کد خبر 8013
۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶

گزارش؛

نمایندگان مجلس از تشدید گرانی ها انتقاد کردند

نمایندگان مجلس از تشدید گرانی ها انتقاد کردند

نمایندگان مجلس که از سرکشی به حوزه های انتخابیه بازگشته اند، نسبت به گرانی و عدم اجرای قانون از سوی دولت برای کنترل قیمت ها انتقاد کردند.

به گزارش نمایندگان ما، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز(یکشنبه ۲۳ مردادماه) با توجه به افزایش قیمت ها و گرانی و نگرانی مردم از شرایط اقتصادی، بارها در این خصوص تذکر و اخطار قانون اساسی دادند. اما پیش از شروع صحن علنی، دکتر محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور ضمن گرامیداشت فرا رسیدن روز مقاومت اسلامی با بیان اینکه قریب به ۸ دهه تبهکاری و جنایت رژیم صهیونیستی بر هر بیننده منصفی آشکار ساخته است که موجودیت این رژیم در گروی ایجاد ناامنی، اختلاف، ترور، اشغال و جنایت سازمان یافته در سراسر منطقه است، یادآور شد: هر روزی که جهان شاهد جنایت های بیشتری از سوی صهیونیست ها است و نقشه های شوم آنها با همدستی رژیم های استکباری و ارتجاعی بیشتر برملا می شود،  نقش مدافعان سرافراز و پرافتخار حرم در دفاع از امنیت ایران عزیزمان و ثبات منطقه آشکارتر می شود.

سپس بررسی طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق های بازنشستگی و تجمیع سوابق بیمه ای اشخاص در دستورکار قرار گرفت و مواد ۵ و ۶ آن تصویب شد. بر اساس تصمیم گیری نمایندگان نقل و انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی از صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر به سایر سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی و یا بالعکس، در چارچوب ضوابط قانونی حاکم بر صندوق مقصد، امکان پذیر بوده و مابه‌التفاوت وجوه حق بیمه یا کسور بازنشستگی این افراد مطابق ماده (۴) این قانون محاسبه و از متقاضی وصول می‌ شود.

همچنین در ماده (۶) اصلاح شده این طرح آمده است: آن دسته از مشمولان ماده (۲) که تمایل به نقل و انتقال سوابق بیمه مطابق مواد (۳) و (۴) این قانون را ندارند و یا به صورت اختیاری یا اجباری و یا به هر دلیلی از شمول قوانین و مقررات صندوق مربوطه خارج شده و مشترک صندوق دیگری محسوب می‌شوند، در چارچوب شرایط بندهای (الف) تا (خ) این ماده می‌توانند درخواست برقراری "مستمری جمع" نمایند. سوابق بیمه‌ای این افراد طبق قانون، تا زمان احراز شرایط برقراری مستمری (بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت)، کماکان در صندوق قبلی محفوظ می‌ماند.

این ماده ۹ بند و ۳ تبصره دارد که به جزییاتی چون نحوه احراز شرایط برقراری مستمری، شناسایی بازماندگان واجد شرایط، چگونگی احراز شرایط بازنشستگان بیمه شدنگان، محاسبه میزان مستمری ماهانه قابل پرداخت و مواردی دیگر می پردازد.

همچنین با الحاق یک تبصره به ماده ۶ طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوقهای بازنشستگی، تاکید شد که در صورتی که سابقه پرداخت حق بیمه فرد بازنشسته بیشتر از ۵ سال و کمتر از ۱۰ سال باشد، بیمه شده می تواند با پرداخت کسری ماه ها و یا سنوات تا ۱۰ سال به نرخ روز از مزایای حقوق و یا مستمری بازنشستگی استفاده کند.

تامین کالای اساسی

معیشت و گرانی محور تذکرات نمایندگان/ رئیس مجلس قول داد موضوع در نشست با دولت مطرح شود

در جریان بررسی این طرح تعدادی از نمایندگان تذکر و اخطار قانون اساسی دادند که محور اصلی آنها معیشت و گرانی بود. جواد نیک بین در تذکری ناظر بر قانون اساسی گفت: ما در مجلس شورای اسلامی براساس بودجه منابع و مصارف را پیش بینی می کنیم و دولت موظف به اجرا است، اما متاسفانه به درستی اجرا نمی شود و با وجود تاکیدات رئیس جمهور محترم و جهادی در مورد اینکه وام های ۲۰۰ میلیونی روستایی پرداخت شود، این کار صورت نگرفته است.

همچنین محمد وحیدی  در تذکر شفاهی با بیان اینکه ما اصل وضعیت بازنشستگان را نباید فراموش کنیم، گفت: مجلس افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را به هیات تطبیق مقررات فرستاده و از این طریق پای احقاق حقوق این قشر ایستاده بازنشستگان از نظر معیشتی در وضعیت سختی به سر می برند بنابراین با رویکرد عدالت محور باید توجه به وضعیت این جمعیت گسترده مورد توجه قرار گیرد و مسئولان توجه به این بخش را باید در اولویت قرار دهند.

از سوی دیگر محمدتقی نقدعلی با اشاره به نشست مشترک امروز عصر مجلس و دولت با بیان اینکه مناسب بود که تمام همکاران در این جلسه با دولت حضور پیدا می‌کردند؛ همان طور که همیشه گفتیم ما نماینده‌تر نداریم، ادامه داد: ما همیشه مشکلات معیشتی را از پشت تریبون مطرح می‌کنیم اما حضور جمعی از نمایندگان در نشست مشترک با دولت مناسب‌تر است بنابراین بهتر است در این خصوص تجدیدنظر شود.

دکتر محمدباقر قالیباف در پاسخ به اخطار این نماینده گفت: جلسه مشترک مجلس و دولت با حضور همه نمایندگان به پیشنهاد خود دولت در هفته دولت برگزار می‌شود.

در ادامه جلسه علنی امروز،  کمال علی پورخنکداری  با بیان اینکه نمایندگان به صورت سه شیفت و شبانه‌روزی در سه ماه منتهی به پایان سال لایحه بودجه را بررسی می‌کنیم اما تاکنون بودجه ابلاغ نشده، کارهای عمرانی و مبادله موافقتنامه‌ها نیز انجام نشده است.

همچنین شهباز حسن پور بیگلری تأکید کرد که براساس مصوبه مجلس قرار است قیمت هایی که به دست مردم و دهک های پایین می رسد، براساس قیمت شهریور ۱۴۰۰ باشد، اما امروز قیمت ها به حدی افزایش یافته و لجام گسیخته است که ما از طرح آن شرم داریم. ما شنیده ایم در بحث قیمت ها قرار است در جلسه سران تصمیم گیری شود، اما باید این در مجلس تصمیم گیری شود، چرا که ما پاسخگوی مردم هستیم و در تمام روز در بین آنها هستیم.

در پاسخ به این تذکر این دو نماینده، رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: درخصوص قیمت ها، مصوبه مجلس سبد خانوار و کالابرگ است و همینطور بازگشت قیمت ها به شهریور ۱۴۰۰ و هیچ مصوبه ای هم در جلسه سران که بخواهد این قانون را لغو کند، تصمیم گیری نشده است و این موضوع روشن و مشخص است. همچنین در رابطه با موافقت نامه ها نیز سازمان برنامه گزارش داده اند که این موافقت نامه ها امضا شده و ۱۲ همت هم به استان ها در یک هفته گذشته واگذاری انجام شد و باید پیگیری شود تا بقیه امور نیز پیش برود.

از سوی دیگر احمدحسین فلاحی با اشاره به توهین به سردار همدانی از سوی سران فتنه تاکید کرد: باید جلوی فتنه انگیزان ایستادگی کرد. همچنین صدیف بدری  با استناد به بند (۱۱) ماده (۲۲) آیین‌نامه داخلی مجلس در تذکری پیرامون حفظ شأن و اقتدار مجلس و صیانت از حقوق نمایندگان گفت: مردم از وضعیت معیشتی و گرانی کالاهای اساسی گلایه‌مندند به خصوص در مورد نبودن داروها به ویژه داروهای بیماران خاص و شربت آنتی‌بیوتیک کودکان گلایه‌های بسیاری را مطرح کردند.

وی یادآور شد: افزایش حقوق ۱۰ درصدی کارکنان دولت با افزایش صد درصدی قیمت کالاها همخوانی ندارد. سخنگوی دولت نیز هر وقت کم می‌آورد توپ را در زمین مجلس می‌اندازد در صورتی که در لایحه دولت پیشنهاد حداکثر افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارکنان آورده شده بود.

همچنین علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس در تذکری با انتقاد از بی توجهی دولت نسبت به وضعیت بازنشستگان تامین اجتماعی از وزرای کار، اقتصاد و  هیات امنای تامین اجتماعی خواست تا هرچه سریع تر برای افزایش حقوق این قشر تصمیم گیری کنند.

ناطقان میان دستور

در میانه نشست علنی مجلس، طبق روال همیشگی نوبت به نطق ۵ نفر از نمایندگان شد که به شرح زیر انجام شد:

- مرتضی محمودوند نماینده خرم‌آباد و چگنی:  آقای رئیس جمهور تشکیل استان ویژه لرستان چه شد

- علیرضا شهبازی نماینده نهاوند تاکید کرد: جراحی اقتصادی منجر به قطع عضو نشود

- ابراهیم نجفی اسپیلی نماینده آستانه اشرفیه: توزیع اعتبارات در کشور عادلانه نیست

- حسین جلالی نماینده رفسنجان و انار: دولت تا سال ۱۴۰۵ باید سالانه ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت سابق را پرداخت کند

- جعفر قادری نماینده شیراز و زرقان: ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی نیازمند توجه دولت است

در ادامه نشست علنی امروز، نمایندگان مجلس،  عادل نجف‌زاده را به عنوان عضو ناظر در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ،  قدرت‌الله حمزه شلمزاری و غلامرضا شریعتی اندراتی را به عنوان اعضای ناظر در شورای عالی مدیریت بحران،  عبدالناصر درخشان را به عنوان عضو ناظر در شورای عالی صنایع دریایی و شارلی انویه تکیه را به عنوان عضو ناظر در شورای عالی شهرسازی و معماری انتخاب کردند.

تذکرات شفاهی نمایندگان

همچنین نمایندگان در بخش پایانی نشست علنی در قالب تذکر شفاهی نکاتی به مسئولین اجرایی متذکر شدند:

آرامی در تذکر شفاهی: دسترسی جمعیت ۱۵ هزار نفری به ۵ ساعت پزشک با استاندارد بهداشت و درمان همخوانی ندارد

رضایی در تذکر شفاهی: همین امروز به مشکلات نخلداران خسارت دیده دشتستان رسیدگی شود

رفیعی در تذکر شفاهی مطرح کرد: لزوم هماهنگی وزارتخانه های کشور و دفاع برای مدیریت بحران حوزه محیط زیست

تقوی در تذکر شفاهی: اجاره بهای مسکن تمام درآمد خانواده را می بلعد/وزارت اطلاعات به مسئله ورود کند

متینیان در تذکر شفاهی: ساختارهای فیزیکی و نرم‌افزاری آموزش و پرورش پاسخگوی جامعه پیشرفته نیست

میرتاج الدینی در تذکر شفاهی: کسانی که ۸ سال بر مسند نخست وزیری این کشور تکیه زده بودند، مشروعیت شان با ولایت فقیه بود

انتقاد دلخوش به ایرادهای وارده از سوی مجمع تشخیص مصلحت به توسعه منطقه آزاد انزلی

حمزه شلمزاری در تذکر شفاهی: لزوم کمک مدیران کشوری به مدیران استانی چهارمحال برای رفع مشکلات مردم سیل‌زده

پاک فطرت در تذکر شفاهی: رئیس جمهور توجه بیشتری به قشر آسیب دیده جامعه داشته باشد

راستینه در تذکر شفاهی: طرح جامع تامین آب شرب اصلی ترین مسئله استان چهارمحال و بختیاری است

رضازاده در تذکر شفاهی: ضرورت صدور مجوز احداث منطقه ویژه اقتصادی سلماس

بشیری در تذکر شفاهی: رتبه اول استان تهران پیرامون میزان خسارات ناشی از سیل تامل برانگیز است

پاک فطرت در تذکر شفاهی: ملت و مجلس در کنار تیم مذاکره کننده هسته ای هستند

شریعتی نیاسر در تذکر شفاهی مطرح کرد: قدردانی از تلاش دولت در خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق دیپلماسی اقتصادی

امینی در تذکر شفاهی: چرا پول گندمکاران قطب تولید گندم در استان آذربایجان شرقی پرداخت نمی شود

حسین زاده در تذکر شفاهی: رئیس جمهور به داد معلمان و کارگران برسد

در نهایت علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۳ مردادماه) مجلس شورای اسلامی را راس ساعت ۱۱ و ۴۷ دقیقه به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی مجلس روز سه‌شنبه ۲۵ مرداد ماه رأس ساعت ۷:۴۵ خواهد بود.

انتهای پیام

کد خبر 8013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =