کد خبر 7949
۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶

محسنی:

مهاجرت تحصیلی را به دور زدن کنکور سراسری ختم نکنید

مهاجرت تحصیلی را به دور زدن کنکور سراسری ختم نکنید

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از محدودیت ادامه تحصیل در رشته‌های پزشکی با هزینه شخصی داوطلبان در دانشگاه‌ها گفت: رییس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت قبل از اینکه متقاضیان را محدود کند باید آیین نامه هایی که در درون وزارت بهداشت مصوب شده را اصلاح کند.

به گزارش نمایندگان ما،  محمد علی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد محدودیت ادامه تحصیل در رشته‌های پزشکی با هزینه شخصی در خارج از کشور گفت: هیچ محدودیتی برای تحصیل در خارج از مرزهای کشور وجود ندارد مگر اینکه متقاضیان بخواهند با منابع دولتی تصمیم به ادامه تحصیل داشته باشند که به دلیل کمبود منابع دولت محدودیت‌هایی برای ادامه تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی ایجاد می‌شود.

نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی افزود: بسیاری از متقاضیان کنکور به دلیل عدم موفقیت در رشته‌های پرطرفدار با تقاضای زیاد نتوانستند وارد دانشگاه‌های مطرح داخلی شوند که با تلاش‌های متعدد، متقاضی ادامه تحصیل در سایر کشورها با هزینه شخصی و تایید وزارت علوم هستند؛ در واقع این داوطلبان کنکور سراسری را با رقابت سختی که دارد، دور می‌زنند.

مهاجرت تحصیلی را به دور زدن کنکور سراسری ختم نکنید

وی ادامه داد: رییس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت قبل از اینکه متقاضیان را محدود کند باید آیین نامه هایی که در درون وزارت بهداشت مصوب شده را اصلاح کند.  به فرض مثال با انتقال دانشجویانی که یک الی دو ترم در خارج از کشور ادامه تحصیل داده به نیت بازگشت به دانشگاه‌های داخلی مخالفت شود، در این بین استثناهایی هم وجود دارد یعنی دانشجویانی به نیت ادامه تحصیل به خارج کشور مهاجرت اما بنا به دلایلی نظیر بیماری مادر یا پدر مجبور به بازگشت و ادامه تحصیل در  دانشگاههای داخلی هستند را مد نظر قرار دهند. این ماجرا با داستان دانشجویانی که به هدف گذراندن چند ترم در دانشگاههای خارجی و نیت ادامه تحصیل در دانشگاههای داخلی مهاجرت می‌کنند متفاوت است.

لزوم اصلاح آیین نامه های وزارت بهداشت در دور زدن کنکور برای صندلی پزشکی 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزارتخانه بهداشت و درمان باید در مقابل دور زدن کنکور سراسری به واسطه دانشجویانی که به بهانه‌های مختلف در پی کسب صندلی‌ رشته‌های پرطرفدار دانشگاه‌های مطرح هستند را بگیرد، برهمین اساس وزارتخانه پیش از هر اصلاحی باید یک سوزن به خود بزند و قبل از عنوان کردن چنین طرح‌هایی ابتدا شروع به اصلاح آیین نامه های داخلی خود کند و شرایط تحصیلی را برای همه به صورت یکسان مهیا کند.

مقصر اصلی برای دور زدن کنکور وزارت بهداشت است

نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: رقابت برای هزار الی دوهزار صندلی پزشکی در داخل کشور کار بسیار مشکلی است، اما اظهار نظر در مورد کسانی که با هزینه شخصی برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند با کسانی که یک الی دو ترم را در خارج از کشور با هدف دور زدن کنکور مهاجرت می‌کنند یک مقصر دارد که آنهم وزارت بهداشت و درمان است که باید قوانین موجود در وزارتخانه را اصلاح کند.

سهمیه‌ها با توانمندی وارد ماراتن کنکور شوند

محسنی بندپی در مورد وضعیت سهمیه بندی رشته پزشکی و آینده کشور گفت: در روزهای گذشته در فرهنگستان علوم پزشکی سهمیه بندی رشته پزشکی با عنوان امین و نگهداشت نیروی انسانی مفید در دستور کار قرار داشت که از همه جهات مورد توجه اساتید، دانشجویان و کارشناسان  قرار گرفت و مقرر شد از طریق وزارت علوم تحقیقات و فناوری افرادی که دارای سهمیه بندی هستند  قبل از ورود به کنکور با توانمندی وارد ماراتون آزمون سراسری شوند و از همه مهمتر یک حداقل نمره‌ای برای ورود پزشکی در نظر گرفته شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: دانشگاه‌های مطرحی همچون دانشگاه تهران نباید هم متقاضی ورود داوطلبان تک رقمی و هم داوطلبان ۵ رقمی سهمیه ای باشد، بی شک بین دو متقاضی تفاوت‌هایی وجود دارد که دیده شدن آنها در یک سطح، تعادل آموزش را برهم خواهد زد، مقرر شد در فرهنگستان علوم پزشکی این ماجرا با کمک و همفکری مجلس مورد بررسی قرار دهد.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام

کد خبر 7949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =