کد خبر 8889
۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷

مجلس با کلیات لایحه اصلاح حقوق گمرکی موافقت کرد

مجلس با کلیات لایحه اصلاح حقوق گمرکی موافقت کرد

نمایندگان در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه با کلیات لایحه اصلاح تبصره های یک و ۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور درباره کاهش درصد حقوق گمرکی برخی از کالاها همچون مواد اولیه ماشین آلات و تجهیزات موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۳۰ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی با گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مورد کلیات لایحه اصلاح تبصره های ۱ و ۷ ماده واحده قانون سال ۱۴۰۱ کل کشور را با ۱۶۰ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.

فتحی: حقوق گمرکی به جای ۴ درصد به یک درصد قیمت کالاهای وارداتی کاهش پیدا می کند

بنابراین گزارش محسن فتحی سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات درباره این لایحه، گفت: زمانی که کالایی می خواهد از گمرک عبور کند و وارد کشور شود دو نوع عوارض یا مالیات از واردکننده گرفته می شود که یکی از آن ها «حقوق گمرکی» است که درصد آن را قانون تعیین می کند و دیگری «عوارض گمرکی یا حقوق وارداتی» است که دولت آن را تعیین می کند، آنچه که امروز مورد بحث ما است حقوق گمرکی است که مجلس و قانون آن را ۴ درصد قیمت کالا تعیین کرده بنابراین متناسب با آن واردکننده کالا باید به گمرک پرداخت کند اما با توجه به گران شدن و اضافه شدن قیمت ارز از دلار ۴۲۰۰ به ارز آزاد دولت پیشنهاد کرده مجلس این ظرفیت گمرکی را کاهش دهد.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ادامه داد: یعنی حقوق گمرکی برخی از کالاهای وارداتی از ۴ درصد به یک درصد کاهش یابد، همچنین با توجه به اینکه نرخ ارز آزاد و نرخ شناور افزایش پیدا کرده برای اینکه قیمت کالاهای وارداتی خیلی از آنچه که است گران تر نشود دولت پیشنهاد کرده حقوق گمرکی یک درصد کالای وارداتی شود.

فتحی افزود: این کار سبب کاهش قیمت کالاهای وارداتی شده و به اقتصاد کشور کمک می کند لذا امیدواریم نمایندگان با رأی به کلیات آن این مهم را تسریع کنند.

بنابراین گزارش در ادامه مخالفت و موافقان این لایحه به ایراد سخن پرداختند.

بابائی کارنامی:کاهش حقوق گمرکی به ضرر تولید داخلی است

علی بابائی کارنامی به عنوان مخالف با بیان اینکه این لایحه به ضرر تولید داخل است، گفت: لایحه مذکور با قانون اساسی و سیاست های ابلاغی نیز مغایرت دارد اما اگر کاهش حقوق گمرکی صرفا برای کالاهای اساسی باشد با آن موافقت می کنم بنابراین با اعمال این شرط موافق آن هستم.

سیاه کلی: اجازه دهید مواد اولیه تجهیزات و ماشین آلات ارزان وارد کشور شوند

لطف اله سیاه کلی در موافقت با این مهم، گفت: اکنون که دولت خود در کاهش حقوق گمرکی پیشگام شده بهتر است نمایندگان نیز با آن موافقت کنند تا مواد اولیه ماشین آلات و تجهیزات با این شرایط وارد کشور شوند.

صباغیان: باید دقیقا مشخص شود حقوق گمرکی چه کالاهایی به یک درصد کاهش پیدا می کند

در ادامه صباغیان به عنوان مخالف لایحه کاهش حقوق گمرکی، بیان کرد: ابتدا اینکه این لایحه با بند الف ماده ۶ برنامه توسعه که کاهش و بخشودگی هرنوع مالیات و عوارض را ممنوع کرده مغایرت دارد، همچنین با کاهش این عوارض در حالی قیمت برخی از اجناس را ارزان می کنیم که بحث حمایت از اقتصاد داخلی مطرح است لذا نباید اجازه داد از آن طرف بوم بیفتیم چرا که مشخص نکرده چه نوع مواد اولیه و کالاهایی با این شرایط وارد کشور شوند بنابراین اکنون حقوق گمرکی همه نوع کالایی به یک درصد کاهش پیدا می کند و این با اصل حمایت از اقتصاد داخلی مغایرت دارد.

وی ادامه داد: اگرچه باید یکسری کالاها برای تولید ارزان وارد کشور شوند اما باید این کالاها دقیقا مشخص شوند لذا اگر این اشکال رفع نشود ما قانون خوبی را تصویب نکرده ایم.

کوچکی نژاد: کاهش حقوق گمرکی در راستای حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده است

بنابراین گزارش در ادامه جبار کوچکی نژاد در جایگاه موافق این لایحه، گفت: این لایحه در رابطه با حمایت از مصرف کنندگان است این در حالی است که ما در مورد دستگاه ها و ماشین آلات بخش صنعتی و تولید داخلی قانون داریم اما کالاهایی نیز در جهت تولید وارد می شوند و به دلیل گران شدن ارز واردات آن ها گرانی بیشتری به مردم تحمیل می کند لذا دولت عوارض گمرکی این کالاها را از ۴ درصد به یک درصد کاهش داد با این وجود معتقدم نمایندگان در راستای حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده به این لایحه رأی مثبت دهند.

نماینده دولت: کاهش حقوق گمرکی برای دولت کسری منابع مالی به دنبال نخواهد داشت

ادیانی به عنوان نماینده دولت توضیح داد: مصوبه کمیسیون و لایحه دولت دو تکلیف را به دنبال دارد ابتدا اینکه نرخ حقوق مواد اولیه ماشین آلات و تجهیزات را به یک درصد تقلیل داده و این تقلیل یک درصدی حقوق گمرکی سبب کاهش هزینه تولید خواهد شد، همچنین تقلیل حقوق گمرکی کسری منابع را به دنبال دارد به همین دلیل دولت پیشنهاد کرده برای جبران این کسری اقدام به فروش اوراق مالی تا سقف ۲۸۰ هزار میلیارد ریال کند بنابراین دولت با کسری منابع روبه رو نخواهد شد.

انتهای پیام

کد خبر 8889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =