کد خبر 8947
۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷

عباسی:

قیمت نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه متناسب با بازار جهانی کاهش داده شود/ کاهش ۴۰ درصدی نرخ نهاده‌های دامی

قیمت نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه متناسب با بازار جهانی کاهش داده شود/ کاهش ۴۰ درصدی نرخ نهاده‌های دامی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: اگر حجم مرغ خریداری شده توسط شرکت پشتیبانی امور دام مناسب باشد می‌تواند قیمت گوشت مرغ در بازار را تعدیل کند.

علیرضا عباسی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ در بازار، گفت: تعیین قیمت گوشت مرغ دارای مولفه‌هایی بوده که یکی از موارد آن جوجه یک روزه است، قیمت جوجه یک روزه نیز بر اساس تقاضای مرغداران و حجم جوجه ریزی ها افزایش و یا کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مولفه‌هایی تعیین قیمت مرغ نهاده های دامی مورد نیاز است، ادامه داد: با تصمیم دولت و مجلس مقرر شد نهاده‌های دامی با نرخ آزاد در اختیار مرغداران قرار بگیرد. اعضای کمیسیون کشاورزی در ابتدای اجرای این تصمیم اعلام کردند که قیمت گوشت مرغ به میزانی تعیین نشود که بر اساس آن تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دچار مشکل شوند و تغییر قیمت مرغ پس از یک ماه مناسب نیست.

قیمت نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه متناسب با بازار جهانی کاهش داده شود

نماینده مردم کرج در مجلس با تاکید بر اینکه قیمت جهشی نهاده‌های دامی در بازار جهانی که در ابتدای مردمی‌سازی یارانه‌ها رخ داد در حال حاضر حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است، عنوان کرد: در مقطعی قیمت گندم در بازار جهانی بالا بود اما در حال حاضر کاهش یافته است. با کاهش قیمت جهانی نهاده‌های دامی مانند ذرت و سویا باید نرخ این مولفه‌ها در سامانه بازارگاه نیز کاهش داده شود تا هزینه‌های مرغداران نیز کاهش پیدا کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده گوشت مرغ باید به میزانی تعیین شود که برای تولیدکنندگان نیز صرفه اقتصادی داشته باشد، ادامه داد: این تصمیم مسئولین اجرایی که قول داده بودند پس از گذشت مدتی از آزادسازی نرخ ارز قیمت گوشت مرغ را افزایش می‌دهند از ابتدا اشتباه بوده است و باید نرخ این کالای اساسی از روز اول به صورت واقعی تعیین می‌شد تا به مردم مجددا شوک وارد نشود. پس از مردمی سازی یارانه‌ها انتظار ثبات در بازار وجود دارد.

عباسی در خصوص تصمیم وزارت جهاد کشاورزی در زمینه توزیع گوشت مرغ منجمد در بازار با قیمت هرکیلو ۴۰ هزار تومان، گفت: وظیفه پشتیبانی و تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی این است. طی ماه‌های گذشته با تولید مازاد گوشت مرغ مواجه بودیم دولت باید این مازاد تولید را بر اساس وظایف شرکت پشتیبانی امور دام خریداری کند تا در مواقع لزوم که با کاهش جوجه ریزی‌ها و روند افزایشی قیمت‌ها مواجه می‌شویم مرغ‌ها خریداری شده را در بازار توزیع کنند اما متاسفانه با کوتاهی‌هایی در این زمینه مواجه هستیم و خریدها به موقع صورت نمی‌گیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: اگر حجم مرغ خریداری شده توسط شرکت پشتیبانی امور دام مناسب باشد می‌تواند قیمت گوشت مرغ در بازار را تعدیل کند اما باید به این موضوع نیز توجه شود که به تولیدکنندگان آسیب وارد نشود.

انتهای پیام

کد خبر 8947

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =