداخت طرح به حساب سازمان‌های بیمه‌گر واریز شود که عملا این موضوع با تأخیر ۲۰ روزه اتفاق افتاد و این تأخیر در طرح نگرانی‌ها را تشدید کرد.

پیکان‌پور یادآور شد: قول داده شد تا ۱۵ تیر ماه ۴ هزار میلیارد تومان واریز شود اما اوایل مرداد ۲ هزار میلیارد تومان دادند و ۲ هزار میلیارد تومان دیگر هم به خزانه منتقل شد و هنوز به حساب بیمه‌ها واریز نشده است، از سویی واریزی به بیمه‌ها به تبع آن که واریزی توسط سازمان برنامه و بودجه به موقع به داروخانه‌ها صورت نگرفته چشمگیر نبوده است و همچنین سندهای کاغذی تسویه اما حجم قابل توجهی از سندهای الکترونیکی باقی مانده و سیگنال‌های نگران کننده ای در رابطه با این طرح می‌شنویم.

مشاور رئیس سازمان غذا و دارو افزود: رئیس جمهور در جلسه با بیماران SMA قول داد که به مدت ۶ ماه پوشش بیمه‌ای این بیماران برقرار شود و سپس اثربخشی آن ارزیابی شود که هزینه دارویی آن با ارز نیمایی ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان می‌شود و از سویی هزینه‌های مربوط به درمان و توانبخشی آنها بالا است و تعداد قابل توجهی از این بیماران خدمات دریافت نمی‌کنند و ظاهرا قصد دارند از محل طرح دارویار این هزینه انجام شود  در حالی که قرار بود از منبع جداگانه‌ای تأمین شود از سویی برای داروهای OTC نیز قرار بود از محل جداگانه‌ای تأمین شود اما مجدد در هزینه های طرح دیده شده، اگر قرار است منابع کرونا و بیماران SMA و OTC از محل طرح داده شود به طور قطع طرح با مشکل مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: تاکید کردیم که نباید به منابع طرح دارویار از ابتدا تا انتهای زنجیره دست درازی شود و باید کاری کرد که پول مستقیما واریز شود. همچنین بحث پایدار شدن منابع طرح برای سنوات بعد و در بودجه سنواتی موضوعی مهم است و در واقع پول جزو منابع طرح دیده شده اما تا پایان سال اگر دچار نوسان شد بیمه‌ها نگویند پول قطع شده و به مردم سرویس نمی‌دهیم و مردم مجبور شوند داروی آزاد بخرند، مقدمات طرح و چارچوب‌های آن باید  دیده شود البته نقدینگی شرکت ها با سرعت کمی پیش می‌رود و نیاز است به این موضوع توجه شود. همچنین می‌طلبد کاهش مالیات ۹ درصد به یک درصد پیگیری و تعیین تکلیف شود تا به تسهیل روند اجرای طرح و رفع کمبودها کمک کند همچنین ضروری است مجلس در این موضوع ورود کند تا پارامتر و موارد گفته شده تبدیل به الزام شود؛ در حال حاضر شرکت هایی که برای ترخیص کالاهایشان به گمرک مراجعه می کنند نه تنها از آنها مابه التفاوت اخذ می شود بلکه از آنها طلب دریافت مطالبات گذشته را هم می کنند که این نیاز است برای این موضوع با تدبیری راه حل یافت.

وی در ادامه گفت در طرح های ملی و کلان تلاش می شود نقطه ای که منافع ذینفعان مختلف بهینه و حداکثر شود را هدف گذاری کنیم. مطمئنا این نقطه حالت ایده آل یک ذینفع نیست و همه با ایده آل فاصله دارند و فشارها و سختی هایی برای بخش های مختلف خواهد داشت. اما نقطه بهینه میانی انتخاب می شود و انتظار می رود ذینفعان مختلف با این نگاه و درک شرایط سایر ذینفعان به اجرای بهینه طرح کمک کنند.

سید حمید خویی رئیس انجمن داروسازان تهران در این نشست گفت: برای جمهوری اسلامی پسندیده نیست که ارز ترجیحی را در مورد تولید حذف اما برای واردات اعمال کند؛ موضوع دیگر هجمه هایی است که شاهدیم به داروخانه ها انجام می شود، داروی گران ارزان نشده بلکه داروی ارزان گران شده که نیاز به تشدید بازرسی داشته باشد. نباید مردم را نسبت به داروخانه‌ بدبین کنیم و در اجرای طرح فشار مالی و فکری بر داروخانه ها وارد کنیم.

خویی یادآور شد: بر اساس اظهارات دکتر پیکان‌پور نبود منابع مالی پایدار طرح دارویار را به سرنوشت طرح تحول دچار می‌کند و می‌طلبد به این موضوع توجه جدی شود؛ قبل از اجرای این طرح مدیران تأمین اجتماعی می‌گفتند پولی برای پرداخت به شما نداریم و در حال حاضر نیز هیچ تضمینی نیز وجود ندارد که ۶ ماه دیگر همین حرف‌ها را تکرار نکنند بنابراین در این رابطه نیاز به تضمین قانونی داریم تا نگرانی‌ها برطرف شود، چنانچه به موقع مطالبات پرداخت نشود اول داروخانه‌ها و سپس مراکز درمانی قربانی خواهند شد.

جلیل سعیدلو دبیر انجمن داروسازان هم در ادامه این نشست گفت: در جایی که بخش خصوصی فعالیت می‌کند اغلب قوانین و تعهدات از سوی بخش دولتی به خوبی اجرا نمی‌شود در حالیکه داروخانه‌ها بابت این همه تکلیف الزامی باید نیرو اضافه کنند، در این رابطه هزینه داروخانه‌ها افزایش یافته و فرآیند داروپیچی مشکل شده، همچنین قیمت داروها افزایش اما حاشیه سود آن پایین آمده است؛ این فشارها و سختی ها را باید دید و برای کاهش آن تدبیر نمود. در حال حاضر حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ داروخانه ۵۰ درصد توزیع را انجام می‌دهند و وضعیت داروخانه ها هم شبیه هم نیست و بعضی بسیار بیشتر تحت فشار قرار می گیرند.

وی ادامه داد: همه داروخانه‌ها با اجرای طرح دارویار جزو گروه‌های یک مالیاتی قرار می‌گیرند و باید با توجه به منطقی که بر داروخانه‌ها حاکم است به بحث مالیات آنها نیز توجه شود از سوی دیگر مقرر شده صد درصد نسخ به صورت الکترونیک باشد اما در برخی استان‌ها ۶۰ درصد نسخ الکترونیک انجام شده است.

محمود فاضل عضو شورایعالی نظام پزشکی در این نشست گفت: می‌طلبد مواردی مانند اصلاح نظام‌های دیگر اقتصادی، مراقبت‌های بهداشتی، منابع پایدار، نظام بیمه‌ای درمان، حفظ حاشیه سود داروخانه‌ها و به روز شدن سریع نرم‌افزارها، نگرانی از داروخانه‌های زنجیره‌ای و رصد دائم، مورد توجه قرار گیرد؛ سال‌های گذشته سازمان تأمین اجتماعی یک سال به داروخانه‌ها بدهکار بود و دست سازمان‌های بیمه‌گر در جیب داروخانه‌ها است و می‌طلبد تضامین جدی توسط مجلس، دولت و سازمان برنامه و بودجه و رصد جدی طرح دارویار مورد توجه قرار گیرد زیرا اگر کسانی که در آخرین حلقه هستند آسیب ببینند مردم ضرر می‌کنند.

عبدالله زاده در این نشست با تشکر از طراحان و مجریان طرح دارویار گفت: ممکن است طرح دارای ایراداتی باشد باید توجه داشت که داروخانه‌ها، شرکت‌های پخش و صنعت دارو نقطه مقابل  سازمان غذا دارو و دولت نیستند و لازمه پیشبرد مناسب طرح همکاری همه اجزا و ذی مدخلان اعم از دولتی و خصوصی است، از سوی دیگر نگرانی‌هایی که مطرح شد مسوبق به سابقه است و لذا باید به آن توجه ویژه کرد.

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده پول مستقیم به حساب شرکت‌ها واریز می‌شود اما مشخص نشد مستقیم یا از طریق دانشگاه‌ها به ما داده می‌شود. متأسفانه از تیر ماه ما دریافتی نداشتیم و نگران هستیم دیواری کوتاه تر از شرکت‌های پخش و داروخانه پیدا نکنند هر چند در دستورالعمل گفته شده مبنای قیمت مبنای سامانه است اگر نهاد نظارتی مانند تعزیرات ورود کند چه کسی باید هزینه‌ها را پرداخت کند، برای این موضوع نیز لازم است هر چه سریعتر مصوبه قانونی تنظیم و ابلاغ شود.  

 شهرام غفاری مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی در این نشست گفت: نظام دارویی کل نظام سلامت نیست البته مهم است اما همه نظام سلامت نیست و باید تعادل و توازنی در نظام سلامت برقرار شود؛ ما تأخیر در پرداخت داریم و این عارضه بر تأمین اجتماعی حادث شده است؛ تمامی مطالبات داروخانه‌ها مربوط به سال ۱۴۰۰پرداخت شده است و نزدیک به ۴ ماه از پول بستری در ۱۴۰۰ پرداخت نشده که ۲۰ درصد آن دارو بوده و در سال ۱۴۰۱ نسخ الکترونیک از فروردین تا خرداد ماه به استان‌ها پرداخت شده و ۸۵ درصد عملکرد دارویی کشور نسخ الکترونیک است و ما ۸۵ درصد مطالبات داروخانه‌ها را به صورت گلوبال پرداخت کرده ایم.

وی ادامه داد: در استان تهران ۶۰ درصد پول را به دلیل مشکلات فنی پرداخت شده و حدود ۸۵ میلیارد تومان پول به حسابشان واریز شده است و می توانند پرداخت کنند، همچنین در بحث تعرفه دارویی ۴ هزار تومان به ازای هر نسخه الکترونیک داشتیم که مجلس اعلام کرد این پرداخت خلاف قانون است و ما آن را برگرداندیم،  ۱۲۰۰ میلیارد تومان از طلب ما پرداخت شده و اگر ۱۲۰۰ میلیارد تومان مابقی را هم بدهند بخش عمده مطالبات داروخانه ها حل و فصل می شود.

غفاری گفت: تفاهم‌نامه ۴۲ بندی امضا شده است و اینکه ۳۶۵ قلم دارو یکجا تحت پوشش بیمه قرار گیرد با اساس بیمه‌های اجتماعی ناسازگار است البته ما پول را می گیریم و پرداخت می‌کنیم و در این رابطه نیاز است مطالبات منطقی باشد و در طرح منافع ملی دیده شود نه منافع صنفی.

امیرنوروزی از سازمان بیمه نیروهای مسلح در این نشست با اعلام اینکه تا پایان ۱۴۰۰ مطالبات همه مراکز از جمله داروخانه‌ها را تسویه کردیم، گفت: برای داروخانه‌ها ۵۲۱ میلیارد تومان درخواست دادیم که ۱۵۰ میلیارد تومان به ما دادند و هفته گذشته نیز بدهی داروخانه‌ها را برای اینکه طرح دارویار شکست نخورد از سایر منابع‌مان تا پایان خرداد ماه تسویه کردیم؛ از ۱۹ تیر ماه نسخه پیچی الکترونیک را در داروخانه‌ها و طی روزهای اخیر نیز به صورت سراسری اجرا کردیم.

کیوان تاج‌بخش مدیرکل نظارت سازمان بیمه سلامت در این نشست با بیان اینکه مطالبات داروخانه‌های کشور را تا پایان تیر ماه تسویه کردیم، گفت: ۹۸ درصد نسخ الکترونیک و ۲ درصد کاغذی را تسویه کردیم و همچنین بیمه روستایی سطح یک راه‌اندازی و قیمت ارز ترجیحی به ۴۳۶ قلم مسیر خدمتی روستایی سطح یک پرداخت می‌شود. همچنین در مورد بستری، ارز ترجیحی را در نرم‌افزاری تحت عنوان رز آماده کردیم و بعد از ۲۳ تیر ماه مبالغ ارز ترجیحی را به صورت جداگانه اعلام و آن را پرداخت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌ها میانگین هر نسخه در زمان اجرای طرح دارویار در ۱۷ روز نسبت به مشابه ماه قبل ۴۴ هزار تومان افزایش پیدا کرده یعنی ۱۴۸ هزار تومان شده است و همچنین هزینه سازمان بیمه سلامت ۸۹ درصد و نسخه نویسی ۳۳ درصد افزایش داشته است.

عوض پور از سازمان برنامه و بودجه در این نشست گفت: می‌طلبد دستگاه‌ها برای اجرای طرح با هم همکاری مناسب را داشته باشند زیرا در غیر این صورت طرح با مشکل مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون برای اجرای طرح ۳۳ هزار میلیارد تومان اختصاص دادیم، گفت: همچنین ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به دو سازمان بیمه سلامت و نیروهای مسلح پرداخت کردیم و هزار میلیارد تومان هم به تأمین اجتماعی اختصاص دادیم؛ بدهی تجهیزات و ملزومات دستگاه‌ها را تسویه کردیم تا آماده برای اجرای طرح دارویار شود. همچنین ۷۰ هزار میلیارد تومان تنها برای دارو پیش‌بینی کردیم و رژیم پرداخت را طی ماه‌های آینده تنظیم می‌کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه ما از اجرای طرح دارویار حمایت خواهیم کرد، گفت: ۱.۵ میلیارد دلار را بابت داروهای وارداتی می‌دهیم و قرار است مابه‌التفاوت را از همین محل تأمین کنیم زیرا محل دیگری نداریم بنابراین وزارت بهداشت باید در این رابطه برنامه‌ریزی جامع و مناسبی داشته باشد؛ هنوز از نسخه کاغذی استفاده می‌شود و تکلیف مشخص نیست بنابراین باید از همه ظرفیت‌ها برای اجرای موفق طرح استفاده و نظام پزشکی پای کار بیاید البته همه گایدلاین‌ها اجرایی و عملیاتی نمی‌شود و متأسفانه هدررفت دارو داریم و بخش‌هایی از شبکه بهداشت به درستی مدیریت نمی‌شود، در این رابطه باید مکانیزم‌های نظارتی و پایش قوی انجام تا منابع به درستی مدیریت شود؛ طرح اولویت نظام است و باید آن را به درستی اجرا کرد.

مرتضی خیرآبادی عضو سندیکای تولیدکنندگان دارو در این نشست گفت: بحث ما نقدینگی شرکت‌ها است و در دو ماه گذشته اگر بابت واردات ماده اولیه ای ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌کردیم، اکنون این مبلغ نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان شده است و در بحث ترخیص و تیتک هزینه‌های ما مطابق نرخ ارز آزاد شده است؛ گواهی ترخیص دو ماه گذشته ۴ تومان بود اما اکنون حدود ۲۸ تومان شده است و برای حل مشکل هم نمی‌توان به تسهیلات دولتی دل خوش کرد.

وی ادامه داد: مشکل دیگر ۴۰ درصد تغییر منابع بانک‌ها برای شرکت‌های داروسازی از ۲۰ به ۴۰ بوده که هنوز بخشنامه اعتبارات بانک مرکزی اعلام نشده و قرار بود حداقل اسنادی که کالاها را ترخیص می‌کنند از دو ماه به ۶ ماه افزایش یابد تا شرکت‌ها تسهیلات ۶ ماهه بگیرند و رسیدگی به اعتراضات امری مهم است زیرا در سندیکا روزی ۱۰ تا ۱۵ اعتراض به نرخ قیمت‌ها داریم که می‌طلبد جلسه‌ای برگزار و به این موضوع توجه شود.

شیوا راوشی مدیرکل عملیات ارزی بانک مرکزی در این نشست گفت: در خصوص اجرای نسبت ۲۰-۸۰ و استمهال ۶ ماهه ۸۰% هزینه های واردات و ترخیص مشکلی از سوی بانک وجود ندارد اما شرکت ها چون نمی‌توانند نوسان نرخ ارز را پیش‌بینی کنند مایل نیستند به منظور بخشنامه اعتباری برای بازار ثانویه مراجعه کنند؛ در مورد توافق یک میلیاردی نیز تاکنون ۹۵۰ میلیون استفاده و طرح افزایش آن به میزان ۵۰۰ میلیون دلار در دست بررسی است و به زودی امضا می‌شود البته ما بابت اجرای یک میلیارد دلاری ۲۰ هزار میلیارد تومان از برنامه و بودجه طلب داریم.

مدیرکل عملیات ارزی بانک مرکزی یادآور شد: ما به عنوان بانک مرکزی باید تعیین تکلیفی در مورد ۲۰ هزار میلیارد تومان داشته باشیم تا بتوانیم ۵۰۰ میلیون دلار را امضا کنیم.

سید حیدر محمدی مشاور رئیس سازمان غذا و دارو در این نشست گفت: نگرانی اصلی داروخانه‌ها اعتبارات بود که ۲هزار میلیارد تومان به آنها پرداخت و دو هزار میلیارد تومان دیگر نیز به زودی پرداخت می‌شود؛ پیگیر مطالبات داروخانه‌ها هستیم و در مورد پرداخت مابه‌التفاوت ارز نیمایی برای صنعت نیز وزیر بهداشت با معاون اول رئیس جمهور مکاتبه کرده و برای اینکه نقدینگی با مشکل برنخورد تقاضا کردیم ۶ ماه مهلت داده شود البته در مورد بحث نقدینگی اولیه درخواست کردیم ۲۰ درصد را زمان ثبت سفارش و مابقی را بعد از ترخیص پرداخت کنند.

وی ادامه داد: در خصوص مواد اولیه مقرر شد قیمت ها با الگوگیری از قیمت‌های وارداتی انجام شود و اگر تولیدکنندگان مواد اولیه تمکین نکنند، اجازه واردات مواد اولیه صادر می‌شود. همچنین در مورد بحث فرماندهی قرارگاه، وزیر بهداشت نیز به رئیس جمهور پیشنهاد کرد که ابلاغ برای یک نفر صادر شود تا دستگاه‌ها به خط شده و این موضوع مهم است و باید انجام شود.

جواد طبائیان سرپرست مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت در این نشست گفت: دستور رهبر معظم انقلاب برای پرداخت بدهی انباشته دارو ۲۲ هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان بوده که دو ۸ هزار میلیارد تومان آن پرداخت و ۸ هزار میلیارد تومان آن را گفتند برای دارو پرداخت شود و در واقع بدهی ۸ هزار میلیارد دوم و بخشی از ۸ هزار میلیارد تومان از محل کرونا پرداخت شده است و ارتباطی به بودجه طرح دارویار ندارد.

بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو در این نشست با بیان اینکه ما یکی از مجریان طرح دارویار و پیشانی کار هستیم، گفت: کاری که با خلوص ایمان و دقت انجام شود می‌تواند نویدبخش باشد؛ همه در جریان اجرای این طرح بودند و اینکه پیوست رسانه ای نداشت درست نیست.

وی با یادآوری اینکه منافع برخی با اجرای طرح دارویار از بین رفت؛ ادامه داد: اجرای این طرح به خوبی پیش رفته است و ادامه آن نیز به خوبی پیش خواهد رفت و قرار نیست اجرای آن با مشکل مواجه شود؛ نیمی از طرح اجرا شده و یک میلیارد دریافت کردیم  اما همه این مبلغ مربوط به طرح نیست؛ طرح، طرح خوبی است و بر اساس آن در آینده بیمه ای پاسخگو، قوی و قدرتمند خواهیم داشت؛ از داروخانه‌ها برای همکاری در اجرای این طرح تشکر می کنیم زیرا بار قابل توجهی بر دوش آنها بوده، همچنین از مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون بهداشت به صورت ویژه تشکر می‌کنیم.

سید رمضان محسن‌پور از سازمان برنامه و بودجه در این نشست گفت: طرح دارویار برای ما مهم است و وظیفه می‌دانیم در کنار مجریان طرح قرار گیریم البته بخش زیادی از مشکلات به مدیریت دستگاه‌ها برمی‌گردد و می‌طلبد پزشک خانواده تعمیم پیدا کند.

انتهای پیام

کد خبر 7863

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =